Friday, January 10, 2014

CARILAH ILMU HINGGA KE NAFAS TERAKHIR

Mencari ilmu merupakan kewajiban setiap manusia. Tanpa ilmu kita tidak akan boleh menjalani hidup ini dengan mudah. Semuanya perlu dengan ilmu. Bila kita tak mencari ilmu, tunggulah penyesalan yang akan menimpa. Oleh kerana itu, sebelum kita menyesal marilah mencari ilmu hingga Allah sudah memanggil kita untuk kembali pada Nya.

Kewajiban mencari ilmu bukan hanya bagi kaum pelajar saja, tapi orang tua sekalipun wajib mencari ilmu. Ilmu itu merupakan suatu keperluan. Bila keperluan itu tidak terpenuhi maka kehidupan yang layak pun tidak akan terpenuhi.

Selagi kita masih diberi tangguhan waktu oleh Allah s.w.t untuk berada di bumi, gunakanlah waktu itu sebaik mungkin. Gunakanlah untuk hal-hal yang bermanfaat. Terutama untuk suatu kegiatan yang mengandung unsur ilmu.

Bagi yang masih pelajar tentulah sudah mengerti bagaimana dia harus memposisikan dirinya sebagai seorang pelajar. Tentunya sebagai seorang pelajar yang baik yang bersungguh-sungguh mencari ilmu. Bagi orang dewasa yang kini tidak lagi sekolah, kita boleh mengikuti kegiatan-kegiatan yang berbau ilmu. Seperti pengajian-pengajian yang sering di adakan di suatu majlis-majlis tertentu.

Tak ada halangan untuk kita mencari ilmu. Ilmu itu sangat luas dan sangat mudah di dapat. Walaupun keadaan kita sudah tak memungkinkan lagi untuk melakukan aktivitas, kita boleh mencarinya di rumah. Seperti dalam media elektronik, misalnya radio, hp dan television.

Ilmu akan menemani kita di alam kubur nanti. Ilmu yang bermanfaat itulah yang akan memberikan penerangan di kegelapan alam kubur. Maka, carilah ilmu hingga ajal menjemput. Ketika ilmu sudah di dapat, amalkanlah. Insya Allah itu akan bermanfaat bagi kita.

No comments:

Post a Comment