Friday, February 14, 2014

WANITA YANG MEMBAWA REZEKI BUAT SUAMINYA

Berikut ini ciri-ciri wanita yg akan membawa rezeki buat suaminya.

1). Wanita yg taat pada Allah dan rasulNya: 

Ada 4 faktor yg menjadi pertimbangan seblm menikahi seorg wanita, iaitu krn (1) kecantikan nya, (2) keturunannya, (3) hartanya dan (4) agamanya. Kita diperintahkan utk memilih wanita krn faktor agamanya, beruntung sekali jika boleh mendptkan keempat nya. Wanita yg taat pada Allah dan Rasulnya akan membawa rumah tangga menuju syurga, menuju ketentraman. Rumah tangga yg tentram, nyaman, bahagia adalah rezeki yg sgt berharga. Rumah tangga yg dinahkodai suami yg saleh didampingi isteri yg salehah akan menjadikan rumah tangga itu berberkat, menghasilkan anak2 yg saleh / salehah, mendptkan ridha dan rahmat Allah.

2). Wanita yg taat pada suaminya: 

Jika aku boleh menyuruh seseorg utk sujud kpd org lain nescaya aku akan menyuruh seorg isteri utk sujud kpd suaminya (HR Tirmizi dan Ibnu Majah). Sepjg perintah suami tidak bertentgn dgn agama, maka isteri wajib mentaatinya. Ketaatan seorg isteri pada suami nya akan membuat hati suami tenang dan damai dan boleh menjlnkan kewajibannya mencari rezeki yg halal utk keluarga. Akan halnya wanita yg berkarier di luar rumah boleh ttp bekerja sepjg suaminya mengizinkan dan kewajibannya utk menjaga diri dgn baik di tmpt kerja. “Lelaki adalah pemimpin atas wanita krn Allah telah melebihkan sebhg dari mrk (lelaki) atas sebhg yg lain (wanita) dan dgn sbb sesuatu yg telah mrk (lelaki) nafkahkan dari harta2 nya. Maka wanita2 yg saleh adalah yg taat lagi memelihara diri di blkg suami nya sbgmn Allah telah memelihara dirinya”. (QS An-Nisa:34).

3). Wanita yg melayani suaminya dgn baik: 

Tugas utama isteri adalah menjlnkan tugas rumah tangga dgn sebaik-baiknya, melayani suami dgn baik serta mendidik anak2nya. Isteri yg baik berusaha melayani suaminya dgn baik spt menyiapkan makanannya, menyiapkan keperluannya, memenuhi keperluan biologisnya, menjaga perasaan suaminya jgn smpi suaminya terluka krn sikapnya. Wanita yg demikian akan menjadi kesygan suaminya dan boleh menjadi pasangan yg baik dlm mewujudkan rumahtangga yg sakinah dan menarik hal-hal postif dlm rumah tangganya, termasuk rezeki bagi suaminya.

4). Wanita yg berhias hanya utk suaminya: 

“Sesungguhnya dunia itu adalah perhiasan dan sebaik2 perhiasan dunia adalah wanita salehah” (HR Muslim). Adalah sifat wanita yg suka bersolek dan berhias, tapi wanita yg saleh hanya berhias dan menampakkan perhiasan utk suaminya dan jika dipandang selalu menyenangkan dan tahu bgmn menyenangkan suaminya. Wanita yg bahkan malaikat pun mendoakannya akan memudahkan rezeki dtg padanya.

5). Jika ditinggal menjaga kehormatan dan harta suami: 

Saat suami keluar mencari nafkah, isteri yg ditinggalkan harus menjaga kehormatannya, menjaga dirinya dari tamu yg tidak pantas, membatasi keluar rumah jika tidak terlalu penting. Harta suami yg diserah padanya dipergunakan pada hal2 yg berman-faat dgn seizin suaminya. Wanita spt ini memudahkan rezeki masuk ke dlm rumahnya sbg upah dari ketaatannya kpd Allah dan kesetiaan pada suaminya.

6). Wanita yg sentiasa meminta ridha suami atasnya: 

Wanita ini tahu bgmn menyenangkan hati suaminya. Menjaga sikap dan perilaku agar tidak men-yinggung dan melukai perasaan suaminya. Dia selalu berusaha agar suaminya tidak marah padanya. Dia tidak akan pergi tidur dlm keadaan marah atau meninggalkan suaminya dlm keadaan marah smpi memperoleh maafnya. Mengajak suaminya bercanda utk menceriakan perkawinannya. Berusaha mendidik anak2nya dgn baik. Menjaga rahsia perkawinan dari org lain. ” Mau kah kalian kuberitahu isteri2 yg menjadi penghuni syurga iaitu isteri yg penuh kasih syg, bnyk anak, selalu kembali kpd suaminya, dimana jika suaminya marah dia mendtgi suaminya dan meletakkan tgnnya pada tgn suaminya seraya berkata ” Aku tak dpt tidur seblm engkau ridha” (H.R.An Nasai). Isteri spt ini adalah isteri yg dimudahkan rezekinya melalui tgn suaminya krn amalan dan kesetiaan pada suaminya,

7). Wanita yg menerima pemberian suami dgn ikhlas: 

Wanita yg tidak pernah mengeluh berapapun rezeki yg dibawa pulang suaminya. Selalu ikhlas menerima dan menghargai apapun yg diberikan suami kpdnya. Bnyk disyukuri sedikit pun diterima dgn ikhlas. Wanita spt ini adalah wanita yg mensyukuri rezekinya. Allah sudah menjanjikan bahawa jika kita bersyukur Dia akan menambah rezeki kita. Wanita yg bersyukur dan ikhlas rezekinya sentiasa bertambah baik kuantitas maupun keberkatannya yg akan diberi Allah langsung padanya ataupun memlalui suaminya.

8). Wanita yg boleh menjadi partner meraih ridha Allah: 

Wanita yg menjadikan rumah tangganya sbg ibadah, pengabdiannya kpd Allah. Boleh menjadi teman diskusi yg berimbang bagi suami. Boleh melakukan koreksi dan menyampaikan dgn lembut kpd suaminya. Mendgrkan nasihat dan kata2 suaminya dgn penuh perhatian. Seblm melaksanakan ibadah sunat spt puasa sunat meminta izin kpd suaminya dan tidak melaksanakan jika tidak diizinkan. Boleh menjadi pendorong dan motivator suami utk meraih kesuksesan dunia dan akhirat. Itulah mengapa ada kalimat ” dibalik pria yg sukses ada wanita hebat di blkgnya”. Krn wanita spt ini adalah rezeki utama suaminya.

9). Wanita yg tak pernah putus doa utk suaminya: 

Wanita yg bersyukur adalah wanita yg menerima semua kehendak /takdir Allah padanya tapi ttp berusaha melakukan yg terbaik termasuk dgn mendoakan suami dan anak2nya agar sukses dunia akhirat. Wanita ini tidak pernah putus doa, tapi menjadikan nya sbg rutinitas harian, penghias bibir stlh solat. Wanita ini tahu bahawa rezeki suaminya akan ditambah dan diberkati jika dirinya sentiasa melibatkan Allah pada langkah suaminya melalui doa-doa yg dipanjatkannya setiap hari.

Itulah 9 ciri-ciri wanita atau isteri yg akan membawa rezeki bagi suaminya. Betapa beruntungnya seorg lelaki jika boleh mendptkan isteri dgn ciri2 spt di atas. Jika pun isteri blm memiliki ciri2 spt di atas adalah tugas suami utk mendidik isterinya, krn isteri adalah tggjwb suaminya dan dia akan ditanya di akhirat ttg hal itu. Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment