(banglawali masjid – nizamuddin - 24/12/2014).
Satu jln ialah ambil faedah dgn asbab kebendaan, satu jln lagi ialah ambil faedah dgn perintah Allah, ambil feadah dgn perintah Allah adalah melalui amal, semua benda dicipta oleh Allah sbg ujian, semua benda akan musnah dan hancur tapi amal kekal hingga akhirat, dlm syurga tak ada amal, apa jln utk ambil faedah dari zat Allah? jln tersebut memerlukan keyakinan pd amal dan tak percaya pd asbab, kudrat Allah bersama janji Allah. janji Allah bersama perintah Allah, dlm asbab tiada janji dan kudrat Allah. ambil faedah melalui jln asbab tidak pasti, maulana yusuf kata : dpt faedah melalui perintah Allah adalah pasti dan akan dpt berkali-kali.
syarat pertama – keluarkan yakin pd asbab. melalui usaha dakwah akan ubah yakin pd asbab. tukar yakin dari benda kpd perintah Allah. apa tanda yakin? Dlm setiap keadaan akan lebih utamakan perintah Allah. langkah pertama adalah kpd amal dan bukan kpd asbab. amal diberi bukan utk selesaikan masalah. amal diberi kerana ia adalah perintah Allah. bila ada masalah – pemikiran kita tawajjuh pd amal. Allah bersama dgn org yg beramal. Terserah pd Allah samada nak selesaikan masalah atau tidak. Penerimaan doa langsung tak ada kaitan dgn asbab. Allah tak pernah cantumkan doa dgn asbab. Bila cantum doa dgn asbab akan menuju kpd jln kegagalan. Allah cantumkan doa dgn ibadat – ‘iyya kanak budu wa iyya kanas tain..’ (Hanya kpd Engkaulah kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan). Kena faham betul2! bila susah dtg baru nak tawajjuh pd Allah – sebab yakin pd asbab.
Org yg pergi pd asbab seblm doa dan amal adalah org yg berpaling drp Allah. Allah cipta asbab duniawi utk apa? Utk keperluan kita. Asbab duniawi utk uji org beriman. Asbab duniawi bukan utk beri ketenangan pd org beriman. Org beriman difardukan utk beramal. Cth : nabi musa sakit perut. Allah suruh guna raihan (herba). Allah perintah guna raihan. Allah tak berhajat pd raihan. Allah tak berhajat pd asbab. Perintah Allah tak bergantung pd asbab. Allah suruh guna raihan utk uji samada bila sakit kali kedua – dtg pd asbab atau pd amal. Bila musa ambil raihan - sakit perut sembuh. Sembuh bukan kerana raihan – sembuh kerana perintah allah. Bila sakit kali ke-2 – musa terus guna raihan – tapi sakit tak hilang.
Ambil faedah dari Allah dgn amal. Org yg berusaha atas asbab langsung tak berhak atas kudrat Allah. Org yg guna asbab adalah org yg menipu dlm memberi penghargaan pd allah. Hari ni usaha kita semua ke arah asbab dan kita mengharap asbab duniawi. Org yg bodoh ialah ikut kehendak nafsu dan harap pd Allah. Hari ni org kafir usaha atas asbab zahir. Org islam pun usaha atas asbab zahir. Tak ada beza. Sepatutnya org islam kena usaha atas amal sehingga wujud pengharapan hanya pd Allah dlm hati. Betulkan keyakinan dan letak sangka yg baik pd Allah - Yakin pd janji Allah. Yakin dgn khabar dari nabi dan Allah – mendustakan pengalaman dan apa yg dilihat. Kisah abu darda : ada org dtg bagitahu rumah dia terbakar. Beliau kata tak mungkin rumah dia terbakar sebab dia dah baca doa dan yakin dgn janji Allah. bersangka baik dgn Allah. Asbab duniawi bukan sunnatullah. Ini bukan janji Allah.
Sunnatullah adalah agama Allah. Janji Allah adalah pasti - Janji Allah tak berubah. Bila guna asbab – lebih banyak gagal drp berjaya. Dgn asbab duniawi, kita bersangka buruk dgn Allah – maka Allah tak bantu. Guna asbab kerana ia adalah perintah Allah. Dunia darul asbab dan menafikan segala asbab, letakkan pengharapan hanya pd allah – inilah kesempurnaan. Inilah tuntutan iman. Sekiranya dunia ini bukan darul asbab, meletak kan pengharapan pd Allah – ini bukan kesempurnaan. Tak guna asbab – ini bukan kesempurnaan. Fahamkan betul-betul perkara ini. yg buat segala-galanya hanyalah Allah. asbab dunia akan mendatangkan kesan yg buruk. asbab dunia bukan satu kemudahan.
Tuntutan iman adalah menukar keyakinan dlm hati. Oleh itu, kena buat dakwah. Bila terima nikmat kena syukur pd allah. Syukur dan syirik adalah 2 perkara yg berlawanan. Syakir ialah org yg bersyukur. Kaitkan nikmat Allah secara langsung dgn Allah tanpa menghubung kan dgn sesiapapun. Jumpa doktor utk sembuh adalah syirik – ini adalah kebodohan yg jelas. Bila doktor kata ada harapan lagi – kita pun letak pengharapan pd Allah. Bila doktor kata tak ada harapan – maka kita pun putus harap dgn Allah. Allah sangat cemburu bila manusia mengatakan bahawa bila berlaku sesuatu kita kata Allah yg buat. bila tak berlaku sesuatu kita tak letak pengharapan pd Allah. Satu perkara yg sangat aneh, bila suami isteri bertemu – letak pengharapan pd Allah bahawa isteri akan mengandung. Suami isteri doa, ya Allah-bila anak lahir dlm keadaan baik, sebenarnya engkau yg buat. kami bersyukur.
Bila anak dah lahir, suami isteri tadi dah mensyirik kan Allah. Dtg jumpa doktor dan kata, tanpa doktor macam mana boleh lahirkan anak dgn baik. Begitu bodoh manusia. Taubat, taubat, taubat. Dlm kehidupan 24 jam kita, jgn ada satu perkataan pun keluar dari mulut bahawa melalui asbab duniawi ini boleh memberi menafaat pd kita. Jgn ada sikit pun perkataan keluar dari mulut mengatakan bahawa dgn kebendaan akan selesai masalah. Kalau terkeluar, terus kita kata tidak, tidak, tidak, semua perkara berlaku dgn kehendak Allah. Bila dtg masalah – kita hubungkan dgn amal - akan dpt tarbiyah dan pendekatan diri pd Allah. Maulana yusuf kata : semua pentadbiran alam tak ada kaitan sedikit pun dgn pemerintahan walau sebesar zarah. Melalui perbuatan pemerintah tak memberi apa-apa kesan pd alam. Keadaan alam berhubung kait dgn ahkam. Bila kita letak pengharapan pd pemerintah – Allah akan dtgkan pemerintah yg zalim dan akan dpt penghinaan yg sangat berat dari Allah.
Satu hari telah dtg hujan di madinah. Nabi s.a.w kata esok pagi ada antara kamu akan jadi kafir dan ada yg jadi org islam. Sahabat hairan. Bagimana boleh terjadi? Semua takut. Malam beriman, esok pagi kafir. Org yg mengatakan bahawa hujan dtg kerana awan tersebut atau kerana bintang tersebut, maka dia adalah org kafir. Org yg mengatakan hujan dtg drp Allah, inilah org beriman. Semua perkara yg kita nampak dari asbab kena nafikan semua. Asbab adalah penipu. Bagaimana satu org kafir yg tak tahu pasal ilmu kenabian boleh mengatakan akan turunnya hujan. Bagaimana satu org kafir yg menkaji cuaca, tiada hubungan langsung dgn Allah dan rasul, boleh kata akan turunnya hujan dan kita percaya. Innalillah… Syarat pertama utk dpt faedah drp Allah, ialah keluarkan keyakinan kpd asbab duniawi. Allah s.w.t berkuasa. Bila sahaja Allah nak turunkan hujan, Allah akan turunkan hujan.
Satu org sahabat dlm keadaan berjunub. Dia telah dipenjara kan. Dia perlukan air utk mandi wajib dan tunaikan solat. Tapi mereka tak bagi air pd nya. Kami bagi air hanya utk minum. Kalau macam tu, sahabat kata aku tak nak minum, kamu kumpul semua air minum dan bagi pd aku utk mandi. Mereka tak nak bagi sebab air muinum diberi hari-hari. Sahabat kata dia akan sabar menunggu air yg mereka kumpul. Maksud aku ialah utk menyempurna kan perintah Allah. aku sanggup bersabar atas dahaga utk menyempurnakan perintah allah. mereka tak nak bagi juga. Ya allah, perintah engkau ialah tunaikan solat, dan perintah engkau juga kena bersuci baru boleh solat. Org ahli penjara telah menginkari permintaan dia tapi dgn kudrat Allah telah dtgkan awan dlm penjara dan turunkan hujan dlm penjara dia.
Hari ni kita berfikiran, dunia darul asbab, maka kita buat usaha atas asbab dan letak pengharapan pd Allah. Org yg letakkan usaha atas asbab, dia tak berhak langsung letak pengharapan pd Allah. Kita kena bagi Diri dan harta utk amal, maka Allah akan gembira dan Allah akan bagi kejayaan dgn kudratNya. Usaha atas amal, maka Allah akan bagi kejayaan pd kamu. Yg jadi masalah ialah amal kamu rosak dan kamu usaha atas asbab duniawi dan kemudian letak pengharapan pd Allah. Kenapa guna asbab? Sebab ia perintah Allah. Allah perintah kita gunakan asbab. Lebih berkuasa drp asbab ialah janji Allah dlm amal. Perkara yg besar disisi Allah ialah kita kena sangka baik dgn Allah. Allah bersama dgn sangkaan hambanya. Perkara pertama ialah perubahan yakin dlm hati.
Syukur ialah kita kaitkan semua nikmat hanya pd Allah. Syirik ialah kita kaitkan semua nikmat selain dari Allah. Nabi telah bentuk pemikiran sahabat utk nafi asbab. Hujan dtg dari Allah. mempercayai ramalan cuaca adalah syirik. Maksud Sabar ialah utk menyempurnakan perintah allah. Susahkan diri utk amal–Allah gembira – Allah bagi kejayaan dgn kudratNya. Amal rosak sebab usaha atas asbab. Melalui usaha ini – ubah yakin dlm hati. Utk bina yakin tempat nya adalah di masjid. Sahabat belajar iman dgn cara bawa org ke masjid. Sahabat telah jumpa sahabat yg lain bawa ke masjid dgn tujuan belajar iman. Abdullah rawahah telah buat gasht hanya semata-mata utk iman.
Kalau buat usaha ikut pengalaman, kita akan terjauh dari sunnahti dakwah. Ingat apa yg saya cakap ini. Saya cakap dgn penuh kefahaman. Saya bukan cakap kosong. Saya cakap apa yg saya baca dari hayatus sahabah. Ini adalah khabar dari Allah dan rasul. Satu - Buat kerja agama dgn tengok pentadbiran dunia. Satu lagi – buat kerja agama dgn cara sahabat. Ikut kesesuaian zaman utk buat dakwah adalah perkara yg tidak betul. Imam malik rah kata : umat akhir akan berjaya bila ikut cara umat yg terdahulu. Muaz bin jabal – ketua para ulamak (saidul ulamak) – keluar dari masjid, jumpa org dan bawa ke masjid. Mari duduk dgn saya, kita beriman dgn Allah. Umar kata, aku begitu sibuk dgn halaqah iman di masjid supaya iman aku meningkat. Dlm Bukhari ada diberitahu tempat utk hasilkan/tingkatkan iman hanyalah di masjid. Ini adalah satu perkara yg pasti. Hari ni org yg buat kerja agama merasakan bahawa buat usaha bawa org ke masjid dan bagi dakwah adalah perkara yg baru. Setiap hari kita semakin jauh dari sahabat. Sebanyak mana kita buat cara ikut kesesuaian zaman maka kesesuaian zaman akan meningkat tapi agama tak meningkat.
Nabi kata: hendaklah kamu bersaksi atas keimanan org yg berulang-alik ke masjid. Antara Al faz yg digunakan oleh sahabat – ijlis bina, ta'al bina, … Kefahaman yg kita dpt di masjid tak mungkin kita akan faham di tempat yg lain. Semua pemikiran kita hari ni rosak. Tabligh bukan sekadar menyampaikan berita ke telinga. Tabligh adalah menurunkan berita ke hati - tempatnya di masjid. Renunglah kisah sahabat – bagaimana nabi telah tarbiyah sahabat. Org yg bersalah/pemaksiat berhajat pd tarbiyah – mereka tak berhajat pd hukuman. Di zaman nabi – org yg bersalah/pencuri diikat di tiang masjid, bukan di hukum penjara. Diikat supaya tak lari. ikat bukan hukuman. Penjara bukan tempat tarbiyah. Tarbiyah satu org pesalah bukan melalui hukuman tapi kena letak dlm suasana tarbiyah. Duduk dlm amal masjid supaya wujud dlm hati benci pd pencurian. Kalau pencuri diletakkan dlm penjara, bila keluar dari penjara akan jadi perompak pula. Kalau penjara jadi tempat tarbiyah, nescaya org keluar dari penjara akan jadi wali Allah. Tempat tarbiyah adalah masjid. Gasht bukan semata-mata jumpa. Gasht ialah jumpa org bawa ke masjid. Siapa sahaja org islam bila bergerak ke masjid – tawajjuh Allah telah dtg pd dia dan dpt hidayat. Kita kena yakin. Masjid adalah tempat utk ubah yakin. Kena usaha sebanyak mungkin supaya setiap org beriman dtg ke masjid utk dpt penerangan. Org yg memakmurkan masjid akan dijauhkan dari azab yg Allah telah tetapkan utk turun. Hari ni kita fikir masjid utk solat sahaja. Lepas solat pergi sibuk dgn berniaga.
