Saturday, February 14, 2015

DAKWAH CARA NABI S.A.W

Ada org bertanya pada ahbab Jemaah Tabligh bagaimana mungkin dakwah masih cara begitu datang keliling kerumah-rumah tidak efisien, bukankah sekarang ada TV, Radio, cukup kita bercakap di studio dan didengar oleh banyak orang di rumah-rumah mereka dan kita tak perlu susah-susah datang ketempat mereka...??

Jawab: Dahulu sahabat Nabi dakwah dengan cara datangi manusia, maka satu negeri masuk islam, satu kota masuk islam, satu kampung masuk islam.  Kini orang dakwah dengan radio, tv, majalah, adakah satu keluarga masuk islam...??

Maulana Saad Al Kandahlawi berkata: Pada zaman sekarang ini banyak cara yg digunakan utk mengembangkan agama, tapi sudah menjadi ketetapan Allah bahwa agama hanya akan berkembang degan dakwah. Maka cara apaupun yg digunakan dgn menggunakan alat-alat tidak akan membuat agama tersebar, malah yg tersebar adalah alat-alat tersebut. Beribadah dengan cara sendiri tidak sah! Demikian pula jika melakukan dakwah dgn cara sendiri yang terjadi adalah perpecahan ummat. Dan jika ummat berpecah-belah, maka Allah tidak akan memandang usaha dan pengorbanan kita.

DAKWAH ILALLAH harus dilakukan dgn cara yg dicontohkan Nabi SAW, bukan dengan akal pikiran sendiri, meskipun niatnya adalah dakwah. Bahkan perbuatan maksiat dianggap dakwah, hal ini menyebabkan orang-orang tidak dapat membezakan mana dakwah ilallaah dan mana dakwah komersial mencari kemasyhuran.

Semakin hari ummat semakin jauh dari amal agama. Kemunduran ini disebabkan kerana usaha dakwah telah ditinggalkan atau dakwah dilakukan/dibuat, tetapi tidak mengikuti sunnah Rasulullah SAW. Oleh kerana itu, bagaimana berusaha menapikan segala metode, pemikiran, usaha, teknik, dan strategi yang mengikuti keinginan hawa nafsu manusia dan belum teruji, belum pernah terbukti berhasil, serta tidak menjanjikan kejayaan di dunia dan di akhirat.

Dakwah yang tidak ikut cara Nabi dengan inovasi atau imitasi tidak akan mendatangkan ketakwaan, tetapi kita dakwah harus disalin sehingga menjadi asbab hidayah.

Bukan dakwah uji coba !!!
Bukan dakwah inovasi !!!
Bukan dakwah imitasi !!!

Tapi dakwah salinan iaitu dakwah cara Nabi SAW. Bersedia semua dakwah ikut cara Nabi SAW insya Allah.

No comments:

Post a Comment