Friday, February 14, 2014

TURUN HUJAN, WAKTU TERBAIK UNTUK BERDOA

Saat Turun Hujan, Adalah Waktu Terbaik utk berdoa. Jika kita perhatikan ketika turun hujan, ada sebhg org yg gelisah dan tidak senang. Hal ini disbbkan krn turunnya hujan itu dirasa tidak mahu ganggu aktivitas mrk, mungkin ada yg mau bekerja, ada janji dgn temannya atau krn sbb yg lainnya. 

Sehingga yg terjadi adalah mengeluh dan mengeluh. Padahal jika kita merenung dan memahami hadis2 Nabi saw, waktu hujan turun adalah saat mustajabnya doa, ertinya doa kita semakin mudah terkabulkan. Ibnu Qudamah dlm Al Mughni mengatakan: “Dianjurkan utk berdoa ketika turunnya hujan, sbgmn diriwayatkan bahawa Nabi saw bersabda:

اُطْلُبُوا اسْتِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ ثَلَاثٍ : عِنْدَ الْتِقَاءِ 

الْجُيُوشِ ، وَإِقَامَةِ الصَّلَاةِ ، وَنُزُولِ الْغَيْثِ

“Carilah doa yg mustajab pada 3 keadaan, bertemunya dua pasukan, menjelang solat dilaksanakandan saat hujan turun”. Begitu juga terdpt hadis dari Sahl bin Saad, beliau berkata bahawa Rasulullah saw bersabda:

ثِنْتَانِ مَا تُرَدَّانِ الدُّعَاءُ عِنْدَ النِّدَاءِوَ تَحْتَ المَطَرِ

“Dua doa yg tidak akan ditolak, doa ketika azan dan doa ketika ketika turunnya hujan”. Doa yg amat baik dibaca kala itu adalah memohon diturunkannya hujan yg bermanfaat. Doa yg dipanjatkan adalah:

اللَّهُمَّ صَيِّباً ناَفِعاً

“Allahumma shoyyiban naafi’aa (Ya Allah, turunkanlah pada kami hujan yg bermanfaat).”

Itulah yg Nabi saw ucapkan ketika melihat turunnya hujan. Hal ini berdasarkan hadis dari Ummul Mukminin, Aisyah r.ha,

إِنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- كَانَ إِذَا رَأَى الْمَطَرَ قَالَ « اللَّهُمَّ صَيِّباً نَافِعاً

”Nabi saw ketika melihat turunnya hujan, beliau mengucapkan, ”Allahumma shoyyiban nafi’an” (Ya Allah turunkanlah pada kami hujan yg bermanfaat)”.

Air hujan yg mengalir merupakan suatu kurnia dan akan membawa berkat dan manfaat bagi kita. Oleh krn itu kita dianjurkan utk berdoa ketika turun hujan agar kebaikan, keberkatan dan kemanfaatan sentiasa meliputi diri kata. Semoga dgn turunnya hujan semakin membuat kita bersyukur, bukan malah mengeluh. Manfaatkanlah moment tersebut utk bnyk memohon segala hajat pada Allah Taala menygkut urusan dunia dan akhirat. Jgn sia2kan kesempatan utk mendoakan kebaikan diri, isteri, anak, kerabat serta kaum muslimin.

No comments:

Post a Comment