Ayat 10 – surah jumaah: “Kemudian setelah selesai solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing2), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak2 (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).”
Ibnu abbas kata : Ayat ni bukan bermaksud suruh kita berniaga, tapi pergi menuntut ilmu. Berniaga bukan satu kefarduan. Belajar ilmu adalah satu kefarduan. setelah selesai solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi untuk menuntut ilmu. ini perintah Allah. sahabat kata kalau ayat ni tak diturunkan, nescaya mereka akan tinggalkan perniagaan utk selama2nya. sahabat bukan ahli perniagaan, mereka adalah ahli amal. Apa sahaja perintah yg dtg mrk beramal. Sahabat sgt taat sehingga mrk tinggalkan perniagaan utk selama2nya. Allah kata selepas solat, kamu bolehlah berniaga. Dibolehkan utk berniaga. Yg lebih penting/yg terbaik adalah menuntut ilmu–ini satu perintah. Ayat ini bukan maksud mencari perniagaan tapi selepas solat sibukkan diri dgn mencari ilmu. Oleh itu, di masjid nabawi slps selesai solat sahabat bertebaran wujudkan halaqah. Halaqah belajar quran. Allah dan rasul suka/sangat menyayangi bila kita belajar quran dan mengajar kannya. Org yg belajar ilmu dgn niat utk amal dan sampaikan, bila melangkah kaki, Allah bagi pahala haji yg makbul kpd dia.
Perkara asas, jumpa org dan bawa org ke masjid utk tarbiyah. Tabligh adalah memasukkan sesuatu perkara dlm hati. Tabligh bukan setakat menyampaikan. Semoga Allah maafkan kita semua. Di zaman nabi, banu tsaqif masuk islam tapi tak nak solat, tak nak tunaikan zakat, tak nak puasa, tak nak berjihad. Letakkan mereka dlm masjid supaya hati mereka lembut dgn amalan islam. Umair b wahab, salah seorang dari syaitan mekah, telah tajamkan pedang nak bunuh nabi. Bila masuk ke tempat nabi. Nabi tanya kenapa bawa pedang? Apa hajat kamu? Dia jawab, nak tunaikan hajat saudara aku. Nabi tanya apa yg telah kamu mesyuarat di baitullah tadi? Adakah kamu telah dtg nak membunuh aku?
Bila dengar nabi cakap macam tu, umair terus ucap kalimah. Apa yg saya nak bagitahu ialah, sebanyak mana kotor yg ada di hati manusia, bila masuk ke masjid, maka dia akan berubah. Di luar masjid tak mungkin dia akan berubah. Hari ni kita buat tabligh sebagai adat resam – pergi rumah org, buat dakwah. Kerja berjalan mengikut adat resam. Kumpul org di kilang, kumpul org di bazar – kita buat dakwah di tempat syaitan. Kena keluarkan mereka dari suasana syaitan tersebut. Kata maulana yusuf : selagi dia tak keluar dari suasana dia, dia tidak akan dpt melihat kegelapan dosa dia. Satu org pesakit jumpa doktor. Doktor kata kena operate. Dia suruh doktor dtg rumah. Doktor kata tak boleh. Kena buat di hospital. Dia kata sikit sahaja. Bisul sahaja. Doktor kata di rumah banyak kuman. Kena pergi hospital.
Hari ni kita pergi tempat syaitan dan bagi dakwah dan nak ajak org kpd Allah. Tempat bina taaruf dgn Allah ialah di masjid. Bawa ke masjid dan wujudkan halaqah iman. Fahamkan mereka apa itu iman, apa itu agama. Malaikat akan dtg mengerumuni majlis yg dibuat di masjid. Malaikat akan tutupi dgn sayap atas majlis yg dibuat di masjid. berkumpul di mana-mana rumah Allah dan menyebut nama Allah maka malaikat akan dtg mengerumuni mereka dan Allah akan turunkan sakinah. cuba faham betul-betul hadith ini. bukan semata2 utk jumpa bahkan jumpa utk bawa mereka kpd Allah. Jumpa org bawa kpd Allah – tempatnya di masjid. zaman nabi – azan dilaungkan di luar masjid. bilal r.a akan panjat di tempat yg tinggi di madinah dan laungkan azan. Tapi hari ni azan dilaungkan dlm masjid.
