Ada dua jalan yang ditempuh orang dalam mencari yang haq dengan masing-masing dalilnya: ”Man `arafa nafsahu faqad `arafa rabbahu” Barang siapa mengenal dirinya maka pasti dia akan kenal Tuhannya. (Dalil ini yg sangat popular dikalangan sufi, meditator, filosofi, teologi). Pada jalan pertama, biasanya dilakukan oleh para pencari murni, mereka belum memiliki panduan tentang Tuhan dengan jelas. Dia hanya berfikir dari yang sangat sederhana iaitu ketika ia melihat sebuah alam tergelar, muncul pemikiran pasti ada yang membuatnya atau ada yang berkuasa dibalik alam ini, mustahil alam ini ada begitu saja … dan alam merupakan jejak-jejak penciptanya.
Dgn falsafah inilah orang akhirnya menemukan kesimpulan bahawa Tuhan itu ada. Sebagian meditator atau ahli sufi menggunakan pendekatan falsafah ini dalam mencari Tuhan, iaitu tahap mengenal diri dari segi wilayah-wilayah alam pada dirinya, misalnya mengenali hatinya dan suasananya, fikiran, perasaannya, dan lain-lain sehingga dia boleh membezakan dari mana ilham itu muncul, apakah dari fikirannya, dari perasaannya, atau dari luar dirinya.
Dgn falsafah inilah orang akhirnya menemukan kesimpulan bahawa Tuhan itu ada. Sebagian meditator atau ahli sufi menggunakan pendekatan falsafah ini dalam mencari Tuhan, iaitu tahap mengenal diri dari segi wilayah-wilayah alam pada dirinya, misalnya mengenali hatinya dan suasananya, fikiran, perasaannya, dan lain-lain sehingga dia boleh membezakan dari mana ilham itu muncul, apakah dari fikirannya, dari perasaannya, atau dari luar dirinya.
Akan tetapi penggunaan jalur seperti ini sering kali membuat orang mudah tersesat, kerana pada tahap2 wilayah ini manusia sering terjebak pada 'keghaiban' yang dia lihat dalam perjalanannya, yg kadang2 membuat hatinya tertarik dan berhenti sampai disini, kerana kalau tidak mempunyai tujuan yang kuat kepada Allah pastilah orang itu menghentikan perjalanannya. Kerana disana dia boleh melihat fenomena / keajaiban alam-alam dan mampu melihat dengan kasyaf apa yang tersembunyi pada alam ini … akhirnya mudah muncul 'keakuannya' bahawa dirinyalah yang paling hebat akan tetapi jika dia kuat terhadap Tuhan adalah tujuannya, pastilah dia selamat sampai tujuannya.
Teori yang dilakukan tersebut adalah jalan terbalik, kerana dalam pencariannya ia telusuri jejak atau tanda-tanda yang ditinggalkannya (melalui ciptaan / alam), ibarat seseorang mencari kuda yang hilang, yang pertama di telusuri adalah jejak tanda kaki kuda, kemudian memperhatikan suara ringkik kuda dan akhirnya di temukan kandang kuda dan yang terakhir dia menemukan wujud kuda yang sebenarnya. Hal ini sebenarnya sangat menyulitkan para pelaku pencari Tuhan, kerana terlalu lama di dalam mengideantifikasi alam-alam yang akan di laluinya.
Teori yang dilakukan tersebut adalah jalan terbalik, kerana dalam pencariannya ia telusuri jejak atau tanda-tanda yang ditinggalkannya (melalui ciptaan / alam), ibarat seseorang mencari kuda yang hilang, yang pertama di telusuri adalah jejak tanda kaki kuda, kemudian memperhatikan suara ringkik kuda dan akhirnya di temukan kandang kuda dan yang terakhir dia menemukan wujud kuda yang sebenarnya. Hal ini sebenarnya sangat menyulitkan para pelaku pencari Tuhan, kerana terlalu lama di dalam mengideantifikasi alam-alam yang akan di laluinya.
Dalil yang ke dua: adalah melangkah kepada yang paling dekat dari dirinya iaitu Yang Maha Dekat, langkah ini yang paling cepat di tempuh dibanding dalil pertama. Kerana dalil pertama banyak dipengaruhi oleh para filosofi pada zaman pertengahan dalam hal ini falsafah Yunani. Teologi Kristian dan Hindu telah banyak mempengaruhi falsafah ini. sehingga Al Ghazali pantas mengkritik kaum filosofi dengan menulis kitab tentang tidak setujunya dengan idea falsafah masa itu iaitu Tahafut Al Falasifah / kerancuan falsafah.
Al Ghazali membantah pemikiran yang dimulai dengan rangkaian berfikir terbalik, ... beliau mengajukan gagasan bahawa umat Islam harus memulakan pemikirannya dari sumber pangkal ilmu pengetahuan iaitu Tuhan, bukan dimulai dari luar yang tidak boleh dipertanggung jawabkan kebenarannya, ertinya sangat berbahaya kerana di dalam falsafah memulakan berfikirnya dari tahap yang benar menuju zat dibalik semuanya berasal. Sedangkan di dalam Islam menunjukkan keadaan Tuhan serta jalan yang akan di tempuh sudah di tulis dalam Alqur'an agar umat manusia tidak tersesat oleh rekaan2 fikiran yang belum tentu kebenarannya. Pencarian kita telah di tulis dalam Alqur'an dan Allah menunjukkan jalannya dengan sangat sederhana dan mudah, tidak menunjukkan alam2 yang mengakibatkan menjadi rancu dan bingung, kerana alam2 itu sangat banyak dan kemungkinan menyesatkan kita amat besar.
