Tuesday, January 20, 2015

TAGHRIB MESYUARAT 5

TARGHIB NUSRAH JEMAAH OLEH USTAZ HAMID

Umat ada 2 golongan : 1. Muhajir   2. Ansar. Kita kena letakkan diri kita dlm salah satu golongan. Muhajir - org yg keluar di jln Allah – berjalan di taman syurga, malaikat bersama mereka, 700 dosa diampunkan, 700 pahala diberi, 700 darjat diangkat. Kemampuan mereka berbeza – ada student, ada org baru, ada org lama. Ansar – membantu jemaah yg dtg ke tempat kita. Bila ada hijrah dan nusrah  - akan tercetus hidayat. Nusrah penuh – diri & masa. Nusrah bukan sekadar bagi makan tapi bawa bedding bersama jemaah selama 3 hari. Bagi masa – Jumpa semua org, setiap rumah diketuk, setiap org ditashkil. Jgn bagi alasan – kalau tidak Allah akan singkir kan kita drp usaha ini. Tambah korban – Allah akan majukan kita dlm usaha ini. Nusrah kerja, nusrah fikir. Isteri masak supaya ada fikir nusrah. Jemaah dtg bawa berkat dan rahmat – bukan beban.

TARGHIB JEMAAH JALAN KAKI OLEH USTAZ ABDULLAH HIZLY

Agama akan dtg dlm kehidupan seluruh umat hanya dgn usaha dakwah. Usaha ini adalah usaha nabi-nabi dan usaha nabi s.a.w. Nabi s.a.w tinggalkan kerja ini utk umat. Allah telah utuskan kita atas satu maksud. Maksud kerja agama – ini adalah kerja t/jawab. Sebanyak mana kita ambil t/jawab, sebanyak itulah bantuan Allah bersama kita. Jemaah jln kaki akan meredakan kemurkaan Allah. Usaha yg mirip usaha nabi. Sahabat jln kaki hingga putus selipar, lepas tu balut kaki dgn kain, sehingga kain pun koyak. Setiap langkah Allah bagi 700 pahala, ampun 700 dosa, tingkatkan 700 darjat.

Abu Bakar r.a telah mengiringi tentera Usamah B. Zaid sehingga keluar kota Madinah. Abu Bakar hanya berjln kaki sementara Usamah menunggang kuda. Usamah berkata sepatutnya saya berjalan kaki dan tuan menunggang kuda. Abu bakar kata kamu jgn turun dan saya tak perlu naik kuda.  Begitu besar ganjaran yg Allah bagi utk jemaah jln kaki. Jemaah jln kaki ada kemanisan tersendiri. Berbagai nusrah dan bantuan Allah mereka terima. Telah banyak kali 4B berlalu – satu darinya patut 4B jln kaki. Kita kedepan kan kerja Allah. Kita kena buat pengorbanan. Nusrah Allah akan dtg dgn keluar tanpa persediaan.

TARGHIB 4B NEGARA JAUH OLEH USTAZ HAMZAH

Usaha ini adalah usaha nabi2. Kerja dakwah adalah t/jwb nabi2.T/jawab yg sama Allah telah beri pada kita - umat nabi s.a.w. Ini adalah usaha nabi s.a.w. Nabi s.a.w tinggalkan kerja ini utk umat. Siapa pilih kita? Allah yg pilih. Qul hazihisabili (ini saja jln aku) ad’u illallah (mengajak manusia pd Allah). Setiap kita t/jwb seluruh alam.  Setiap umat akan ditanya walaupun satu org yg belum kenal Allah. Satu org yg tak buat usaha agama – maka dia dlm bahaya dan berada dlm kerugian. Usaha agama adalah t/jwb setiap org islam. Kita semua akan ditanya mengenai org yg belum beriman. Kita juga akan ditanya mengenai org yg belum buat usaha agama. 

Sahabat faham apa agama yg betul – sbb tu mrk telah guna harta, diri, masa dgn betul. Adakah semangat kita sama macam semangat sahabat? Kalau kita masih fikir nak mati di tempat kita tinggal, tandanya semangat kita masih jauh dari sahabat. Kita kena istighfar atas perkara yg dah lepas. Kita kena tawarkan pd Allah harta dan diri kita. Semoga Allah sudi utk menerima sedikit drp harta dan diri kita. Buat usaha dgn yakin. Dgn penuh yakin buat 5 amal. Dgn penuh yakin buat gasht. Dgn penuh yakin buat 2 ½ jam. Bentangkan takazah iman pd umat. Bentangkan takazah agama pd umat. Kita kena bergerak di kalangan umat. Di marhallah, kita adalah wakil nabi s.a.w. Hasil/natijah bukan maksud. Nabi Nuh a.s buat usaha 950 thn – 84 org beriman (hasil sedikit). Jgn tengok hasil – yg penting ambil azam dan buat kerja. Buat kerja spt yg diberitahu. Jadikan masjid kita spt masjid nabawi zaman nabi s.a.w. 

Ini bukan tabligh tarekat – azam ikut kemampuan diri. Ini tabligh nabuwwah – azam ikut kehendak Allah dan Rasul. Sambut takazah 4B negara jauh. Dari masjid nabi, jemaah dihantar ke seluruh dunia. Fikir alami akan dtg bila ambil takazah negara jauh. Ambil takazah - baru akan dtg risau. Bila buat azam – bantuan Allah telah pun bersama dgn kita. Sebnyk mana kita ambil t/jwb - sebanyak itulah bantuan Allah bersama kita. Kata maulana saad - yg belum pernah pergi negara jauh sebenarnya belum buat tabligh lagi, baru lalu sahaja dlm tabligh.

TARGHIB ULAMAK OLEH USTAZ HAZIM

ulamak adalah waris nabi - waris ilmu secara khusus. bersama2 ulamak dpt kesan dari ilmu mereka. di KL ada 100 org lebih yg dah keluar 1 thn. Ulamak – ada ilmu ambia, buat usaha ambia, fikir ambia. Ikram, tanya masalah agama, khidmat. Tidak akan lurus kerja dakwah tanpa alim ulamak. Tidak menghormati alim ulamak – tiada hakikat ilmu. Buat tabligh – tapi tak hormat ulamak – anak tidak akan jadi org alim. Ulamak suka dgn org yg ada akhlak yg baik. ulamak adalah org khawas. Ziarah ulamak adalah ibadat.

TARGHIB 4B IPB OLEH HAJI AZIZ HASBI

Usaha telah dimulakan oleh maulana ilyas di mewat, delhi. Tahun 1947 – nak belajar usaha agama kena pergi ke india dan pakistan. Nizamuddin – suasana akhlak yg tidak dpt dimana2 masjid di seluruh dunia. Raiwind – akan ditolak utk pengorbanan. 4B kena keluar 40H bangladesh, 40H india, 40H pakistan. dpt didikan dan tarbiyah yg baik – tempat yg ada suasana kerja agama. bersohbat dgn org lama yg sezaman dgn maulana ilyas dan maulana yusuf. hadratji inamul hasan bagi tertib: 1 thn dlm negara, 1 thn luar negara, 1 thn kembali ke IPB. jgn ada jurang yg lama tak pergi ke IPB. usaha bergerak maju begitu laju. org lama kena keluar lagi dan lagi ke IPB.

TARGHIB JEMAAH TASHKIL OLEH HAJI AZIZ HASBI

Kerja ini kena ada harqat (bergerak) dan ijtimaiyat. Maulana yusuf : kerja ini adalah keluar dan mengeluar kan org di jln Allah. Asas kerja – pengorbanan – jadi asbab hidayat. Fikir utk keluarkan jemaah dari setiap masjid. Dari gasht pertama - keluar jemaah tunai. Setiap gasht - asbab hidayat seluruh alam. Seminggu buat usaha - bawa jemaah tunai ke markaz. Mlm markaz - tunaikan takazah, ambil takazah, sempurnakan takazah. Malam markaz yg ada roh - jadi asbab hidayat. Bayan kena ada tashkil. Tashkil dgn bersungguh2 – dgn penuh fikir – baru ada roh dlm dakwah. Bayan – bentangkan kerja - sediakan org utk buat usaha. Tashkil dan ikhtilat – jadi da’i 24 jam. Asas dakwah infradi – gasht rumah ke rumah. 13 thn di mekah – tidak ada bayan ummumi. Ikhtilat di rumah – utk wanita dan kanak2. Ikhtilat di masjid – utk lelaki. Di masjid – lelaki dibentuk menjadi org bertaqwa, org yg zuhud, org yg berakhlak mulia. Maulana Saad: tashkil bermula bila kita pegang bahu.

Apa nak cakap masa ikhtilat: Allah kuasa, makhluk tak ada kuasa. Kejayaan dlm agama, taat perintah Allah cara nabi s.a.w. Dunia sementara, akhirat kekal. Utk agama dtg, kena buat usaha. Usaha dan pengorbanan. Kita dihantar utk seluruh alam. Saya sedia, tuan sedia?

No comments:

Post a Comment