Tafsir azan yg salah – ‘marilah’. hayya a'las solah, hayya alal falah - marilah menunaikan solat, marilah menuju kejayaan, semua salah terjemah. tafsir yg betul adalah ‘pergilah’. pergi kpd solat, pergi kpd kejayaan. ‘haiyya’ – ‘calo’ – ‘pergi’ – keluar dari rumah - pergi cepat. ‘hayya’ bukan mari tapi pergi. azan adalah utk suruh org yg berada di luar masjid supaya pergi ke masjid. Sebab tu azan dibuat di luar masjid. tempat tarbiyah umat adalah di masjid. maulana ilyas kata: kemodenan zaman telah mengeluarkan umat drp ilmu masjid padahal mengambil ilmu dari masjid sangatlah memberi kesan. Sehingga apabila mereka dengar sahaja perintah arak itu diharam kan, maka satu org telah pergi iklan di seluruh madinah. Semua org telah pecahkan tong2 arak. Arak telah diharamkan. Semua org telah tinggalkan arak melalui iklan satu org shj.
Mengambil ilmu dari masjid adalah merupakan ambil ilmu melalui amal, Kerana ilmu dan ibadat tak boleh diasingkan. Hari ni kita ada ilmu tapi tak ada amal. Kenapa? Kerana ilmu telah keluar dari masjid. Org kata inilah kemodenan. Sebenarnya inilah kemunduran iaitu umat belajar ilmu melalui alat dan umat terjauh dari ulamak. Tekan button, dtg ilmu. Innalillah… Tekan hadith sahih keluar semua hadith… allahuakbar…. Duduk rumah pun boleh belajar ilmu. Innalillah… Satu org islam keluar dari rumah pergi ke masjid utk tanya suatu masalah maka Allah akan bagi satu pahala haji yg sempurna. Sepanjang perjalanan malaikat menghamparkan sayap. Org yg berjalan di atas sayap para malaikat maka cinta malaikat akan jatuh atas dia. Hari ni org fikir duduk dlm masjid berzikir baru malaikat akan mengerumuni kita.
Tidak, tidak. Maksud zikir dlm masjid ialah belajar perintah Allah, belajar ilmu Allah. Malaikat dtg mengerumuni halaqah yg membincangkan kudrat Allah, kebesaran Allah dan ahkam Allah (ilmu). Faham betul-betul perkara ini. Halaqah zikir ialah halaqah ilmu. Malaikat mengerumuni sampai ke langit. Satu org keluar dari rumah dia utk bertanya satu masail sahaja, maka semua makhluk, semua malaikat, semua ikan-ikan dilaut, semua ular, semua kala jengking, akan mendoakan keampunan utk dia.
Tapi duduk dirumah, tekan satu button nak tahu sesuatu hukum, tak pergi jumpa ulamak, tak wujud keletihan utk belajar ilmu, org kata ini kemudahan. Tidak, tidak, tidak. Kata maulana yusuf: bahawa melalui asbab duniawi ini ada bala , bukan ada kemudahan. Ada kesan buruk. bergerak/langkah kaki utk pergi belajar ilmu. Ini org yg berjihad di jln Allah. keluar dari suasana kamu utk belajar ilmu. Hari ni pergerakan utk belajar ilmu telah kurang sebab manusia merasakan dpt selesai masalah ilmu dlm rumah. Tak payah pergi buat gasht, saya dah buat 2½ jam dlm rumah. Saya taip-taip dan hantar berita pd semua org. tidak! Melalui sampaikan berita amal tak akan terbentuk. Dtg kpd suasana, baru amal akan terbentuk. Saya dah cakap berkali2, tempat utk belajar yakin hanya di masjid. Bawa umat ke masjid, wujudkan hubungan mereka dgn Allah. kemudian wujudkan kesempurnaan dlm ibadat. Kerana kesempurnaan agama adalah dlm kesempurnaan solat. org buat maksiat sebab solat mereka rosak. tak perlu menyalahkan sesiapa kerana kemaksiatan kita bahkan kita kena menyalahkan solat kita. ini perkara yg pasti. org yg merosakkan solat telah merosakkan agama.
utk dpt husnul khotimah kena ada 2 perkara
1. husnul amal
2. husnul niat.
