Tuesday, January 20, 2015

TAGHRIB MESYUARAT 3

TARGHIB OLEH HAJI ABDULLAH CHEONG

(18/06/2014). Semua org mukmin adalah syura. Asas mesyuarat adalah takazah. Bila kita ikat diri dgn mesyuarat akan ada istiqdat (kemampuan dan kebolehan) utk sambut takazah. Ambil takazah secara ijtimai – maka bantuan Allah juga secara ijtimai. Pulangkan takazah pd malam markaz. Masa adalah amanah – dtg mesyuarat pd awal waktu. Allah akan kekalkan kita dlm usaha agama bila buat 2 amal dgn penuh ihtimam (ambil berat) iaitu mesyuarat dan taklim. 

Takazah lain: ziarah karkun lama yg tak aktif, ziarah org berjawatan dlm kerajaan, ziarah ulamak, nusrah jemaah foreign. Utk jemaah foreign – jgn tetapkan hari berapa lama mereka duduk di satu-satu masjid. mereka boleh duduk 10H atau 40H di satu masjid. kalau pihak masjid suruh bayar bil – kita buat collection. kalau tidak – kita pasang khemah di depan rumah.

TARGHIB OLEH HAJI ABDULLAH CHEONG

(10/09/2014) Sebagaimana syura bergerak ke seluruh halaqah, maka halaqah bergerak ke seluruh marhallah. wujudkan regu/jemaah kecil – usaha memakmurkan masjid – bawa org ke masjid. wujudkan maktab/kelas pengajian di setiap marhallah. ambil berat kehadiran mlm markaz - bawa jemaah tunai mlm markaz. buat jor bulanan halaqah - bentang azam nizamuddin & azam 3 bulanan m’sia. Mahallah kuat bantu mahallah lemah - mahallah yg tak hadir mesyuarat, mahallah yg tak dtg mlm markaz, mahallah yg tak hadir jor bulanan halaqah - bentang takazah pd rakan seusaha yg tak hadir. jika selalu tak hadir mlm markaz dan jor bulanan halaqah – akan hilang kemampuan utk sempurnakan takazah agama. usaha ini adalah ijtimaiyat

TARGHIB OLEH HAJI GHAZI 

(04/06/2014). Ada 3300 masjid/surau di KL/selangor. 60% sahaja ada 5 amal dan beberapa amal. kena libatkan semua org islam dlm kerja ni. kena ziarah setiap org di marhallah 2 kali dlm sebulan (15 hari sekali). kena ada fikir dan risau supaya bilangan org bertambah dlm mesyuarat harian, gasht 1, gasht 2, jemaah 3hari, 2½ jam, taklim masjid dan taklim rumah. hari2 buat 5 amal tapi bilangan tak meningkat sebab apa? Sebab kita tak sediakan org kpd usaha nabi. Kita cerita ttg perkara lain. Dari gasht pertama, sepatutnya keluar jemaah tunai. Dari gasht kedua, tempat yg tak ada amal hidup dgn amal. Nusrah jemaah yg dtg ke tempat kita – nusrah dan hijrah pasti akan ada hidayat. Hidupkan taklim di rumah dgn muzakarah 6 perkara (5 amal). Ini bukan kerja utk 4B dan 40H, tapi kerja seumur hidup. Tambah korban dan tambah risau

TARGHIB OLEH HAJI HAKIM

Ikut statistik – thn ni sahaja sudah 45 juta umat nabi mati/meninggal. Kita kena rasa takut – bila2 maut boleh dtg. Apa nak jawab dlm kubur bila kena soal. Bila tengok org bukan islam mati kita kena risau & menangis. Bila mati tanpa iman – 99 ekor ular akan dtg patuk hingga hari kiamat. Usaha dakwah adalah fardu ain – wajib. Usaha dakwah adalah fardu atas fardu. Usaha atas yakin sehingga semua benda haram ditinggalkan. Dosa umat ini adalah kerana meninggalkan kerja nabi s.a.w. Utk dpt hakikat iman – kita kena korban segala-galanya. Hingga tiada apa2 yg tinggal – menangis depan Allah. Buat keputusan – utk tambah korban. Allah yg keluarkan kita – bukan duit , bukan cuti. 

Bila kita bagi masa hari2: maka dunia kita akan diuji – duit tak ada/masalah keluarga/etc. Bila diuji: terus buat usaha – yakin pada Allah. Jgn bagi alasan: tiada masa/sibuk/tiada org. Penyakit kita: ialah malas buat gasht. Tak rasa berdosa bila tinggalkan gasht. Kerja nabi tak ada cuti. Cuti bila kita mati. Hari2 buat dakwah – baru yakin bertambah. Malam hari – doa dan menangis depan Allah – sebut nama setiap org kpg. Kejatuhan org islam di sepanyol kerana cinta dunia dan tak keluar di jln Allah. Org lama yg belum pergi negara jauh – azam, buat keputusan, cari 4-5 org, bentuk jemaah, terus tafakud, jgn fikir panjang.

TARGHIB OLEH HAJI MUHARRAM

(29/10/2014). Syukur pd Allah sebab kita dpt buat mahkota kerja. Tanda syukur – kita sambut takazah agama. Niat seluruh alam tapi mula di mahallah. Bantuan Allah berkadar dgn t/jawab & takazah yg diambil. Masa dah suntuk – kena buat overtime – nak sediakan umat masuk syurga. Azam tinggi – yg sempurnakan Allah. Kita kena sangka baik dgn Allah. Seluruh umat ada potensi utk buat kerja agama. Kena jumpa/rayu/ikram/doa utk mereka. Dgn dakwah – yakin dlm diri akan jadi betul. Kaedah:  bentuk jemaah induk dan senaraikan nama, bentang takazah – siapa nak bentang? bergerak dan jumpa manusia. kita kena bermujahadah dan susah payah – kurang rehat, kurang tidur, sangka baik dgn seluruh umat. tambah korban – keluar 10H setiap bulan. buat usaha dgn mizaj sahabat – bila bentang takazah terus sambut. pahala – 50X sahabat dan bantuan – 10X sahabat. setiap halaqah keluarkan jemaah 10H.

setiap halaqah di minta bagi karguzari berkenaan :
1. jor bulanan
2. mlm markaz
3. halaqah berkembar
4. usaha makami – regu/jemaah kecil

TARGHIB JORD BULANAN HALAQAH OLEH HAJI ABDULLAH CHEONG

Setiap halaqah buat jor bulanan - 1 bulan sekali. Buat apa yg elders suruh kita buat – bukan ikut akal. Buat pada awal bulan, hari sabtu atau ahad selama 3-4 jam. Fikir dan usaha kedatangan penuh. 100% kehadiran dari semua rakan seusaha dan org awam. Setiap jemaah masjid kena hadir – bukan hantar wakil. Tambah korban utk jor. Seblm jor – hantar jemaah usuli. Kena bergerak bukan dgn sms atau talipon. Sebnyk mana dpt kumpul – sebnyk itu kekuatan kerja. Jor adalah utk kumpul semua kekuatan karkun 4B/40H/3H. Agar kemampuan dan kebolehan setiap org dpt di zahirkan. Guna tenaga yg ada dan agih takazah. Kehadiran yg ramai akan wujudkan semangat menghubungkan setiap marhallah dlm halaqah.

Program jor :
- ambil kehadiran
- targhib/zihin
- karguzari detail setiap marhallah – dengar dgn tawajjuh – jgn kritik (duduk atas kerusi) – bagitahu kepentingan 5 amal dan cara nak buat.
- bentang takazah – takazah utk 1 bulan

1. takazah khuruj – 3H,40H,4B
2. takazah usaha tempatan/5 amal, jemaah kecil/regu, malam markaz, azam nizamuddin
3. takazah masturat
4. takazah student
5. sifat da’i

- duduk secara mahallah/masjid – buat azam (beruni dan makami)
- hayatus sahabah – dibaca oleh ulamak 1 thn
- Doa
- putus tarikh jor bulan depan

Semasa karguzari – kalau marhallah perlu bantuan - on the spot bantu dan sempurnakan takazah. Takazah dari bulan ke bulan. Penekanan pd azam yg dibuat. Pantau peningkatan amal. bentuk jemaah secara masjid – bantuan secara halaqah. Minta azam setiap marhallah utk jor akan dtg – berapa org nak hadir. Mesti ada peningkatan dlm kehadiran. Usaha utk capai target yg diberi.

Apa peningkatan di mahallah (5 amal, beberapa amal, jemaah 3H, 40H, 4B, secara masjid, dll)
- penambahan org dlm mesyuarat harian
- penambahan org dlm gasht 1 dan gasht 2
- penambahan org dlm taklim masjid
- penambahan org dlm 2½ j
- penambahan dlm shift DTI/memakmurkan masjid
- penambahan taklim rumah
- penambahan jemaah kecil/regu – berapa yg dah gerak
- berapa rumah dah ziarah
- berapa org dah jumpa
- berapa org yg dilibatkan dgn kerja agama

Tidak digalakkan ada jamuan makan. Jor bulanan boleh tukar tempat. Buat pemantauan azam setiap minggu masa mesyuarat mingguan halaqah. laporan halaqah – semua org kena tahu apa tahap usaha di halaqah. Jika dibuat dgn cara/kaedah yg betul – usaha akan maju.

No comments:

Post a Comment