Wednesday, February 5, 2014

15 LANGKAH CARA MENGHAFAL AL-QURAN

Sesuatu yg paling berhak dihafal adalah Al Quran, krn Al Qur’n adalah Firman Allah, pedoman hidup umat Islam, sumber dari segala sumber hukum dan bacaan yg paling sering diulang2 oleh manusia. Oleh krnnya, seorg penuntut ilmu hendaknya meletakan hafalan Al Quran sbg keutamaannya. 

Berkata Imam Nawawi: “Hal Pertama (yg harus diperhatikan oleh seorg penuntut ilmu) adalah menghafal Al Quran, krn dia adalah ilmu yg terpenting, bahkan para ulama salaf tidak akan mengajarkan hadis dan fiqh kecuali bagi siapa yg telah hafal Al Quran. Kalau sudah hafal Al Quran jgn sekali2 menyibukan diri dgn hadis dan fikih atau materi lainnya, krn akan menyebabkan hilangnya sebhg atau bahkan seluruh hafalan Al Quran. Di bwh ini beberapa langkah berkesan utk menghafal Al Quran yg disebutkan para ulama, diantaranya adalah sbg berikut :

Langkah Pertama: 

Pertama kali seseorg yg ingin menghafal Al Quran hendaknya mengikhlaskan niatnya hanya krn Allah saja. Dgn niat ikhlas, maka Allah akan membantu anda dan menjauhkan anda dari rasa malas dan bosan. Suatu pekerjaan yg diniatkan ikhlas, biasanya akan terus dan tidak berhenti. Berbeza kalau niatnya hanya utk mengejar materi ujian atau hanya ingin ikut perlombaan atau sbb yg lain.

Langkah Kedua: 

Hendaknya stlh itu, ia melakukan Solat Hajat dgn memohon kpd Allah agar dimudahkan di dlm menghafal Al-Quran. Waktu solat hajat ini tidak ditentukan dan doanya pun diserahkan kpd masing2 pribadi. Hal ini sbgmn yg diriwayat Hudzaifah ra, ya berkata : “Bahawa Rasulullah saw jika ditimpa suatu masalah beliau langsung mengerjakan solat”.

Langkah Ketiga: 

Memperbnyk doa utk menghafal Al Quran. Doa ini mmg tidak terdpt dlm hadis, akan ttp seorg muslim boleh berdoa menurut kemampuan dan bahasanya masing2. Mungkin anda boleh berdoa spt ini: “Ya Allah berikanlah kpd saya taufik utk boleh menghafal Al-Qurandan berilah saya kekuatan utk terus membacanya siang dan mlm sesuai dgn ridhal dan tuntunanMu, wahai Yg Maha Pengasih”.

Langkah Keempat: 

Menentukan salah satu cara utk menghafal Al Quran. Sebenarnya bnyk sekali metode yg boleh digunakan utk menghafal Al-Quran, Masing-masing org akan mengambil metode yg sesuai dgn dirinya. Akan ttp di sini hanya akan disebutkan dua metode yg sering dipakai oleh sebhg kalangandan terbukti sgt efektif :

a). Cara Pertama: Menghafal per satu halaman (menggunakan Mushaf Madinah). Kita membaca satu lembar yg mau kita hafal sebnyk 3 atau lima kali secara benar, stlh itu kita baru mulai menghafal nya. Stlh hafal satu lembar, baru kita pindah kpd lembaran berikutnya dgn cara yg sama. Dan jgn smpi pindah ke halaman berikutnya kecuali telah mengulangi halaman2 yg sudah kita hafal seblmnya. 

Sbg contoh : jika kita sudah menghafal satu lembar kemudian kita lanjutkan pada lembar ke-dua, maka seblm menghafal halaman ke-3, kita harus mengulangi dua halaman seblm nya. Kemudian seblm meng hafal halaman ke-empat, kita harus mengulangi 3 halaman yg sudah kita hafal. Kemudian seblm meghafal halaman ke-lima, kita harus mengulangi empat halaman yg sudah kita hafal. Jadi, tiap hari kita mengulangi lima halaman : satu yg baru, empat yg lama. 

Jika kita ingin menghafal halaman ke-enam, maka kita harus mengulangi dulu empat halaman seblmnya, iaitu halaman dua, 3, empat dan lima. Utk halaman satu kita tinggal dulu, krn sudah terulangi lima kali. Jika kita ingin menghafal halaman ke-tujuh, maka kita harus mengulangi dulu empat halaman seblm nya, iaitu halaman 3, empat, limadan enam. Utk halaman satu dan dua kita tinggal dulu, krn sudah terulangi lima kalidan begitu seterusnya. Perlu diperhatikan juga, setiap kita menghafal satu halaman sebaiknya ditambah satu ayat di halaman berikutnya, agar kita boleh menyambungkan hafalan antara satu halaman dgn halaman berikutnya.

b). Cara Kedua : Menghafal per-ayat, iaitu membaca satu ayat yg mau kita hafal 3 atau lima kali secara benar, stlh itu, kita baru menghafal ayat tersebut. Stlh selesai, kita pindah ke ayat berikutnya dgn cara yg samadan begiu seterusnya smpi satu halaman. Akan ttp seblm pindah ke ayat berikutnya kita harus mengulangi apa yg sudah kita hafal dari ayat seblmnya. Stlh satu halaman, maka kita mengulanginya sbgmn yg telah diterangkan pada cara pertama. Utk memudahkan hafalan juga, kita boleh membagi Al-Quran menjadi tujuh hizb (bhg):

Surah Al Baqarah smpi Surah An Nisa’
Surah Al Maidah smpi Surah At Taubah
Surah Yunus smpi Surah An Nahl
Surah Al Isra’ smpi Al Furqan
Surah As Syuara’ smpi Surah Yasin
Surah As Shoffat smpi Surah Al Hujurat
Surah Qaf smpi Surah An Nas

Boleh juga dimulai dari bhg terakhir iaitu dari Surah Qaf smpi Surah An Nas, kemudian masuk pada bhg ke-enam dan seterusnya.

Langkah Kelima: 

Memperbaiki Bacaan. Seblm mulai menghafal, hendaknya kita memperbaiki bacaan Al-Quran agar sesuai dgn tajwid. Perbaikan bacaan meliputi beberapa hal, diantaranya:

a) Memperbaiki Makhraj Huruf. Spt huruf (dzal) jgn dibaca (zal)atau huruf (tsa) jgn dibaca (sa’):

b) Memperbaiki Harakat Huruf .

Langkah Keenam: 

Utk menunjang agar bacaan baik, hendaknya hafalan yg ada, kita setorkan kpd org lain, agar org tersebut membenarkan jika bacaan kita salah. Kadang, ketika menghafal sendiri sering terjadi kesalahan dlm bacaan kita, krn kita tidak pernah menyetorkan hafalan kita kpd org lain, sehingga kesalahan itu terus terbawa dlm hafalan kitadan kita menghafalnya dgn bacaan tersebut bertahun2 lamanya tanpa mengetahui bahawa itu salah, smpi org lain yg mendgrkannya akhirnya memberitahukan kesalahan tersebut.

Langkah Ketujuh: 

Faktor lain agar bacaan kita baik dan tidak salah, adalah memperbnyk utk mendgr kaset2 bacaan Al-Quran murattal dari syekh yg mapan dlm bacaannya. Kalu boleh, tidak hanya sekedar mendgr sambil mengerjakan pekerjaan lain, akan ttpi mendgr dgn serius dan secara teratur. Utk diketahui, akhir2 ini bnyk telivisi2 parabola yg menyiarkan secara langsung pelajaran Al-Quran murattal dari seorg syekh yg mapan, diantaranya adalah acara di televisi Iqra’. Tiap pekan terdpt siaran langsung pelajaran Al-Quran yg dipandu oleh Syekh Aiman Ruysdi seorg qari’ yg mapan dan masyhur, kitapun boleh menyetor bacaan kita kpd syeikh ini lewat telpun. Rekaman dari acara tersebut disiarkan ulang setiap pagi. Selain itu, terdpt juga di channel ” Al Majd “dan channel2 televisi lainnya. Acara2 tersebut bnyk membantu kita di dlm memperbaiki bacaan Al-Quran.