Hari ni org islam telah lalai dgn 2 perkara ini; baiki niat dan baiki amal. bila baiki niat dan baiki amal pasti akan dpt husnul khotimah. baiki niat dan baiki amal pasti, pasti dia akan dpt husnul khotimah. sebagaimana kamu hidup, begitulah kamu akan mati. sebagaimana kamu mati, begitulah kamu akan dibangkitkan semula. satu org yg hidup dgn baiki amal, baiki niat maka dia akan mati dgn keadaan yg baik. saya dah beritahu berkali-kali, kamu carilah asbab dosa kamu melalui solat kamu. saya bersumpah dgn nama Allah, bahawa kemaksiatan itu tak ada hubung kait dgn suasana yg rosak. org terkesan dgn suasana maksiat/buruk sebab dlm hati dah ada kekotoran. utk lawan setiap suasana buruk maka kena buat dakwah – ajak org kpd Allah/kpd agama – maka kamu akan terselamat. tunaikan solat dgn cara tak betul menyebabkan kita jadi pemaksiat. tunaikan solat dgn cara yg tak betul tak akan mati dlm islam/agama nabi s.a.w.
Huzaifah r.a telah tengok satu org tunaikan solat dan berkata kalau dia mati dgn solat macam ini, maka dia tak akan mati dlm agama yg dibawa oleh nabi s.a.w. wujudkan kesempurnaan dlm solat supaya agama jadi sempurna - tegakkan agama. org yg solat dgn tidak membetulkan rukuk dan qiam dia – Allah tak akan melihat solat dia – apabila Allah mengingkari solat dia drp naik ke arash, maka bagaimana solat dia dpt membentuk diri dia. solat adalah mikraj org mukmin. bila dlm solat pun Allah dah berpaling drp bertemu dgn dia, maka masa mana lagi kita nak berjumpa dgn Allah. kerana dlm solat pun Allah tak nak jumpa dgn kita. wujudkan kesempurnaan dlm solat, maka menyempurnakan agama. maksud iqomah - menyempurnakan sesuatu.
maksud iqomatissolah – menyempurnakan solat. maksud iqomatiddin – menyempurnakan agama. setiap amal akan dtg kesempurnaan melalui 2 perkara : 1. ilmu 2. iman. ilmu dan iman akan wujudkan kesempurnaan dlm amal. iman akan kekalkan niat dlm ikhlas. iman akan dtgkan yakin pd janji Allah. iman akan dpt istiqamah dlm amal. iman akan dpt kesempurnaan janji Allah. sahabat tanya ; apa itu iman? Iman adalah ikhlas, ikhlas adalah iman. Ilmu dan iman akan menyempurnakan amal. satu perkara yg aneh hari ni manusia belajar amal tapi tak belajar iman. belajar ilmu dunia dan merasakan ia adalah ilmu – padahal ia adalah kejahilan. org yg belajar agama pun terperangkap dlm kejahilan ini – mengatakan ilmu bukan hanya quran dan hadith dan anggap ilmu dunia pun adalah sebahagian dari ilmu. dlm zaman kejahilan ini – org mengatakan kemahiran dunia itu sebagai ilmu, maka kita telah bawa umat kpd kejahilan yg lebih teruk. Kita telah memerangkap umat dlm kejahilan.
tidak ada org yg lebih jahil dan lebih bodoh drp org yg menggunakan kelebihan ilmu yg disebutkan dlm hadith utk org yg belajar ilmu dunia dan dia bagi targhib pd org islam, ilmu bukan semata2 quran dan hadith bahkan kena belajar juga ilmu kedoktoran dan jurutera, ini juga ilmu. Syaitan bagitahu kita kalau tak belajar ilmu dunia, kita tak boleh lawan org kafir padahal sahabat dlm keadaan tak belajar ilmu dunia mereka telah dpt kemenangan sehingga org bukan islam juga mengiktiraf kejayaan sahabat r.a. Satu tipudaya yg sangat besar kpd org islam mengatakan kena belajar ilmu dunia utk lawan org kafir. kejahilan telah mengatasi ilmu. maulana yusuf kata: perkara yg kita dpt tanpa belajar bukan ilmu. mengatakan ahli dunia ada ilmu, ini satu kejahilan. ilmu dunia cuma satu pengalaman, bukan ilmu. ilmu yg sebenarnya ialah apa yg dibawa oleh nabi s.a.w drp Allah s.w.t. ilmu yg sebenarnya ialah bagaimana nak jawab 3 soalan dlm kubur:
1. akidah – ilmu ketuhanan/tauhid – kenal Allah
2. ibadat – ilmu syariat – kenal agama
3. sunnah – hajat manusia utk kenal nabi s.a.w… ini sahaja ilmu
maksud kenal nabi s.a.w ialah mengikut cara nabi s.a.w/berjln atas jln sunnah. kenal nabi sbg nabi akhir zaman sahaja tak mencukupi utk kenal nabi dlm kubur. Maulana yusuf kata: tak ikut sunnah – dlm kubur tak kenal nabi. utk kenal nabi sgt penting kena ikut sunnah–syarat utama ialah ikut sunnah. dlm kubur–lidah bergerak ikut keyakinan dlm hati, dlm kubur- idah tidak bergerak ikut maklumat dlm kepala otak.
