Saturday, February 14, 2015

SUNNATULLAH, SUNNATURRASUL, SUNNATUL AULIYA

Syaidina Ali r.a berkata, “Barangsiapa tidak memiliki sunnatullah, sunnaturrosul dan sunnatu auliya, maka tidaklah ada sesuatu apapun di tangannya”, seseorang bertanya, “Apakah sunnatullah itu ya Ali?” Ali r.a menjawab, "menyembunyikan rahsia”. 

Seorang bertanya lagi “Apakah Sunnatur rasul itu ya Ali?” Ali r.a menjawab “ Berjaulah (berkeliling) mengajak manusia kepada Allah”. 

Ditanyakan lagi, apakah Sunnatu Auliya itu ya Ali?” Ali r.a menjawab, “Menahan uji dari gangguan masyrakat dan mereka telah menempuh hidupnya sebelum kita, mereka saling memberi wasiat dengan tiga perkara dan mereka berpegang teguh dengannya iaitu, pertama barangsiapa beramal untuk kebahagiaanya di akhirat, maka Allah s.w.t memberikan kecukupan atas urusan agama dan dunianya, kedua barangsiapa beramal dengan sebaik-baik amal pada waktu rahsia, maka Allah swt akan memperbaiki amalnya pada waktu terang-terangan serta barangsiapa memperbaiki batinnya maka Allah akan memperbaiki zahirnya dan ketiga barangsiapa memperbaiki hubungan antara dirinya dengan Allah maka Allah akan memperbaiki hubungan dirinya dgn masyarakat di sekitarannya”. (dikutip oleh kitab Al Munabbihat ditulis oleh ulama terkenal Ibnu Hajar rah)

No comments:

Post a Comment