Friday, February 14, 2014

40 FADHILAT KEUTAMAAN WANITA SOLEHAH

Walaupun wanita Tiada yg diangkat oleh Allah menjadi nabi atau rasul, namun kedudukan wanita sgt tingi di sisi Allah swt. krn wanita adalah manusia pertama yg mau menerima Islam stlh Muhammad saw diangkat menjadi rasul, iaitu Khadijah r.ha. Selain itu, manusia pertama yg diterima sbg syahidah juga seorg wanita, iaitu Sumayah r.ha. Bnyk keutamaan yg diberikan Allah swt kpd wanita, diantaranya ialah: 

1). Seorg wanita solehah lebih baik dari 70 org waliyullah.

2). Seorg wanita jahat lebih buruk dpd 1000 lelaki yg jahat.

3). Dua rakaat solat dari wanita hamil lebih baik dpd 80 rakaat solat wanita yg tidak hamil.

4). Wanita yg memberi susu kpd anaknya dari buah dadanya akan mendpt satu pahala dari tiap2 titis susu yg diberikannya.

5). Apb seorg suami pulang ke rumah dlm keadaan letih dan isterinya melayani dgn baik maka mendpt pahala jihad.

6). Seorg isteri yg menghabiskan mlmnya dgn tidur yg tak pulas krn menjaga anaknya yg sakit mendpt pahala spt membebaskan 20 org hamba sahaya.

7). Isteri yg melihat suaminya dgn kasih syg dan suami melihat isterinya dgn kasih syg, maka Allah pandang mrk dgn penuh rahmat.

8). Wanita yg tidak cukup tidur di mlm hari krn menjaga anaknya yg sakit akan diampunkan oleh Allah seluruh dosanya dan bila ia hibur anaknya maka Allah akan memberikan pahala 12 tahun pahala ibadah.

9). Wanita yg mendorong suaminya keluar di jln Allah dan menjaga adab rumahtangga, akan masuk syurga 500 tahun lebih dahulu dari suaminya dan menjadi ratu dari 70,000 malaikat dan bidadari dan akan dimandikan di dlm syurga dan menunggang kuda yg dibuat dpd yaqut.

10). Wanita yg memerah susu binatang dgn membaca Bismillah maka akan didoakan oleh binatang itu dgn doa keberkatan.

11). Wanita yg menumbuk tepung dgn membaca Bismillah maka Allah akan memberkati rezekinya.

12). Wanita yg menyapu lantai dgn berzikir dpt pahala spt menyapu lantai Baitullah.

13). Wanita yg menjaga solat, puasadan taat pada suami, Allah swt mengizinkannya memasuki syurga dari pintu mana saja yg ia kehendaki.

14). Kalau isteri melayani suami tanpa khianat baginya pahala 12 tahun solat.

15). Pahala bagi wanita hamil iaitu spt berpuasa di siang hari dan beribadah di mlm hari.

16). Wanita yg bersalin dpt pahala 70 tahun solat dan puasa dari setiap kesakitan pada satu uratnya maka Allah beri pahala haji.

17). Sekiranya wanita itu meninggal dlm masa 40 hari selepas bersalin, ia tergolong sbg mati syahid.

18). Kalau wanita menyusui anaknya smpi cukup tempoh yakni 2 tahun, maka malaikat2 di langit akan mengabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

19). Wanita yg mengurut suaminya tanpa disuruh baginya pahala 7 tola emas, manakala wanita mengurut suaminya disuruh akan dpt pahala 7 tola perak.

20). Wanita yg meninggal dunia dgn keredhaan suaminya akan masuk syurga.

21). Jika suami mengajar isterinya satu masalah agama, baginya mendptkan pahala 80 tahun ibadah.

22). Semua org akan melihat dan dipanggil utk melihat wajah Allah di akhirat nanti, namun Allah akan mendtgi sendiri kpd wanita yg memberati/menjaga auratnya secara sempurna di dunia ini dgn istiqamah.

23). Wanita yg mencuci baju suaminya akan menghapus 2,000 dosa bersama titisan air yg jatuh.

24). Wanita yg mencuci baju suaminya yg digunakan keluar di jln Allah, maka debu yg menempel dibaju dan tersentuh oleh kulitnya maka kulitnya tidak akan disentuh api neraka sekalipun asapnya.

