Friday, January 10, 2014

5 WAKTU DISUNNAHKAN BERSIWAK

Siwak paling sering digunakan sebagai pembersih gigi dan mulut. Dan Rasulullah sering menggunakan siwak semasa hidupnya. Berikut ini beberapa uraian mengenai waktu-waktu yang disunnahkan untuk bersiwak.

1. Setiap hendak berwudhu, “Kalau bukan karena akan memberatkan umatku, maka akan kuperintahkan mereka untuk bersiwak setiap akan wudhu.” (HR. Bukhari dan Muslim)

2. Setiap hendak melakukan solat, “Kalau bukan karena akan memberatkan umatku, maka akan kuperintahkan mereka untuk bersiwak setiap akan solat.” (HR. Bukhari dan Muslim)

3. Setiap bangun tidur, “Adalah Rasulullah jika bangun dari malam, ia mencuci dan menggosok mulutnya dengan siwak.” (HR. Bukhari)

4. Setiap hendak memasuki rumah. Diriwayatkan oleh Syuraih bin Hani, ia berkata, “Aku bertanya kepada Aisyah, ‘Apa yang dilakukan pertama kali oleh Rasulullah jika dia memasuki rumahnya?’ Dan, Aisyah menjawab, ‘Bersiwak.’ (HR. Muslim)

5. Ketika hendak membca al-Quran. Dari Ali Ra. berkata, “Rasululllah memerintahkan kami bersiwak. Sesungguhnya, seorang hamba apabila berdiri solat, malaikat mendatanginya, kemudian berdiri di belakangnya. Ketika malaikat mendengar bacaan al-Quran, maka ia akan mendekat. Ia akan terus mendekat dan mendengar sampai meletakkan mulutnya di atas mulut hamba itu. Sehingga, tidaklah dia membaca satu ayat pun kecuali berada di rongganya malaikat.” (HR. Baihaqi). 

No comments:

Post a Comment