Monday, February 3, 2014

FADHILAT SOLAT HADIS KE 10

Ibnu Salman r.a. meriwayatkan bahawa seorg sahabat Nabi saw. bercerita, “Ketika kami mendpt kemenangan dlm perang Khaibar, org2 mengeluarkan harta rampasan mrk masing2 berupa berbagai barang dan tawanan. Kemudian di antara mrk mulai saling berjual-beli ghanimah. Lalu dtglah seorg lelaki kpd Nabi saw. dan berkata, “Ya Rasulullah, sungguh saya sgt beruntung pada hari inidan Tiada seorg pun dari penduduk lembah ini yg beruntung spt saya.” Sabda beliau, “Berapakah keuntunganmu?” Jawabnya, “Saya berniaga hingga memperoleh untung 3 ratus uqiyah.” Sabda beliau, “Maukah aku beritahukan sebaik-baik org yg beruntung?” Jawabnya, “Apa itu, ya Rasulullah?” Jawab Beliau, “Dua rakaat (solat sunah) sesudah solat (fardhu).” (HR Abu Daud).

Satu uqiyah sama dgn 40 dirhamdan satu dirham sama dgn empat anah (1/4 rupee India), dgn demikian kurang lebih berjumlah 3 ribu rupee. Namun, apalah ertinya keuntungan sebnyk itu jika dibandingkan dgn hakikat keuntungan yg akan dimiliki selamanya yg tidak akan pernah habis? Inilah yg telah dikatakan oleh Allah, Raja para raja. Andaikan kita memiliki hakikat iman, wang 3 ribu rupee tidak memiliki nilai sedikit pun dibandingkan dua rakaat solat. Hidup ini benar2 akan menjadi damai krn menganggap solat sbg suatu kekayaan. 

Oleh sbb itu, Nabi saw. menyatakan solat sbg, “Penyejuk mataku.” Dan wasiat terakhir yg beliau utamakan terhadap umat beliau adalah agar memperhati kan solat. (Kanzul Ummal). Bnyk hadis yg meriwayatkan wasiat terakhir Nabi saw.. Salah satu di antaranya adalah hadis Ummu Salamah r.a., ia berkata, “Sabda terakhir Rasulullah saw. ketika beliau sgt sulit berbicara adalah menekankan agar memperhatikan solat dan takut kpd Allah dlm menjaga hak-hak hamba sahaya.” Hadis spt itu juga telah diriwayatkan oleh Ali r.a. bahawa ucapan terakhir Nabi saw. adalah penekanan terhadap solat dan anjuran agar takut kpd Allah dlm masalah hamba sahaya. (Jami’ush-Shaghir).

Suatu ketika, Nabi saw. mengirim sepasukan jihad ke Nejd. Dlm waktu yg sgt singkat, mrk kembali dgn membawa kemenangan serta harta rampasan yg sgt bnyk. Org2 merasa hairan, krn mrk sgt cpt kembali dgn membawa kemenangan dan harta rampasan yg sgt bnyk. Rasulullah saw. bersabda, “Maukah kalian aku beritahu ttg org yg mendptkan harta yg lebih bnyk dpd harta tersebut dan lebih cpt waktunya? Ia adalah org yg solat Shubuh dgn berjamaah. Stlh solat, ia duduk di tmptnya hingga terbit matahari. (Ketika waktu makruh habis) ia solat dua rakaat. Ia mendpt keuntungan lebih bnyk dlm waktu yg lebih singkat”. Syaqiq Balkhi rah.a., seorg syaikh dan ahli sufi yg masyhur, berkata, “Kita akan mendptkan lima hal melalui lima cara:

1. Keberkatan rezeki diperoleh melalui solat Dhuha,

2. Cahaya kubur melalui Tahajud,

3. Mudah menjawab pertanyaan Munkar dan Nakir melalui tilawat Al-Quran,

4. Mudah melewati shirat melalui puasa dan sedekah,

5. Mendpt perlindungan Arasy Ilahi pada hari Hisab melalui zikrullah (Nazhatul-Majalis)”.

Bnyk hadis yg menerangkan dan menegaskan ttg keberkatan dan keuntungan solat. Namun terlalu bnyk jika semuanya ditulis di sini. Utk keberkatan akan saya tuliskan terjemahan hadisnya di bwh ini: Rasulullah saw. bersabda,

1). Perintah pertama yg diwajibkan Allah terhadap umatku ialah solat dan yg pertama kali akan dihisab pada hari Kiamat ialah solat.

2). Takutlah kpd Allah dlm masalah solat. Takutlah kpd Allah dlm masalah solat. Takutlah kpd Allah dlm masalah solat.

3). Pemisah antara seseorg dgn syirik adalah solat.

4). Solat adalah tanda Islam. Brgsiapa solat dgan khusyu, tepat pada waktunya, dan memperhatikan rukun serta sunah2nya, pastilah ia seorg mukmin.

5). Di antara seluruh perintah Allah, iman dan solat adalah kewajiban yg paling utama. Jika ada sesuatu yg lebih baik dpd itu, Allah akan memerintahkan para malaikatNya, yg sebhg di antara mrk pada siang dan pada mlm hari ada yg sentiasa rukuk dan sebhg yg lain ada yg terus bersujud.

6). Solat adalah tiang agama.

7). Solat menghitamkan wajah syaitan.

8). Solat adalah nur bagi org2 yg beriman.

9). Solat adalah jihad yg paling utama.

10). Selama seseorg memperhatikan solatnya, Allah tidak akan mengabaikannya. Dan jika ia berpaling dari solatnya, maka Allah akan mengalihkan perhatian-Nya.

11). Jika suatu musibah turun dari langit, maka org yg memakmurkan masjid pasti selamat.

12). Jika seorg muslim dimasukkan ke dlm neraka krn dosa2nya yg besar, maka api neraka tidak dpt membakar anggota tubuhnya yg telah bersujud ketika solat.

13). Allah mengharamkan api neraka ke atas anggota2 sujud.

14). Amalan yg paling disukai oleh Allah adalah solat pada waktunya.

15). Org yg paling disukai Allah adalah org2 yg bersujud kpdNya dgn penuh perasaan hina.

16). Allah paling dkt dgn hamba Nya ketika ia bersujud kpd Nya.

17). Solat adalah kunci syurga.

18). Jika seseorg berdiri utk solat, pintu2 syurga akan terbukadan Allah akan menyingkapkan hijab antara ia dgn Allah, selama ia tidak melakukan hal-hal yg dibenci dlm solat.

19). Org yg sdg solat ibarat sdg mengetuk pintu rumah Allah. Dan sbgmn umumnya, pintu yg diketuk akan dibuka.

20). Kedudukan solat dlm agama spt kedudukan kepala pada badan.

21). Solat adalah nur hati. Brgsiapa ingin hatinya sentiasa bersinar, maka sinarilah dgn solat.

22). Brgsiapa berwudhu dgn sempurna, lalu solat 2 atau 4 rakaat dgn khusyu’ dan khudhu’, baik fardhu atau sunahdan ia ingin dosanya diampuni Allah, maka Allah akan mengampuninya.

23). Setiap bumi yg di atasnya didirikan oalat utk mengingat Allah, maka tanah itu akan merasa bangga di antara tanah2 lainnya.

24). Brgsiapa solat dua rakaat lalu berdoa kpd Allah, Allah pasti akan mengabulkan doanya. Adakalanya dipercpt atau diperlambat, sesuai dgn kepentingannya. Yg jelas, doanya akan dikabulkan.

25). Brgsiapa solat dua rakaat (sunah) sendirian, tanpa seorg pun yg melihatnya kecuali Allah dan para malaikat-Nya, maka api neraka tidak akan menyentuhnya.