Langkah Kelapan: 

Utk menguatkan hafalan, hendaknya kita mengulangi halaman yg sudah kita hafal sesering mungkin, jgn smpi kita sudah merasa hafal satu halaman, kemudian kita tinggal hafalan tersebut dlm tempo yg lama, hal ini akan menyebabkan hilangnya hafalan tersebut. Diriwayatkan bahawa Imam Ibnu Abi Hatim, seorg ahli hadis yg hafalannya sgt terkenal dgn kuatnya hafalannya. Pada suatu ketika, ia menghafal sebuah buku dan diulanginya berkali2, mungkin smpi 70 kali. Kebetulan dlm rumah itu ada nenek tua. 

Krn seringnya dia mengulang2 hafalannya, smpi nenek tersebut bosan mendgrnya, kemudian nenek tersebut mmggil Ibnu Abi Hatim dan bertanya kpdnya: Wahai anak, apa sih yg sdg engkau kerjakan? “Saya sdg menghafal sebuah buku” , jawabnya. Berkata nenek tersebut: “Tak usah spt itu, saya saja sudah hafal buku tersebut hanya dgn mendgr hafalanmu” . “ Kalau begitu, saya ingin mendgr hafalanmu “ kata Ibnu Abi Hatim, lalu nenek tersebut mulai mengeluar kan hafalannya. 

Stlh kejadian itu berlalu setahun lamanya, Ibnu Abi Hatim dtg kembali kpd nenek tersebut dan meminta agar nenek tersebut mengulangi hafalan yg sudah dihafalnya setahun yg lalu, ternyata nenek tersebut sudah tidak hafal sama sekali ttg buku tersebut dan sebaliknya Ibnu Abi Hatim, Tiada satupun hafalannya yg lupa. Cerita ini menunjukkan bahawa mengulang2 hafalan sgtlah penting. Brgkali kalau sekedar menghafal bnyk org yg boleh melakukannya dgn cpt, sbgmn nenek tadi. Bahkan kita sering mendgr seseorg boleh menghafal Al-Quran dlm hitungan minggu atau hitungan bln dan hal itu tidak terlalu sulit, akan ttpi yg sulit adalah menjaga hafalan dan mengulanginya secara berterusan.

Langkah Kesembilan: 

Faktor lain yg menguatkan hafalan adalah mengguna kan seluruh panca indra yg kita miliki. Maksudnya kita menghafal bukan hanya dgn mata saja, akan ttp diiringi dgn membacanya dgn mulut kitadan kalau perlu kita lanjutkan dan menulisnya ke dlm buku atau papan tulis. Ini sgt membantu hafalan seseorg. Ada beberapa teman dari Marokko yg mencerita kan bahawa cara menghafal Al-Quran yg diterapkan di sebhg daerah di Marokko adalah dgn menuliskan hafalannya di atas papan kecil yg dipegang oleh masing2 murid, stlh mrk boleh menghafalnya di luar kepala, baru tulisan tersebut dicuci dgn air.

Langkah Kesepuluh: 

Menghafal kpd seorg guru. Menghafal Al-Quran kpd seorg guru yg ahli dan mapan dlm Al-Quran adalah sgt diperlukan agar seseorg boleh menghafal dgn baik dan benar. Rasulullah saw sendiri menghafal Al-Quran dgn Jibril as dan mengulanginya pada bln Ramadan smpi dua kali khatam.

Langkah Kesebelas: 

Menggunakan satu jenis mushaf Al Quran dan jgn sekali2 pindah dari satu jenis mushaf kpd yg lainnya. Krn mata kita akan ikut menghafal apa yg kita lihat. Jika kita melihat satu ayat lebih dari satu posisi, jelas itu akan mengaburkan hafalan kita. Masalah ini, sudah dihimbau oleh salah seorg penyair dlm tulisannya: “Mata akan menghafal apa yg dilihatnya (seblm telinga), maka pilihlah satu mushaf utk anda selama hidupmu”.Yg dimaksud jenis mushaf di sini adalah model penulisan mushaf. Di sana ada beberapa model penulisan mushaf, diantaranya adalah: Mushaf Madinah atau terkenal dgn Al-Quran pojok, satu juz dari mushaf ini terdiri dari 10 lembar, 20 halaman, 8 hizbdan setiap halaman dimulai dgn ayat baru. Mushaf Madinah (Mushaf Pojok) ini paling bnyk dipakai oleh para penghafal Al-Quran, bnyk dibagi2kan oleh pemerintah Saudi kpd para jamaah haji. 

