Friday, February 14, 2014

20 AMALAN PEMBUKA PINTU REZEKI

Manusia pada dasarnya suka kpd kesenangan dan kemewahan. Tapi kadang2 kita sudah bekerja siang mlm banting tulang peras keringat, tapi hasilnya nol. Sehingga kemudian sering org berpikir utk mencari jln pintas. Berikut ini adalah beberapa tips dan nasihat dari para ‘alim agar dipermudah rezekinya:

1). Bertawakal dan hanya berharap kpd Allah: Dgn tawakal, maka seseorg akan dikurniai rasa kaya oleh Allah swt. Meski mungkin tidak berlebih, tapi ada perasaan kaya dlm hati. FirmanNya: “Brgsiapa bertawakal kpd Allah (swt, nescaya Allah (swt) mencukupkan (keperluannya).” (QS At-Talaq:3). Nabi saw. bersabda: “Seandainya kamu bertawakal kpd Allah (swt) dgn sebenar2 tawakal, nescaya kamu diberi rezeki spt burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan ptg hari telah kenyg.” (HR Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Hakim dari Umar bin al-Khattab ra).

2). Memperbnyk Istighfar: Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorg hamba di dpn Allah (swt), yg menjadi sbb Allah (swt) berbelas kasih pada hambaNya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba. Sabda Nabi saw: “Brgsiapa memperbnyk istighfar maka Allah (swt) akan menghapus segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yg tidak disangka.” (HR Ahmad, Abu Daud, Nasai, Ibnu Majah dan Hakim dari Abdullah bin Abbas ra)

3). Tinggalkan perbuatan dosa: Istighfar tidak laku di sisi Allah (swt) jika masih buat dosa. Dosa bukan saja membuat hati resah, bahkan boleh menutup pintu rezeki. Sabda Nabi saw: “… Dan seorg pria akan diharamkan baginya rezeki krn dosa yg dibuatnya.” (HR Tirmizi).

4). Berzikir dan selalu ingat Allah (swt): Bnyk ingat Allah (swt) membuat hati tenang dan kehidupan terasa lapang. Ini rezeki yg hanya Allah (swt) berikan kpd org beriman. FirmanNya: “(Iaitu) org2 beriman dan hati mrk menjadi tenteram dgn mengingat Allah (swt). Ingatlah, hanya dgn mengingat Allah (swt) hati menjadi tenteram.” (QS Ar-Rad:28).

5). Berbakti dan mendoakan orgtua: Dlm HR Imam Ahmad, Rasulullah saw. berpesan agar siapa yg ingin pjg umur dan ditambahi rezekinya, harus berbakti kpd orgtua dan menyambung tali kekeluargaan. Beliau saw. juga bersabda: “Siapa berbakti kpd oratuanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah (swt) akan memperpjg umurnya” (HR Abu Yala, Tabrani, Asybahani dan Hakim). Mendoa kan orgtua juga menjadi sbb mengalirnya rezeki, berdasarkan sabda Nabi saw: “Bila hamba itu meninggal kan berdoa kpd kedua orgtuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah (swt)) darinya.” (HR Hakim dan Ad-Dailami)

6). Berbuat baik dan menolong org yg lemah: Berbuat baik kpd org ya lemah ini termasuk berbakti dan membuat senang org tua, org sakit, anak yatim dan fakir miskin, juga isteri dan anak2 yg masih kecil. Sabda Nabi saw: “Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan krn org2 lemah di kalangan kamu.” (HR Bukhari).

7). Tunaikan hajat org lain: Menunaikan hajat org menjadi sbb Allah (swt) melapangkan rezeki dlm bentuk tertunainya hajat sendiri, spt sabda Nabi saw: “Siapa yg menunaikan hajat saudaranya maka Allah (swt) akan menunaikan hajatnya” (HR Muslim)

8). Perbnyklah berselawat: Ada hadis yg menganjurkan berselawat jika hajat atau cita2 tidak tercapai. Krn selawat itu dpt menghilangkan kesusahan, kesedihandan kesulitan serta memperluas rezeki dan menyebabkan terlaksananya semua hajat. Wallahu a’lam.

9). Bnyk berbuat kebaikan: Ibnu Abbas berkata: “Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya pada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disygi oleh makhluk yg lain. Sdgkan kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelap kan hati, melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya. ”

10). Bangun pagi lebih awal (Jgn tidur smpi siang): Menurut Rasulullah saw, Allah swt membagikan rezekinya pada waktu pagi. Maka memulai aktifitas sesudah solat subuh berjamaah sgt baik dilakukan. Ada bnyk manfaat juga yg boleh didptkan dari bangun lebih pagi ini dlm kesihatan. Ingat, kesihatan juga adalah rezeki yg tiada terkira.

11). Menjalin silaturrahim: Nabi saw. bersabda: “Brgsiapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi atau menyambung silaturahmi.” (Riwayat Bukhari).

12). Selalu berada dlm kondisi berwudhu: Seorg Arab Badui menemui Rasulullah saw. dan meminta petunjuk mengenai beberapa hal termasuk mau dimurahkan rezeki oleh Allah (swt). Beliau saw. bersabda: “Sentiasalah berada dlm kondisi bersih (dari hadas) nescaya Allah (swt) akan memurahkan rezeki.” (Diriwayatkan dari Sayidina Khalid al-Walid)

13). Selalu Bersedekah: Sedekah mengundang rahmat Allah (swt) dan menjadi sbb Allah (swt) membuka pintu rezeki. Nabi saw. bersabda kpd Zubair bin al-Awwam: “Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu dittg Arasy, yg dikirim oleh Allah Azza Wajalla kpd setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yg memperbnyk pemberian kpd org lain, nescaya Allah (swt) memper bnyk baginya. Dan siapa yg Menyedikitkan, nescaya Allah (swt) Menyedikitkan baginya” (HR ad-Daruquthni dari Anas ra).

14). Selalu bangun solat tahajud: Ada keterangan bahawa melaksanakan solat tahajjud memudahkan memperoleh rezeki, menjadi sbb seseorg terpercaya dan dihormati org dan doanya dikabulkan Allah swt.

15). Selalu menunaikan Solat Dhuha: Amalan solat Dhuha yg dilakukan waktu org sdg sibuk dgn urusan dunia, juga memiliki rahsia tersendiri. Firman Allah swt dlm hadis qudsi: “Wahai anak Adam, jgn sekali2 engkau malas mengerja kan 4 rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada ptg harinya.” (HR Hakim dan Tabrani).

16). Bersyukur kpd Allah: Syukur ertinya mengakui segala pemberian dan nikmat dari Allah (swt). Lawan nya adalah kufur nikmat. Allah (swt) berfirman: “Sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambah kan nikmatKu kpdmu dan sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azabKu sgt keras” (QS Ibrahim:7). FirmanNya lagi: “… Dan Kami akan memberi balasan kpd org2 yg bersyukur” (QS Ali-Imran:145).

17). Mengamalkan Zikir Dan Bacaan Ayat Quran Tertentu: Zikir dari ayat2 Al-Quran atau asmaul husna selain menenangkan, menjenihkan dan melunakkan hati, juga mengandung fadilah khusus utk keluasan ilmu, terbukanya pintu hidayah, dimudahkan faham agama, diberi kemanisan iman dan dilapangkan rezeki. Misalnya, dua ayat terakhir surah at-Taubah ayat 128-129 jika dibaca secara istiqamah tujuh kali setiap kali lepas solat, dikatakan boleh menjadi sbb Allah swt lapangkan kehidupan dan murahkan rezeki. Salah satu nama Allah swt, al-Fattah (Maha membukakan) dikatakan dpt menjadi sbb dibukakan pintu rezeki jika diwiridkan selalu; misalnya dibaca “Ya Allah Ya Fattah” berulang2, diiringi doa: “Ya Allah swt, bukalah hati kami utk mengenaliMu, bukalah pintu rahmat dan ampunanMu, ya Fattah Ya Alim. ” Ada juga hadis menyebut, siapa amalkan baca surah Al-Waqiah setiap mlm, dia tidak akan ditimpa kemiskinan. Wallahualam.

18). Selalu berdoa dan meminta pertolongan dari Allah: Berdoa menjadikan seorg hamba dkt dgn Allah (swt), penuh bergantung dan mengharap pada rahmat dan pemberian dariNya. Dlm al-Quran, Allah (swt) menyuruh kita meminta kpdNya, nescaya Dia akan perkenankan.

19). Berusaha dan berikhtiar sehabis baik: Siapa berusaha, dia akan mendpt kan. Siapa menamam dia akan menuai. Ini sunnatullah. Dlm satu hadis sahih dikatakan bahawa Allah (swt) memberikan dunia kpd org yg dicintaiNya dan yg tidak dicintai-Nya, tapi agama hanya Allah (swt) berikan kpd org yg dicintai-Nya saja. (Riwayat Ahmad, Ibnu Abi Syaibah dan al-Hakim). Bagi org beriman, tentu dia harus mencari sbb2 yg boleh membawa kpd murah rezeki dlm lingkup yg luas. Misalnya, ingin tenang dibacanya Quran, ingin dpt anak yg baik dididiknya sejak anak masih dlm kandungan, ingin sihat dijaganya makanan dan makan yg baik dan halal, ingin dpt tetangga yg baik dia sendiri berusaha jadi baik, ingin rezeki barokah dijauhinya yg haramdan sbgnya .

20). Jgn sekali2 lupa utk menunaikan ibadah kpd Allah: Walau sesibuk apapun anda, pastikan anda selalu menunaikan perintah2 Allah. Beribadah kpd Allah, maka insyaAllah pasti diri kita akan dimurahkan rezeki. Allah (swt) tidak akan mensia2kan pengabdian diri hambaNya, spt firmanNya dlm hadis qudsi: “Wahai anak Adam, sempatkanlah utk menyembahKu maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tgnmu dgn kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu” (HR Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah ra). Semua yg disebutkan di atas adalah amalan yg boleh membuat diri kita lebih ber takwa. Dgn takwa, Allah (swt) akan memberi “jln keluar (dari segala hal yg menyusahkan) dan memberinya rezeki dari jln yg tidak terduga2.” (Lihat At-Talaq: 2-3).

Demikian, semoga dgn sentiasa bertaqwa kpd Allah swt rezeki kita akan dimudahkan dan dilancarkan oleh Allah swt. Amin.

No comments:

Post a Comment