26). Jika seorg muslim mendirikan solat fardu, maka Allah akan mengabulkan salah satu doanya.

27). Brgsiapa solat lima waktu dgn khusyu’; ruku, sujud, wudhudan sbgnya dgn sempurna, maka wajib baginya syurga dan haram baginya neraka.

28). Seorg muslim yg benar2menjaga solat lima waktunya dgn istiqamah, maka syaitan akan takut kpdnya. Ttp jika ia tidak mempedulikan solat lima waktunya, maka syaitan akan berani kpdnya dan akan menyesatkannya.

29). Amal yg paling utama adalah solat pada awal waktu.

30). Solat adalah pengurbanan para muttaqin.

31). Amal yg paling disenangi oleh Allah ialah solat pada awal waktu.

32). Brgsiapa pergi pada pagi hari utk solat, bererti ia sdg membawa bendera iman di tgnnya. Dan brgsiapa pergi ke pasar pada pagi hari, bererti ia membawa bendera syaitan di tgnnya.

33). Empat rakaat qabla Zuhur menyamai pahala empat rakaat Tahajud.

34). Empat rakaat qabla Zuhur sama dgn empat rakaat solat Tahajud.

35). Rahmat Allah swt. bercucuran ke atas org yg berdiri dlm solat.

36). Sebaik-baik solat (stlh solat fardhu) adalah solat mlm, ttpi sgt sedikit org yg mengerjakannya.

37). Jibril a.s. dtg kpdku dan berkata, “Ya Muhammad, berapa lama pun engkau hidup, engkau akan mati juga. Dan siapa saja yg engkau cintai, pada suatu hari engkau akan berpisah dgnnya. Dan apa pun yg engkau kerjakan, sesungguh nya engkau akan menerima balasan atas perbuatanmu (baik atau jahat).” Tidak diragukan lagi bahawa kehormatan seorg mukmin ada pada Tahajudnyadan kemuliaan org mukmin ada pada istighna (tidak meminta2 kpd org lain).

38). Dua rakaat solat mlm lebih berharga dpd kekayaan di dunia ini. Jika tidak memberatkan umatku, akan kuwajibkan solat Tahajud.

39). Jagalah solat Tahajud, krn Tahajud adalah amalan para solehin dan penyebab utk mendkti Allah, menghentikan perbuatan dosa, penyebab diampuninya kesalahandan menyehatkan badan.

40). Allah berfirman, “Hai anak Adam, jgnlah kalian malas mengerjakan 4 rakaat pada permulaan pagi, krn Aku akan mencukupimu pada hari itu.

Bnyk sekali hadis ttg keutamaan solat yg tlh disebutkan dlm kitab2 hadis. 40 hadis di atas kiranya sudah mencukupi. Jika ada yg menghafal ke 40 hadis ini, maka ia akan mendpt keutamaan menghafal 40 hadis Nabi saw. Jelaslah bahawa solat merupakan kekayaan yg sgt berharga. Kekayaan ini hanya dpt dirasakan oleh org yg telah dikurniai nikmat dlm solat. Demikian bsr kenikmatan itu sehingga Nabi saw. bersabda, “Penyejuk mataku ada dlm solat.” Kenikmatan solat telah membuat beliau menghabiskan sebhg besar mlm nya utk solat. Oleh sbb itu, pada akhir hayatnya beliau telah berwasiat secara khusus agar solat benar2 diperhatikan dan bnyk riwayat mengenai sabda Nabi saw., “Takutlah kpd Allah dlm masalah solat.” Abdullah bin Masud r.a. juga meriwayatkan sabda Nabi saw., “Dari sekian bnyk amalan, solatlah yg paling aku cintai.”