Cetakan2 Al-Quran skrg merujuk kpd model mushaf sptiini. Dan bentuk mushaf spt ini paling baik utk dipakai menghafal Al-Quran. Disana ada model lain, spt mushaf Al-Quran yg dipakai oleh sbgn org Mesir, ada juga mushaf yg dipakai oleh sbgn org Pakistan dan India, bahkan ada model mushaf yg dipakai oleh sebhg pondok pondok tahfidh Al-Quran di Indonesia yg dicetak oleh Manar Qudus, Demak.

Langkah Keduabelas: 

Pilihlah waktu yg tepat utk menghafal dan ini tergantung kpd pribadi masinga. Akan ttpi dlm suatu hadis yg diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra, disebutkan bahawa Rasulullah saw bersabda: “Sesungguhnya agama ini mudahdan Tiada yg mempersulit diri dlm agama ini kecuali dia akan capai sendiri, makanya amalkan agama ini dgn benar, pelan2 dan berilah khabar gembira, serta gunakan waktu pagi, siang dan mlm (utk mengerjakan nya)” (HR Bukhari). 

Dlm hadis di atas disebutkan waktu pagi, siang dan mlm, ertinya kita boleh menggunakan waktu2 tersebut utk menghafal Al Quran. Sbg contoh: di pagi hari, sehabis solat subuh smpi terbitnya matahari, boleh kita gunakan utk menghafal Al-Quran atau utk mengulangi hafalan tersebut, waktu siang, habis solat zuhur, waktu ptg habis solat Asar, waktu mlm habis solat Isya atau ketika melakukan solat tahajud dan seterusnya.

Langkah Ketigabelas: 

Salah satu waktu yg sgt tepat utk melakukan pengulangan hafalan adalah waktu ketika sdg mengerjakan solat2 sunat, baik di masjid maupun di rumah. Hal ini dikrnkan waktu solat, seseorg sdg konsentrasi menghadap Allahdan konsentrasi inilah yg membantu kita dlm mengulangi hafalan. 

Berbeza ketika di luar solat, seseorg cenderung utk bosan berada dlm satu posisi, ia ingin selalu bergerak, kadang matanya menengok kanan atau kiriatau kepalanya akan menengok ketika ada sesuatu yg menarikatau bahkan kawannya akan menghampirinya dan mengajaknya ngobrol. Berbeza kalau seseorg sdg solat, kawannya yg punya kepentingan kpdnya pun terpaksa harus menunggu selesainya solat dan tidak berani mendktinya dan begitu seterusnya.

Langkah Keempatbelas: 

Salah satu faktor yg mendukung hafalan adalah memperhatikan ayat-ayat yg serupa (mutasyabih). Biasanya seseorg yg tidak memperhatikan ayat2 yg serupa (mutasyabih), hafalannya akan tumpang tindih antara satu dgn lainnya. Ayat yg ada di juz lima umpamanya akan terbawa ke juz 10. Ayat yg mestinya ada di surah Surah Al-Maidah akan terbawa ke surah Al-Baqarah,dan begitu seterusnya.

Langkah Kelimabelas: 

Stlh hafal Al-Quran, jgn smpi ditinggal begitu saja. Bnyk dari teman2 yg sudah menamatkan Al-Quran di salah satu pondok pondok, stlh keluar dan sibuk dgn studinya yg lebih tinggiatau stlh menikah atau sudah sibuk pada suatu pekerjaan, dia tidak lagi mempunyai program utk menjaga hafalannya kembali, sehingga Al-Quran yg sudah dihafalnya beberapa tahun di pondok akhirnya hanya tinggal kenangan saja. Stlh ditinggal lama dan sibuk dgn urusannya, ia merasa berat utk mengembalikan hafalannya lagi. 

