Monday, January 12, 2015

BAYAN MAULANA MUHAMMAD YUSUF

Ketahuilah bahawa ada satu usaha yang telah dijalankan oleh Rasulullah SAW dan sahabat2 baginda RA dengan tertib yang khas. Apa yang kita kehendaki ialah kita semua perlu mempelajari usaha tersebut. Alhamdulillah, kini saudara2 kita di tempat masing2 sedang mempelajari usaha tersebut sedikit demi sedikit mengikut beberapa peringkat. Tetapi tiada satu pun peringkat2 tersebut yang telah sampai ke tahap yang akhir, bahkan ada di antara peringkat2 ini yang masih dalam tahap permulaan. Hari ini jika setiap individu pada setiap tempat (daerah) yang menjalankan usaha ini menyangka usaha sendiri sebagai usaha yang asal (yakni usaha Rasulullah SAW dan sahabat2 baginda) maka tidak ada seorang pun yg akan sampai ke tahap itu. Kini siapa sahaja yg menjlnkan usaha ini hendaklah kita faham bahawa usaha kita adalah di dlm peringkat permulaan dan hendaklah kita melanjutkan usaha ini hingga ke peringkat akhir sebagaimana yg telah diusahakan oleh baginda Rasulullah SAW. 

Sekiranya kita memahami usaha yg asal tersebut dan kita membandingkan dgn usaha yg telah kita lakukan, maka ia adalah sedikit sekali. Oleh itu kita kenalah berusaha utk memahami usaha yg asal ini dan berniat utk melanjutkan usaha kita hingga ke peringkat akhir. Jadi pertama sekali, hendaklah kita ketahui, apakah faedah usaha ini. Yg keduanya, hendaklah kita memahami apakah usaha Rasulullah SAW. Faedah yg diperolehi apabila usaha dijalankan ialah org berusaha bersama2 masyarakat akan memperolehi hidayat. Dan manusia akan menjalankan kehidupan mereka dgn berlandaskan agama berkadaran dgn hidayat yg Allah SWT akan beri. Kita kena faham bahawa hidayat dpd Allah boleh diperolehi mengikut peringkat2 usaha yg dilakukan.

Apabila usaha ini terhenti, hidayat akan mula keluar dpd masyarakat Islam. Hidayat mula sekali keluar daripada perniagaan dan muasyara. Hukum2 agama akan ditinggalkan di dalam perniagaan dan cara2 perniagaan selain daripada cara2 agama akan berlaku. Kemudian hukum2 fardhu akan ditinggalkan. Selepas itu berbagai2 keburukan akan masuk ke dalam masyarakat Islam sehingga org2 Islam mula keluar dpd agama Islam. Dan apabila usaha agama dilakukan hidayat dpd Allah SWT akan diperolehi. Kemudian hidayat akan tersebar mengikut peringkat2 usaha yang dilakukan. Pada peringkat pertama, manusia mula mengerjakan sembahyang. 

Peringkat kedua, manusia dapat mengerjakan puasa, zakat dan haji. Peringkat ketiga, mereka mula mendapatkan dan membelanjakan harta mereka mengikut hukum syariah. Bila usaha agama meningkat kehadapan, Allah SWT mula memberikan hidayat kepada semua manusia sekadar usaha agama hanya dapat hidup. Hidayat adalah berkadar dengan usaha. Kita selalu mengatakan manusia sudah tidak patuh kepada agama, bahkan mereka telah meninggalkan agama dan menjadi golongan yg menentang agama Islam. Sebabnya ialah usaha ini sudah berhenti. Kini ramai orang telah menjalankan usaha ini dan mengikut tingkat2 usaha agama, agama mula dapat diamalkan. 

Allah Taala pun mulai memberi hidayat. Berkadar dgn hidayat, agama pun mulai hidup. Tempat yg dulunya tiada org yg mengerjakan solat kini manusia sudah mula mendirikan solat. Tempat yg mana tiada org berpuasa dan menunaikan haji, kini manusia sudah mula mengerjakan puasa dan haji. Di tempat yg mana tiada taklim, kini taklim juga dijalankan. Tetapi hidayat masih belum cukup lagi, oleh itu hukum hakam syariat belum lagi dapat dijalankan di dalam sumber2 pendapatan. Tidak juga dari segi makanan, keadaan (bentuk) rumah dan pengeluaran wang dgn cara Rasulullah s.a.w. masih belum dpt diamalkan. 

Sebagai org2 islam kita berhajat agar tingkat usaha dapat dinaikkan supaya kehidupan kita dan org2 lain juga akan memperolehi hidayat utk memahami islam. Kini usaha agama ini terbahagi kpd dua corak: Meningkatkan bilangan org yg menjalankan usaha ini. Meningkatkan kadar usaha setiap individu. Kedua-dua corak ini adalah berbeza. Jika beribu2 manusia menjalankan usaha ini tetapi secara berdikit2 maka hidayat juga akan dtg secara berdikit2. Sekiranya org ramai meningkatkan usaha (penceburan lebih giat) maka dgn izin Allah s.w.t. hidayat bukan sahaja sampai kpd org2 islam malah org2 bukan islam juga akan dpt hidayat.