Seorg sahabat berkata, “Pada suatu mlm, saya melewati masjid Nabawi. Saya lihat Rasulullah saw. sdg solat sehingga timbul keinginan dlm hati saya utk ikut solat. Maka saya berdiri di blkg beliau. Ketika itu beliau sdg membaca surah Al-Baqarah. Saya pikir, mungkin beliau akan ruku’ pada ayat ke 100, ttp ternyata tidak. Maka saya berpikir mungkin akan berhenti pada ayat ke 200, ttp smpi di sini pun beliau ttp blm berhenti, sehingga saya berpikir mungkin beliau akan berhenti stlh selesai surah Al-Baqarah. 

Ketika beliau telah menyelesaikan surah tersebut, beliau berkali2 membaca, “Allahumma lakal hamdu.” Kemudian beliau melanjutkan membaca surah Ali Imran. Saya pikir brgkali beliau akan ruku’ stlh selesai membaca surah ini. Ttp stlh selesai membaca surah ini, beliau mem-baca lagi Allahumma lakal- hamdu sebnyk 3 kalidan meneruskan membaca surah Al-Maidah. Stlh menyelesaikan surah ini, barulah Nabi saw. ruku’ dan membaca Subhaana Rabbiyal- ‘Azhiim dan bacaan lainnya yg tidak saya pahami. Lalu beliau sujud membaca Subhaana Rabbiyal A’laa, kemudian beliau membaca doa lain yg tidak saya pahami. Stlh itu beliau memulai rakaat kedua dgn membaca surah Al-An’am. Dan saya mulai malas mengikuti solat beliau, sehingga saya terpaksa meninggalkan solat beliau. 

Pada rakaat pertama saja beliau membaca lebih kurang lima juz dan beliau membacanya dgn sgt tenang dgn tajwid yg sempurna serta tertil, ayat demi ayat dibaca dgn jelas. Dpt dibaygkan betapa lama rakaatnya, sehingga krn solatnya yg demikian itu, kaki beliau bengkak. Jika sesuatu telah benar2 terasa kelazatannya, maka kesulitan dan halangan apa pun tidak akan terasa.

Abu Ishaq Subaihi rah.a., seorg muhaddits terkenal yg wafat pada usia 100 tahun berkata bahawa ia bersedih krn usianya yg sgt tua dan lemah, sehingga ia hanya dpt membaca surah Al-Baqarah dan Ali Imran dlm dua rakaat solat, tidak dpt membacanya lebih bnyk. (Tahdzibut-Tahzib). Padahal, dua surah ini telah mencakup seperdelapan Al-Quran. Muhammad bin Samak rah.a. berkata, “Di Kuffah, saya memiliki seorg tetangga yg memiliki seorg anak lelaki yg selalu berpuasa pada siang hari dan solat pada mlm harinya. Anak itu menjadi kurus kering spt tinggal tulang dan kulit saja. 

Ia tinggal di Syuqiyah Asy’ar. Ayahnya berkata kpd saya, “Cobalah engkau nasihati anak itu.” Suatu ketika, saya sdg duduk di dpn rumah saya, lalu lewatlah anak itu. Saya pun mmggilnya. Stlh memberi salam, ia duduk di sisi saya. Seblm saya berbicara, ia mendahului berkata, “Paman mungkin akan menasihati saya supaya mengurangi muja-hadah saya. Namun dgrkan lah terlebih dahulu ttg diri saya. Saya memiliki beberapa teman di daerah ini. Kami sepakat utk berlomba2 meningkatkan ibadah kpd Allahdan mrk telah bersungguh2 sehingga mrk telah smpi pada pangilan Ilahi. Ketika mrk dipanggil, mrk kembali dgn penuh keceriaan. Skrg mrk telah tiada, tinggal saya seorg diri. Setiap hari, dua kali ibadah saya akan terlihat di hadapan mrk. Apa kata mrk jika mrk menemukan kekurangan dlm amalan saya. Paman, mrk adalah para mujahid besar.” (Nuzhah).