Fenomena spt sgt bnyk terjadi dan hal itu sgt disygkan sekali. Boleh jadi, ia mendptkan ijazah sbg seorg yg bergelar “hafidh” atau “hafidhah”, akan ttp jika ditanya ttg hafalan Al- Quran, maka jawabannya adalah nihil. Yg paling penting dlm hal ini bukanlah menghafal, krn bnyk org boleh menghafal Al-Quran dlm waktu yg sgt singkat, akan ttp yg paling penting adalah bgmn kita menjaga hafalan tersebut agar ttp terus ada dlm dada kita.

Di sinilah letak perbezaan antara org yg benar2 istiqamah dgn org yg hanya rajin pada awalnya saja. Krn, utk menjaga hafalan Al-Quran diperlukan kema-huan yg kuat dan istiqamah yg tinggi. Dia harus meluangkan waktunya setiap hari utk mengulangi hafalannya. Bnyk cara utk menjaga hafalan Al-Quran, masing2 tentunya memilih yg terbaik utknya. Diantara cara utk menjaga hafalan Al-Quran adalah sbg berikut: 

Mengulangi hafalan menurut waktu solat 5 waktu. Solat 5 waktu hendaknya dimanfaatkan utk mengulangi hafalannya. Agar terasa lebih ringan, setiap solat dibagi menjadi dua bhg, seblm solat dan sesudahnya. Seblm solat umpamanya: seblm azan dan waktu antara azan dan iqamah. Apb dia termasuk org yg rajin ke masjid, sebaik nya pergi ke masjid seblm azan agar waktu utk mengulangi hafalannya lebih pjg. Kemudian stlh solat, iaitu stlh membaca zikir bada solat atau zikir pagi pada solat subuh dan stlh zikir ptg stlh solat Asar.

Seandainya saja, ia mampu mengulangi hafalannya seblm solat sebnyk seperempat juz dan sesudah solat seperempat juz juga, maka dlm satu hari dia boleh mengulangi hafalannya sebnyk 2 juz setengah. Kalau boleh istiqamah spt ini, maka dia boleh mengkhatamkan hafalannya setiap 12 hari, tanpa menyita waktunya sama sekali. 

Kalau dia boleh menyempurnakan setengah juz setiap hari pada solat mlm atau solat2 sunat lainnya, bererti dia boleh menyelesai kan setiap harinya 3 juzdan boleh mengkhatamkan Al Quran pada setiap 10 hari sekali. Bnyk para ulama dahulu yg menghatamkan hafalannya setiap 10 hari sekali. Ada sebhg org yg mengulangi hafalannya pada mlm saja, iaitu ketika ia mengerjakan solat tahajud. Biasanya dia menghabiskan solat tahajud nya selama dua jam. Cuma kita tidak tahu, selama dua jam itu berapa juz yg ia dptkan. Menurut ukuran umum, kalau hafalannya lancar, biasanya ia boleh menyelesaikan satu juz dlm waktu setengah jam. 

Bererti, selama dua jam dia boleh menyelesaikan dua smpi 3 juz dgn dikurangi waktu sujud dan ruku. Ada juga sebhg teman yg mengulangi hafalannya dgn cara masuk dlm halaqah para penghafal Al-Quran. Kalau halaqah tersebut berkumpul setiap 3 hari sekalidan setiap peserta wajib menyetor hafalannya kpd temannya lima juz bererti masing2 dari peserta mampu menghatamkan Al-Quran setiap 15 hari sekali. Inipun hanya boleh terlaksana jika masing2 dari peserta mengulangi hafalannya sendiri2 dahulu.

