Friday, February 19, 2016

PENYAKSIAN PALSU DALAM SYAHADAH

Dosa besar di sisi Allah dan Rasulullah. Sedarlah dalam kebenaran dan belajarlah ilmu syahadah sebelum mati. Bahaya pada iman. 

“Jangan Lupa Berselawat, Sentiasa Berselawat - Amalan Yang Di Redai Allah:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.

RasuluAllah memberikan peringatan keras terhadap pendustaan dalam kesaksian palsu. Beliau memasukannnya iaiatu pendustaan dalam penyaksian pada salah satu dari tiga dosa besar.

” ألا أنبئكم بأكبر الكبائر : الشرك بالله، وعقوق الوالدين، ألا وشهادة الزور”، فما زال يكررها حتى قلنا ليته سكت

“Maukah aku kabarkan kepada kalian sebesar-besarnya dosa besar.? Itulah Syirk, durhaka kepada kedua orang tua, dan memberi kesaksian palsu. RasuluAllah terus mengulang ucapanya, hingga kami pun berharap agar beliau berhenti mengulang” (HR. Bukhari). Penyaksian palsi tidak lain adalah dalam Perkara syahadah, kami tahu betapa benar kenyatan dalam hadis di atas , kami sebelum belajar ilmu syahadah ini kami sentiasa dan selalu berdusta dan menipu Allah dengan penyaksian yang palsu.

Berdusta dalam penyaksian dalam solat dengan penyaksian dan dua kalimah syahadah adalah dosa di hadapan Allah, berbohong adalah perkara yang sangat dilarang. Allah Taala berfirman:

إِنَّ اللهَ لاَيَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كّذَّابٌ

“Sesungguhnya Allah tidak menunjuki orang-orang yang melampaui batas lagi pembohong”

Saudara Saudari Ku , hindari kesaksian palsu.

( وَالَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ ) (الفرقان من الآية:72)

“Dan orang-orang yang memberikan kesaksian palsu”

berbohong adalah perkara yang sangat dilarang. Allah Swt berfirman:

إِنَّ اللهَ لاَيَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كّذَّابٌ

“Sesungguhnya Allah tidak menunjuki orang-orang yang melampaui batas lagi pembohong”.

No comments:

Post a Comment