Sunday, February 1, 2015

PESAN MAULANA YUSUF KEPADA JAMAAH YANG AKAN KELUAR DI JALAN ALLAH

Allah swt ciptakan dunia, langit, bumi yg luas, hutan hutan, lautan yg luas, gunung2, sawah dan ladang adalah utk manusia, tapi manusia dicipta kan utk taat kpd Allah dan RasulNya. Manusia saat ini tidak taat kpd Allah krn lemah Iman. Rasul sabdakan bahawa iman ini boleh naik dan turun bahkan keluar masuk, (naudzubillah) apb ketika iman kita keluar kita mati. Knp hari ini spt ini krn kita blm paham nilai2 usaha nubuwwah, spt anak kecil yg diberikan antara coklat dan cek 1 trilin maka akan memilih coklat. Diri kita ini spt itu juga, yg masih suka dgn bungkus coklat dpd cek 1 triliun. Oleh krn itu kita saat ini susah mengambil takazah. Krn kita salah meletakkan iman. 

Zainal Abidin dari Pakistan katakan misal kita punya senjata dan 50 peluru, kemudian ada kucing lewat, lalu kita lemparkan 5 peluru ke arah kucing maka kucing itu pun tidak akan mati, tapi apb 1 peluru kita masukkan senjata lalu ditembakkan jgnkan kucing gajah pun akan mati. Begitu pula kalo kita salah meletakkan iman, kita tidak akan dpt menaati Allah swt. Iman letaknya tidak di mata, tidak di lidah ataupun di otak. Tapi di hati, walaupun iman diseminarkan atau diiklankan ttp blm diletakkan di dlm hati maka blm dpt membuat taat kpd Allah. 

Abu Darda r.hu diberitahu di kampungnya ada kebakaran, maka Abu Darda r.hu katakan rumahku tidak akan kebakaran, maka dtg lagi org mengingatkan nya bahawa sebentar lagi api ke rumahnya tapi beliau katakan sama bahawa rumahnya tidak akan terbakar, begitu smpi ada 3x yg memberitahunya tapi jawab beliau sama juga bahawa rumahku tidak akan kebakaran. Lalu ada org yg khabarkan bahawa api padam ketika akan mendkti rumah Abu Darda r.a. Abu Darda r.a katakan kalian hanya melihat zahirnya saja sdgkan aku melihat bahawa Rasul telah ajarkan doa yg apb saya 'amalkan pagi ptg maka semua harta benda akan dijaga oleh Allah swt.

Manusia dpt mencapai darjat lebih tinggi dari malaikat dan dpt rendah dpd binatang contoh kahwin sesama jenis, membunuh anak sendiri. Penyelesaian nya hanya dgn dakwah Rasulullah saw. Masyaikh katakan keadaan umat di zaman Nabi iaitu di Mekah:

1. Kelompok muslim: Pakaian muslim, pikir akhirat
2. Kelompok kafir: Pakaian kafir, pikir dunia, ketika di Madinah tambah 1 kelompok
3. Kelompok Munafik: Pakaian muslim, pikir dunia.

Cara dakwah kita harus sesuai dgn cara dakwah Rasulullah saw iaitu dgn cara yg sama kpd siapa saja, hanya membawa kalimat “Laa ilaahaillallaah Muhammadur Rasulullah” spt turunnya hujan yg airnya warnanya sama, kadarnya sama dan bermanfaat utk semua tumbuhan, tidak utk jagung nanti airnya warna kuning, utk pisang airnya warnanya hijau, begitu juga da’wah kita hanya membawa “Laa ilaahaillallaah Muhammadur Rasulullah” dan manfaatnya utk semua jenis manusia, kpd tukang becak, petani, pedagang, pejabat, direktur maupun presiden semuanya sama. Maksud hidup kita bgmn :

1. Iman sempurna, 
2. Ibadah sempurna, 
3. Muamalah sempurna, 
4. Muasyarah sempurna, 
5. Akhlak sempurna.

Apb 5 ini ada dlm diri kita maka akan masuk syurga dgn tersenyum. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment