Friday, January 22, 2016

USUL TASAWUF

Usul atau asas ilmu tasawuf itu 5 perkara (Menurut Syeikh Muhammad Amin Al-Kurdi di dalam kitabnya yang berjudul "Tanwirul Qulub" & Sidi Ahmad Zarruq dalam Risalah Tasawufnya):

Pertama: Takwa kepada Allah pada batin dan zahir. Ini dapat dicapai dengan sikap warak dan istiqamah.

Kedua: Mengikut As-Sunnah pada semua perkataan mahupun perbuatan. Ini dapat dicapai dengan menjaga sunnah itu dan juga dengan berakhlak terpuji.

Ketiga: Sikap menolak makhluk baik mereka yang sukakannya mahupun membencinya. Ini dapat dicapai dengan bersabar dan bertawakal.

Keempat: Redha terhadap ketentuan Allah sama ada masa dapat bahagian sedikit mahupun banyak. Ini dapat dicapai dengan sifat qina'ah (puas hati dan berpada dengan apa yang ada) dan juga bersikap menyerahkan segala-galanya kepada Allah.

Kelima: Kembali kepada Allah atau bergantung pada Allah sama ada pada masa senang atau susah. Ini dapat dicapai dengan bersyukur pada masa senang dan mengharap rahmat di masa susah.

Manakala menurut Syeikh Abdul Samad Al-Falimbani (Al-Palembangi) di dalam kitabnya yang berjudul Sairus Salikin, asas ilmu tasawuf atau tarekat itu ialah:

(1) Takwa sebagai bekal
(2) Zikrullah sebagai senjata
(3) Himmah / Kesungguhan & ketekunan sebagai kenderaan
(4) Syeikh mursyid sebagai pemimpin
(5) Sahabat [ikhwan] sebagai pembantu
(6) Mencari dan mempelajari ilmu fiqh, tauhid & tasawuf sekadar yang difardhukan
(7) Kurang makan & minum
(8) Kurang tidur
(9) Kurang bercakap, dan
(10) Menjauhkan diri dari orang ramai

Wallahu a’laM. (Madrasah as-Saidiyyah).

No comments:

Post a Comment