A) TIPS DAN MOTIVASI CARA MENGHAFAL AL QURAN

1. lkhlaskan niat dan bersabar
2. Jgn lupa baca basmillah dulu
3. Berdoa kpd Allah swt
4. Bersih dari hadas kecil dan besar
5. Sebaiknya menghadap kiblat
6. Memakai pakaian putih yg bersih dan menutup aurat
7. Jgn bnyk berkata dan ketawa ketika membaca dan menghafal
8. Memberikan perhatian sepenuhnya
9. Jgn membaca ketika mengantuk atau menguap
10. Berhenti membaca ketika ingin buang angin
11. Solat dua rakaat seblm memulai

B) SEBELUM MENGHAFAL

1. Mempunyai azam dan minat utk menghafal
2. Memilih waktu yg sesuai utk menghafal
3. Memilih tmpt yg sesuai utk menghafal
4. Berada dlm keadaan tenang
5. Tenangkan pikiran seblm menghafal
6. Pilih sebuah jenis mushaf dan jgn ubah dgn jenis mushaf lain
7. Beristighfar, membaca selawat dan doa seblm mulai menghafal

C) TEKNIK-TEKNIK MENGHAFAL

a) Teknik “Chunking” (potongan-potongan)

1). Mengelompokan ayat yg pjg dlm beberapa bhg yg mmg sesuai mengikuti arahan guru atawa ustaz, jika belajar bersama mrk.

2). Mengelompokan awal surah pada beberapa bhg (2 atau 3) yg sesuai

3). Mengelompokan surah dlm beberapa bhg, contohnya mengikut pertukaran cerita

4). Mengelompokan juz kpd beberapa bhg mengikut surah, hizib, rubu’, cerita dan sbgnya.

5). Mengelompokan kelompok surah, setiap 10 juz dan sbgnya.

b) Teknik Mengulang

1). Membaca sepotong atau sebhg ayat sekurang2nya lima kali seblm mulai menghafalnya.

2). Membaca ayat yg telah dihafal berulang2 kali (10 atau lebih) seblm berpindah ke ayat seterusnya.

3). Selepas menghafal setiap setengah halaman, harus diulang beberapa kali seblm diteruskan bhg yg setengah halaman lagi.

4). Seblm menghafal bhg Al-Quran seterusnya, harus diulang bhg yg seblmnya.

c) Teknik Menghafal Dgn Teman

1. Pilih seorg teman yg sama2 berminat
2. Org pertama membaca dan disimak oleh org kedua
3. Org kedua membaca dan disimak oleh org pertarna
4. Saling menyebut ayat antara satu sama lain

d) Teknik Mendgr Kaset/CD

1). Pilih seorg qari yg baik bagi seluruh Alquran atau beberapa qari bagi surah2 tertentu.
2). Seblm mulai menghafal, dgr bacaan ayat2 yg ingin dihafal beberapa kali.

3). Amati cara, lagu dan tmpt berhenti bacaan qari tersebut sehingga terpahat di pikiran.

4). Mulai menghafal ayat2 tersebut dgn cara dan gaya qari tersebut.

5). Sentiasa mendgr kaset/CD bacaan Alquran dan kurangi atau tinggalkan mendengerkan lagu-lagu krn akan mtidak mahuggu penghafalan

e) Teknik Merakam

1). Rakam bacaan kita di dlm kaset dan dgrkan lagi utk memastikan bacaan dan hafalan yg betul

2). Bagi kanak2, rekam bacaan ibu-bapa atau guru kemudian diikuti oleh bacaan kanak2 tersebut.

3). Minta kanak2 tersebut mendgr kembali rekaman tersebut beberapa kali hingga menghafalnya

f) Teknik Menulis

1). Tulis kembali surah yg telah dihafal. Kemudian cek lagi dgn mushaf.

2). Menulis setiap ayat pertama awal surah atau setiap rubu’ atau setiap juz atau setiap surah dlm sehelai kertas.

D) MEMELIHARA HAFALAN

1). Jauhi maksiat mata, maksiat telinga dan maksiat hati

2). Bnyk berdoa, terutama waktu mustajab doa spt ketika berbuka puasa, ketika dlm perjlnan, selepas azan dll lagi

3). Menetapkan kadar bacaan setiap hari, contohnya, selembar, setengah juz, 1 juz dan sbgnya

4). Membaca pada waktu pagi dan mengulangnya pada waktu mlm

5). Jgn membaca ketika sdg bosan, marah atau ngantuk

6). Menulis setiap ayat yg mutasyabih.

No comments:

Post a Comment