Anak itu terus menceritakan kehebatan ibadah kawan2 mujahidnya sehingga mendgrnya saja kita akan merasa takjub. Lalu pergilah iadan 3 hari kemudian saya dgr anak itu meninggal dunia. Semoga Allah melimpahkan rahmatNya yg luas kpdnya. Bahkan pada zaman skrg masih ada org yg menghabiskan mlm nya dgn solat dan menghabiskan waktu siangnya dgn ta’lim dan tabligh. Syaikh Mujadid Alfa Tsani rah.a, seorg ulama terkenal, tiada seorg pun di India yg tidak mengenal namanya khalifah beliau, Maulana Abdul Wahid Lahori rah.a. ber-kata, “Benarkah di syurga Tiada solat?” 

Jawab seseorg, “Ya Syaikh, bukankah syurga itu tmpt memperoleh balasan amal, bukan tmpt beramal?” Sambil me-nangis dgn sedih ia berkata, “Alangkah kecewanya, bgmn kita dpt menikmati syurga tanpa solat?” Krn org2g spt inilah dunia masih tegak. Mrk adalah org2 yg benar2 telah smpi pada hakikat kehidupan. Spt itulah kehidupan ya diberkati oleh Allah swt. Dgn kemurahan dan kasih sygNya dan dgn kemurahanNya yg luas, bukan sesuatu yg sulit utk memasukkan hamba yg hina ini ke dlm golongan mrk.

Seblm menutup bab ini, berikut ini akan dinukilkan sebuah kisah ttg kemurahan Allah. Hafiz Ibnu Hajar rah.a. menulis dlm AlMunabihat bahawa Nabi saw. ber-sabda, “Ada 3 hal di dunia ini yg aku cintai: Wewangian, wanitadan solat sbg pelipur mataku.” Pada saat itu ada beberapa org sahabat yg duduk di dkt beliau. Abu Bakar r.a. berkata, “Benar, ya Rasulullah! Saya mencintai cintai 3 hal: Memandang wajahmu, mengorban kan harta saya atasmu dan anak perempuan saya sbg isteri engkau.” Umar r.a. berkata, “Benardan 3 hal yg sgt saya cintai: Menegakkan yg hak, mencegah kemungkarandan mengenakan pakaian usang.” 

Utsman r.a. berkata, “Benardan 3 hal yg sgt saya sukai: Mem-beri makan org lapar, memberi pakaian org telanjangdan tilawat Al-Quran.” Ali r.a. berkata, “Benardan saya sgt mencintai 3 hal: Melayani tamu, berpuasa pada hari yg sgt panasdan memancung kepala musuh dgn pedang saya.” Lalu muncullah Jibril dan berkata kpd Rasulullah saw., “Allah mengutus saya agar menyampaikan kpd engkau apa yg saya cintai jika saya seorg manusia.” Sabda Beliau, “Katakanlah!” Sahut Jibril, “Saya mencintai 3 hal: Menunjukkan jln kpd org yg sesat, mencintai ahli ibadah yg miskindan membantu org yg miskin. Dan Allah mencintai 3 hal pada hamba-Nya: Berkorban (harta atau diri) di jln Allah, org yg bertaubat menangisi dosa2nyadan org yg bersabar dgn kemiskinannya.

Dlm Zaadul-Maad, solat adalah kunci rezeki. Solat menjaga kesihatan, men-gusir penyakit, menguatkan hati, mencerahkan wajah, menyenangkan jiwa, menyegarkan badan, menjauhkan malas, melapangkan dada, makanan ruhani, mencerahkan hati, menjaga ttpnya nikmat Allah pada kita, pelindung dari azab Allah, menjauhkan syaitandan mendktkan diri kpd Ar-Rahman.” Singkatnya, solat menjaga kesihatan jasmani dan ruhani. Solat berpengaruh luar biasa terhadap jasmani dan ruhani dan menjauhkan kita dari kebinasaan dunia maupun akhirat, yakni sgt bermanfaat di dunia dan di akhirat.

No comments:

Post a Comment