Wednesday, February 5, 2014

APAKAH ANDA SIBUK

Ada seorg ulama berguru kpd seorg ulama. Selang beberapa lama, saat dia ingin melanjutkan belajar ke guru lain, gurunya berpesan: “Jgn tinggalkan membaca Al Quran ,Semakin bnyk baca Al Quran urusanmu semakin mudah”. Dan muridnya pun melakukan. Dia membaca Al Quran 3 juz per hari. Dia menambahkan hingga 10 juz per hari. Dan urusannya semakin mudah. Allah yg mengurus semua urusannya. Waktu pun semakin berkat. Apa yg dimaksud dgn berkatnya waktu? Dpt melakukan bnyk hal dlm waktu sedikit. 

Itulah berkat Al Quran . Al Quran membuat kita mudah menguruskan waktu dgn baik. Bukan kita yg atur waktu kita, tapi Allah. Padahal teorinya org yg membaca AlQuran menghabiskan bnyk waktu. Mengurangi masa kegiatan lain, tapi Allah yg membuat waktunya itu jadi berkat. Hingga menjadi begitu berkesan. Hidup pun semakin baik. Dan Allah akan mencurahkan bnyk berkat dan kebaikan pada kita krn Al Quran. Salah satu berkatnya adalah membuka pintu kebaikan, membuka kesempatan utk amal soleh berikutnya.

Dan Salah satu balasan bagi amal soleh yg kita lakukan adalah kesempatan utk amal baik berikutnya. Jagalah Allah maka Allah akan menjagamu dan sebalik nya waktu yg selalu sibuk shg hanya habis u urusan dunia, boleh jadi itu adalah tandanya ada yg salah dlm hidup kita, Rasulullah saw bersabda, “Brg siapa yg bangun di pagi hari dan hanya dunia yg di pikirkannya, sehingga seolah2 dia tidak melihat HAK ALLAH dlm dirinya, maka ALLAH akan menanam kan 4 mcm penyakit padanya iaitu kebingungan yg tiada putus2nya, kesibukan yg tidak pernah jelas akhirnya, keperluan yg tidak pernah merasa terpenuhi dan khayalan yg tidak berujung wujudnya”. (HR Muslim). Nota: “Keberkatan waktu iaitu dpt melakukan bnyk amal kebaikan dlm waktu sedikit”

No comments:

Post a Comment