dlm hadith : ilmu ada 2 jenis:
1. ilmu di lidah akan jadi musibah
2. ilmu di hati akan bagi menafaat
kalimah pun ada 2 jenis : 1. kalimah di lidah 2. kalimah di hati
setiap kalimah ada ikhlas dan al faz, setiap ilmu pun ada ikhlas dan al faz. ikhlas dlm ilmu akan wujud perasaan takut pd Allah. org alim/ulamak ialah org yg ada perasaan takut pd Allah. org yg tak ada perasaan takut pd Allah–dia bukan alim dan tak mungkin jadi ulamak. hakikat ilmu akan wujud bila ada perasaan takut pd Allah. ilmu pd lidah akan jadi musibah pd anak adam. tak tahu–musibah kecil. tahu tapi tak amal–musibah lebih besar. ilmu jadi pendakwa–dihumban masuk dlm neraka. hasilkan ilmu dgn hakikatnya. tuntutan ilmu adalah ketaatan. hari ni belajar ilmu utk cari makan–Allah tarik keberkata –tak ada ganjaran–ini pasti. buat kerja agama utk dpt dunia– tiada keberkatan.
Org yg belajar quran dan mengajar quran pasti dia akan jadi org yg kaya. ilmu akan bawa kpd kekayaan. kejahilan bawa kpd kefakiran/miskin. sekiranya dia jadi kaya dgn kejahilan–ini adalah kemurkaan Allah. bila Allah marah pd seseorang–Allah akan bagi kekayaan. ini perkara yg pasti. beramal utk dpt dunia-tiada ganjaran dan tiada keberkatan. jgn sekali2 kita buat. ubay b kaa–ajar seorg budak quran. Ayah budak tersebut telah hadiahkan dia panah. Kerana gembira bapa dia bagi hadiah. Hadiah adalah satu harta yg suci. hadiah utk wujudkan kasih sayang/menyatukan hati/gembirakan hati. zakat utk menyucikan harta. hadiah lebih tinggi kedudukannya dari zakat.
hadiah panah. Dgn maksud dpt digunakan utk jihad di jln Allah. nabi kata : kalau tak nak bawa panah ini menuju ke neraka, pulangkan balik. nabi telah alih pemikiran sahabat drp fikir melalui ilmu dpt dunia. supaya ilmu tersebar tanpa dpt dunia. ilmu adalah fitrah – bagi free pd umat. hari ni ilmu dijual. jgn jadikan ilmu utk asbab rezeki. kata umar r.a - satu kebodohan yg jelas–Allah bagi ilmu dan kamu guna utk cari rezeki. amanah umat ada pd kamu, dan utk sampai kan amanah , kamu minta duit drp umat. org yg belajar ilmu funun/ilmu kemahiran –yakin dpt duit/dpt gaji. tapi org yg belajar ilmu Allah tak yakin dia akan dpt pemeliharaan dari Allah. syarat utk dpt husnul khotimah-husnul amal dan husnul niat. wujudkan kesempurnaan dlm amal dan hiasi amal dgn iman. ihtisab, ikhlas dan ehsan–dtg melalui iman. sekiranya tiada ehsan dlm sesuatu amal, maka amal tersebut tak akan memberi kesan pd kita. setiap amal akan dtg kesempurnaan melalui taharah (kesucian).
