Thursday, January 16, 2014

LAKUKAN SOLAT DI AWAL WAKTU

Allah s.w.t adalah pemilik waktu maka bagi siapa saja yang menjaganya, maka dia akan mendapatkan apa yang ada di dalam lingkaran waktu tersebut. Dalam banyak hadith Rasulullah s.a.w disebutkan bahwa salah satu amal yang paling mulia adalah solat di awal waktunya. Di mana Allah s.w.t menjaminnya dengan surga.

Allah s.w.t berfirman, "Peliharalah semua solat (mu), dan (peliharalah) solat wustha. Berdirilah kerana Allah (dalam solatmu) dengan khusyuk" (QS. Al-Baqarah [2] : 238)

Lebih jauh disebutkan bahwa hamba Allah yang selalu menepatkan waktu solatnya, terlebih selalu menambahnya dengan shalat rawatib, Allah menyebutnya sebagai orang yang selalu mengadakan pembaikan ibadat dan kehidupannya.

Janji Allah s.w.t, "Dan orang-orang yang berpegang teguh dengan Al-Kitab (Taurat) serta mendirikan solat, (akan diberi pahala) kerana sesungguhnya Kami tidak menyia-nyiakan pahala orang-orang yang mengadakan pembaikan" (QS. Al-A’raf [7] : 170).

Maka beruntunglah orang-orang yang selalu menjaga solatnya untuk tepat di awal waktu. Selain akan mendapatkan pahala yang melimpah, Allah akan menganugerahinya cinta yang tiada tara.

No comments:

Post a Comment