25). Wanita yg membuat makanan terbuat dari tepung utk suami dan anak2nya, Allah menetapkan pada setiap biji tepung itu kebajikan, menghapus keburukkan dan meninggikan darjatnya.

26). Wanita yg berkhidmat melayani suaminya sehari semlm dgn suka cita dan penuh keikhlasan serta niat yg benar,  Allah akan mengampuni dosanya dan memakaikannya pada hari kiamat dgn pakaian hijau gemerlap dan Allah menetapkan setiap rambut ditubuhnya 1,000 kebaikan dan Allah memberinya pahala 100 ibadah haji dan umrah.

27). Wanita yg membentangkan tmpt tidur utk suaminya dgn senang hati, maka malaikat pemanggil dari langit akan menyerunya utk menghadapi amalnya dan Allah mengampuni dosanya yg sudah lalu dan yg akan dtg.

28). Wanita yg meminyaki rambut serta janggut suaminya dan mencukur kumisnya serta memotong kukunya maka di akhirat Allah swt akan memberikan kpdnya arak yg masih tertutup, murni dan blm terbuka dari sungai2 dlm syurga. Allah akan mempermudah sakratul mautnya, kuburnya akan ditemui sbg taman2 syurga dan Allah menetapkan baginya bebas dari neraka dan dpt melewati titian shirat dgn selamat.

29). Apb seorg wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatat 1,000 kebaikan dan mengampuni kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari oleh matahari memintakan ampun baginya, serta Allah mengangkat 1,000 darjat baginya.

30). Jihad seorg wanita adalah mengurus suaminya dgn baik.

31). Allah merahmati seorg wanita yg bangun mlm dan solat, lalu membangunkan suaminya dan ikut solat, bila suaminya tidak mahu maka dia percikkan air di mukanya.

32). Seorg wanita yg meminyaki rambut kepala anak2nya lalu menyisirnya dan mencucikan pakaiannya maka Allah swt menetapkan pahala baginya spt pahala memberi makan 1,000 org yg kelaparan dan memberi pakaian kpd 1,000 org yg telanjang.

33). Wanita yg sdg hamil dan menyusui smpi habis masa persusuannya spt pejuang di garis dpn fi sabilillah. Dan jika ia meninggal di antara waktu tersebut maka sesungguhnya baginya pahala mati syahid.

34). Jika wanita mengandung anak di perutnya, maka para malaikat akan memohonkan ampunan baginya dan Allah swt menetapkan baginya setiap hari 1,000 kebaikan, menghapuskan 1,000 keburukkan. Ketika wanita itu merasa sakit saat melahirkan, maka Allah menetapkan baginya pahala para pejuang di jln Allah. Jika ia melahirkan bayinya, maka keluarlah dosa2nya spt ketika ia dilahirkan oleh ibunya dan tidak akan keluar dari dunia dgn membawa dosa pun, di kuburnya akan ditmptkan di taman2 syurga. Allah memberinya pahala 1,000 ibadah haji dan umrah dan 1,000 malaikat memohon ampunan baginya hingga hari kiamat.

35). Jika wanita hamil dari suaminya, sdgkan suami redha padanya, maka ia memperoleh pahala spt pahala org yg berpuasa yg berjuang di jln Allah.

36). Wanita yg merasa kesakitan ketika melahirkan akan mendptkan pahala yg tidak terhitung bnyknya.

37). Wanita yg menyusui anaknya, maka setiap titisan susunya akan diberi pahala satu kebaikan. Dan jika tidak dpt tidur semlm sutk krn anaknya, maka baginya pahala spt memerdekakan 70 hamba sahaya di jln Allah dgn penuh keikhlashan.

38). Wanita yg memberi minum anaknya di waktu kecil, kelak di hari kiamat Allah swt akan memberinya 70 teguk air dari telaga kautsar.

39). Wanita yg kematian 3 org anaknya di waktu kecil maka mrk akan menjadi penghalang baginya dari api neraka.

40). Wanita ya paling baik di kalangan wanita akan memasuki syurga seblm org yg paling baik di kalangan lelaki. Mrk akan mandi dan memakai minyak wangi dan menyambut suaminya di atas keledai2 merah dan kuning. Bersama mrk anak2 kecil.

No comments:

Post a Comment