Mari kita perhatikan cara Tuhan menunjukkan para hamba yg mencari Tuhannya. ”Dan apabila hamba2Ku bertanya kpdmu ttg Aku maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan org yg berdoa apbi berdoa kpdKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perinta-Ku) dan hendaklah mereka itu beriman kpdKu, agar mereka selalu berada dlm kebenaran." (QS. Al Baqarah: 186)
"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan menusia dan mengetahui apa yang di bisikkan oleh hatinya dan Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya." (QS. Al Qaaf: 16)
Ayat2 diatas, mengungkapkan keadaan Allah sbg wujud yg sangat dekat dan kita diajak untuk memahami pernyataan tersebut secara sempurna. Alqur'an mengungkapkan jawapan secara dimensi dan dilihat dari perspektif seluruh sisi pandangan manusia sesempurnanya. Saat pertanyaan itu terlontar, dimanakah Allah ? Maka Allah menjawab: Aku ini dekat, kemudian jawapan meningkat sampai kpd, Aku lebih dekat dari urat leher kalian atau dimana saja kalian menghadap di situ wujud wajahKu dan Aku ini maha meliputi segala sesuatu. Sebenarnya tidak ada alasan bagi kita jika dlm mencari Tuhan melalui tahap terbalik.
Pada tahap pertama beliau nampak alam dan segala kejadian adalah satu bersama Allah. Dan pada tahap kedua nampak alam sbg bayangan Allah; dan pada tahap ke tiga beliau nampak Allah adalah berasingan dari pada segala sesuatu di alam ini. Kalau hal ini hanya sebatas penjelasan terstruktur kepada muridnya, saya anggap hal ini tidak menjadi persoalan, .akan tetapi jika tahap2 ini merupakan metologi dlm mencari Tuhan, saya kira ini berbahaya, kerana yg akan berjalan adalah fikirannya atau otaknya, yg akhirnya timbul khayalan atau khayalan. Di dalam Islam memulakannya dgn pengenalan kepada Allah terlebih dahulu iaitu dengan zikrullah (mengingat Allah), kemudian kita di perintah langsung mendekati-Nya, kerana Allah sudah sangat dekat..tidak perlu anda mencari jauh2 melalui alam2 yang amat luas dan membingungkan, alam itu sangat banyak dan bertingkat2. Tidak perlu kita memikirkannya, cukupkan jiwa ini mendekat secara langsung kpd Allah, kerana org yg telah berjumpa alam2 belum tentu ia tunduk kpd Allah, kerana alam disana tidak ada bezanya dgn alam di dunia ini kerana semua adalah ciptaanNya !!
Akan tetapi jika anda memulakan dengan cara mendekatkan diri kepada Allah, maka secara automatik anda akan diperlihatkan / dipersaksikan kepada kerajaan Tuhan yang amat luas. Maka saya setuju dengan dalil yang kedua, barang siapa kenal Tuhannya maka dia akan kenal dirinya. Sebab kalau kita kenal dengan penciptaNya, maka kita akan kenal dengan keadaan diri kita dan alam2 dibawahnya, kerana semua berada dlm genggamanNya, kerana Dia meliputi segala sesuatu, kerana Dia ada dimana saja kita ada, dan Dia sangat dekat. Betapa rumitnya perjalanan yang dilalui oleh pencari, seperti apa yang yang saya tulis pada bab Membuka hijab dan bagi yang tidak kenal Alqur'an akan mudah sekali berhenti dan tersesat kepada alam2 itu, kerana ilham itu amat banyak yg muncul dari segala suara alam2 tersebut.
Kesimpulan: Islam mengajarkan didalam mencari Tuhan, telah diberi jalan yang termudah dengan dalil barang siapa kenal Tuhannya maka dia akan kenal dirinya, hal ini telah ditunjukkan oleh Allah bahawa Allah itu sangat dekat, atau dengan dalil, barang siapa yang sungguh2 datang kepada Kami, pasti kami akan tunjukkan jalan-jalan Kami. (QS: Al ankabut: 69). “Wahai org2 yang beriman jika kamu bertakwa kepada Allah niscaya dia akan menjadikan bagimu furqan (pembeza)” (QS : Al Anfaal: 29). Ayat2 ini membuktikan di dalam mendekatkan diri kepada Allah tidak perlu lagi melalui proses pencarian atau menelusuri jalan2 yang di temukan oleh kaum falsafah atau ahli spiritual di luar Islam, kerana mereka di dalam perjalanannya harus melalui tahap2 alam2. Islam di dalam menemuhi Tuhannya harus mampu memfanakan alam2 selain Allah dengan konsep laa ilaha illallah, laa syai'un illallah, laa haula wala quwwata illa billah, tidak ada Tuhan kecuali Allah, tidak ada sesuatu (termasuk alam2) kecuali Allah, tidak ada daya dan upaya kecuali kekuatan Allah semata, maka berjalanlah atau melangkahlah kepada yang paling dekat dari kita terlebih dahulu bukan melangkah dari yang paling jauh dari diri kita.
No comments:
Post a Comment