Taharah adalah separuh dari iman. tanpa kesucian–iman tak sempurna. kesucian adalah syarat pd kefarduan. kesucian bukan setakat bila berjunub kena manji wajib. bila tak ada wuduk–ambil wuduk. tidak sama sekali. kesucian dalaman adalah lebih penting drp kesucian zahir. sekiranya darah dlm badan tak suci drp riba, rasuah, rampas hak org , berniaga tak betul–maka badan dia adalah badan yg bernajis. utk ibadat - kesucian darah adalah syarat. sebagaimana perintah utk sucikan badan begitulah juga perintah utk sucikan darah. kulit luaran sahaja suci/bersih tapi darah dlm badan tak suci–amal tak diterima. ambil bantuan dari Allah dgn sabar dan solat. apa maksud sabar? Selamatkan/jauhi diri dari perkara yg haram. org tak tunaikan solat–org kafir–ini perkara pasti. solat tak diterima–makan haram, minum haram, pakaian haram, darah haram. doa menangis pun Allah tak terima.
melalui usaha dakwah nak ubah kehidupan kita. muhajir bukan org yg tinggalkan negara. muhajir ialah org yg meninggalkan perkara yg di larang oleh Allah. hijrah – langkah kaki berlawanan dgn nafsu. harus ada keinginan dlm hati – ya Allah, bagilah hidayat pd seluruh umat. hidayat dtg melalui taubat. yakinlah, yakinlah, yakinlah melalui jln dakwah – dpt tarbiyah, tazkiyah, taqwa. ini janji Allah. melalui jln dakwah adalah perkara yg pasti dan pasti Allah bagi hidayat. ‘Wallazi na jahadu… lam tahkik, nun tahkik. tahkik di atas tahkik. pasti dan pasti Allah bagi hidayat. org yg buat usaha tanpa usul yg betul – tak ada hidayat, tak dpt tarbiyah. hidayat & tarbiyah utk umat adalah melalui jln dakwah. org yg beruzlah – tinggalkan umat - ini ialah org yg putus asa dgn rahmat Allah. nabi s.a.w adalah nabi terakhir. Tak ada nabi lagi selepas nabi s.a.w. t/jawab umat ialah bawa umat kpd Allah. kerja ini adalah menambah harapan pd diri umat utk dpt hidayah & tarbiyah dari Allah. bergerak dan keluar di jln Allah – pergi ke seluruh dunia dlm apa keadaan pun. da’i tak mungkin putus asa. org buat dosa tak binasa. org yg lihat pendosa dan putus harap dgn Allah akan binasa. syarat taubat ialah istighfar, tinggal dosa – tak ingin buat, menyesal, syarat yg ke-4 yg umat dah lupa ialah tinggalkan kpg halaman dan keluar di jln Allah.
2 sebab keluar:
- tazkiyah diri 2. pergi ke tempat yg kurang agama di seluruh dunia
madinah telah dikosongkan utk perkara ini. walaupun ada org tak nak bayar zakat, abu bakar akan perangi org tak nak bayar zakat beserta tali, tempat yg ada kekurangan agama – pergi kesana dan hilangkan kekurangan tersebut, dimana sahaja jemaah usamah b zaid pergi – org murtad telah kembali pd islam, ini yg dikehendaki dari pergerakan kita ini, melalui akhlak, org bukan islam dtg pd islam, dan bila bergerak utk agama dan bantu agama – org islam akan kekal dlm islam. dgn membantu agama akan kekal dlm islam, dgn amal agama sahaja – bukan pembantu agama. amal agama utk diri sendiri tidak dipanggil pembantu agama. kita semua dlm kerugian sekiranya ada kekurangan agama dimana-mana sudut dunia. pembantu agama ialah guna harta dan diri utk bawa org lain dtg kpd agama. ‘Intansurullaha yansurkum…’ Allah tak kata sekiranya kamu beramal, Allah akan bantu. Allah kata sekiranya kamu membantu meninggikan agama, Allah bantu kamu. Dengar dan faham betul-betul.
Tabiat kita hari ni lebih kpd kehidupan infradi. berlaku kemurtadan–kita tak risau, kita tak kerut dahi… taubat, taubat, taubat. usahakan supaya setiap org islam jadi pembantu agama Allah. bila keluar di jln Allah–baru dtg nusrah Allah. buat usaha dgn sabar dan istiqlas. keluar di jln Allah utk menyempurnakan taubat–tinggalkan kpg halaman. nak dpt keampunan Allah keluarlah di jln Allah–ini perkara yg pasti, yg pasti, yg pasti. sakit kepala semasa di jln Allah–Allah ampunkan semua dosa. sekiranya mati di lautan–Allah sendiri akan cabut roh dia–bagaimana darjat dia?tabligh bukan satu persatuan. tabligh bukan madrasah–tabligh bukan setakat belajar kalimah dan solat. perkara yg asal ialah utk sempurnakan agama di seluruh dunia. oleh itu kena keluar di jln Allah. sampaikan amanah pd umat. semua niat dan azam.
No comments:
Post a Comment