Hari ini kita hanya melapangkan sedikit dpd masa kita yg mana tidak memberi kesan atau perubahan kpd urusan duniawi kita. Allah s.w.t. telah mengambil pengorbanan dpd Rasulullah dan sahabat2 baginda r.a. Usaha ini akan meningkat apabila kita dpt memberikan pengorbanan sebagaimana yang telah diberikan oleh Rasulullah s.a.w. Kini ingin saya sampaikan apakah usaha yg telah dijlnkan oleh Rasulullah s.a.w. dan sahabat2 baginda yg mana kita masih terlalu jauh dari peringkat tersebut. 

Tetapi jika kita menjlnkan usaha ini dgn bermatlamatkan usaha Rasulullah s.a.w. maka Allah akan memberi bantuan nya kpd kita utk sampai ke peringkat itu. Dgn itu setiap org yg menjalankan usaha ini mestilah melihat pada peringkat usaha yang tertinggi dan meneruskan usaha mrk dgn niat utk sampai ke peringkat tersebut. Semua org telah tahu bahawa agama Islam telah tersebar di seluruh tanah Arab dgn usaha yg dilakukan oleh ahli Madinah. Pada zaman Rasulullah s.a.w. kawasan tanah Arab merupakan jajahan yg besar sungguhpun tidaklah sebesar negara India ttpi ia bukanlah satu daerah yg kecil. Di dunia terdapat berbagai2 kaedah untuk memperolehi hasil pendapatan ttpi tiada satu kaedah itu yg terdapat di tanah Arab pada ketika itu. 

Di seluruh tanah Arab tiada kerajaan dan pejabat2 yg menyediakan peluang pekerjaan utk mendapatkan rezeki dgn mudah. Pada zaman itu jemaah haji yg pergi ke Baitullah utk mengerjakan haji tidak pernah dikenakan apa-apa bayaran bahkan utk membantu mrk bagi mengerjakan haji, org2 Arab mengeluarkan perbelanjaan utk mereka. Pertanian belum dijalankan dan sistem perniagaan belum wujud kecuali di beberapa kawasan kecil di Mekah Muazimah dan hanya beberapa kawasan sahaja yg ditanami dgn tamar, anggur dan delima. 

Hanya beberapa kawasan sahaja yg ada perniagaan kecil2an. Kesimpulannya tanah Arab pada ketika itu adalah dlm kekontangan, kelaparan dan kedahagaan. Tidak semua penduduk nya mempunyai pakaian, makanan dan minuman. Dlm keadaan kelaparan mereka telah memakan binatang2 liar spt ular. Sehinggakan darah dijalanan pun dijilat tanpa mengetahui darah apakah itu. Kebanyakan tanah di daerah ini adalah kontang dengan hasil pendapatan dan penuh dengan kelaparan.

Raja2 kerajaan Parsi dan Rom pun tidak berani utk menjajah negeri ini krn utk membentuk kerajaan memerlukan perbelanjaan yg banyak. Pada masa itu minyak dan emas belum lagi ditemui di situ. Empayar Qaisar dan Qisra (Empayar Rom dan Parsi) telah meletakkan askar2 mereka pada sempadan tanah Arab untuk mencegah org2 Arab dpd memasuki empayar mereka. Di seluruh tanah Arab belum ada apa-apa kerajaan pun. Ttpi Rasulullah s.a.w. telah menjalankan satu usaha ke atas satu daerah yang mana tiada satu pun kerajaan yang sanggup menjajah, menjalankan urus niaga ataupun mengusahakan pertanian di situ. Semua kabilah kecuali penduduk Madinah Tayebah (yg suci) telah bangun untuk menentang Rasulullah s.a.w. 

Penduduk diseluruh tanah Arab terlebih dahulu menanti reaksi penduduk Mekah. Jika penduduk Mekah menerima Islam maka barulah mereka akan menerima Islam. Sehingga akhir hayat Baginda, penduduk Mekah telah menentang Baginda. Dalam keadaan demikian Basti Madinah telah menjadi pusat pergerakan Islam. Mereka yang telah memeluk Islam akan dipanggil utk datang ke Madinah. 

Maka Madinah telah menjadi satu pusat perhimpunan org2 Islam yg berhijrah meninggalkan keluarga dan bangsa mereka. Mereka berhijrah tanpa membawa harta benda. Penduduk Madinah telah menguruskan makan minum mereka. Dengan ini Madinah telah menjadi satu tempat yang mana org2 muhajir dan ansar kelihatan sebagai satu masyarakat. Pihak yang telah berhijrah kehilangan pendapatan dan harta kepunyaan sebahagian daripada mereka telah dirampas oleh suku kaum mereka.

Kesimpulannya mereka yg berhijrah telah jatuh miskin. Rasulullah s.a.w. telah mula menjalankan usaha agama bersama2 dgn org2 miskin ini berserta dgn org2 Ansar. Mereka yg berhijrah tidak ditegah dpd bekerja utk mencari nafkah malah org2 Ansar juga telah berusaha memenuhi keperluan mereka. Pendek kata, sekurang2nya selama 10 tahun ahli Medina telah perlu berusaha membetulkan keadaan ekonomi mereka agar pendapatan tambahan boleh diperolehi dan disamping itu org2 Ansar membantu org2 Muhajir. Ini perlukan tenaga dan masa yg lebih yg mana tidak patut bagi mereka keluar ke lain tempat dan ini adalah takaza ekonomi pada tersebut. pada tersebut.

No comments:

Post a Comment