Sunday, February 1, 2015

MUZAKARAH AMAL MAKAMI SILATURRAHIM 2.5 JAM

Silaturahim harian kunjungan setiap hari, setiap rumah, setiap org. Lama waktu minimal 2.5 jam atau 150 minit, berangkat dari masjid dan kembali ke masjid. Target kerja: minimal kunjungan 2 rumah dan jika ada sisa waktu boleh di guna kan utk amal masjid lainnya spt: baca Al Quran,  zikir, muzakarah, solat sunat, menjenguk yg sakit, urus jenazah, ziarah kpd kawan2 dai lainnya, dll. Yg tidak boleh dilakukan adalah tidur dan urusan dunia, maka selama program 2.5 jam jgn smpi kita bawa hp/urusan dunia. Ada 4 prinsip yg harus di penuhi oleh seorg da’i hingga akan meningkatkan kerja:

1). Tentukan waktu beramal, bila akan 2.5 jam, 3 hari, 40 hari/4 bln, bila waktu taklim, mesyuarat, tilawat,  zikir, dll.
2). Sempurnakan waktu beramal
3). Istiqamah atau berketerusan
4). Sesuai arahan para Masyeikh/cara yg benar.

Maka kita pahami bahawa program 2.5 jam adalah motor utama atau roda utama penggerak mesin dakwah ini, jika roda ini bekerja dgn baik, maka seluruh mesin2 akan berjln, jika roda ini macet, maka seluruh mesin juga akan macet. 2.5 jam yg berjln dgn baik akan menghasilkan dai2 yg semakin kuat imannya, akan menghasilkan org2 baru dlm dakwah, sehingga dgn bertambah nya umat yg ambil bhg dlm dakwah ini, maka amal2 makami lainnya akan mudah di jlnkan. Langkah awal adalah bentuk jamaah di muhallh/masjid kita yg terdiri dari 4 org dgn komposisi 2 org lama dan 2 org baru, jika kondisi tidak memungkinkan maka kita boleh saja terdiri dari 2 org, 3 org, tapi boleh juga 1 jamaah ini terdiri dari 5 org. Yg idealnya mmg 4 org. 

Berikutnya tentukan waktunya, targhib betapa pentingnya kerja ini dan sungguh2 utk menunaikan waktu yg telah di ttpkan. Tentukan bila jamaah ini akan keluar 3 harinya, ini penting krn kita akan tashkil org2 utk keluar bersama kita, tentukan dgn tepat setiap blnnya, minggu ke berapa dan tanggal berapa. Mesyuarat route 2.5 jam dgn jamaah kita yg sudah terbentuk lakukan kunjungan secara berurutan sehingga semua rumah terkunjungi merata. Jika 2 rumah perhari, maka dlm 1 bln kerja (27 hari makami, krn 3 hari utk nisab), maka kunjungi 54 rumah, jika 20% saja dari kunjungan ini yg siap keluar 3 hari maka pada akhir bln kerja kita akan mendptkan 10 org yg siap keluar 3 hari bersama kita. Pagi, siang ataupun ptg hari, kita sungguh ikram dan kunjungi mrk, smpikan 4 pembicaraan dan mlm hari kita menangis dan doakan meraka.

Tujuan utama dakwah baik 2.5 jam harian, keluar 3 hari, 40 hariatau 4 bln adalah utk membentuk iman yg sempurna pada diri kita. Hakikat kerja dakwah ini adalah utk membentuk iman sbg mana imannya para sahabat r.a. hum, kerja yg mulia, kerja para Nabi a.s, namun syg ketika pekerja dakwah tidak memah-ami hakikat kerja ini maka mrk hanya menjadikan kerja ini sbg adat, padahal kerja dakwah ini sentiasa akan mendtgkan nusratullah dlm kehidupan para dai sbgmn nusratullah yg Allah swt berikan para Nabi dan sahabat. Sbgmn yg sering di smpikan Maulana Saad bahawa syg sekali hari ini para dai baru menjadikan kerja dakwah ini sbg adat (menunaikan kebolehan), blm smpi kpd level kerja yg mampu membangkitkan ruh dakwah, nusratullah ghaibiayah. Lalu bgmn supaya kerja ini mampu mendtgkan hakikat iman, nusratullah ghaibiayah?

1). Tentukan waktu beramal
2). Sempurnakan waktu beramal
3). Istiqamah atau berketerusan
4). Sesuai arahan para Masyeikh/cara yg benar

Ketepatan waktu beramal. Tentukan waktu 2,5 jam dan jgn pernah bercampur waktu ini ketika bertembung dgn urusan dunia kita. Stlh waktu di tentukan maka Allah akan dtgkan ujian utk tingkatan iman kitadan jika kita sentiasa kita dahulukan kerja 2.5 jam ini.

No comments:

Post a Comment