Sunday, February 2, 2014

PEJUANG SUBUH

Wahai Para Pemburu Solat Subuh, Saya tanya, kita jawab kurang lebih, Siapa yg memberi kita rezeki, Allah atau pelanggan kita? “ALLAH!!!!” Yakin? Benar yakin Allah yg Maha Kaya? Allah Maha Pemberi Rezeki? “Yakiiiin… Seyakin2nya!” Tadi pagi solat subuh jam berapa? Subuh dimana? Jamaah atau tidak? “Tiba2 hening…”

Pesan Nabi saw (HR Muslim):

رَكْعَتَا الْفَجْرِ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا

“Dua rakaat solat sunat subuh lebih baik dpd dunia dan seluruh isinya”

Bahasa singkat namun tersirat, dua rakaat seblm solat subuh nilainya lebih baik dari dunia dan isinya. Org yg boleh melakukan ini bener2 kaya raya!! Sebuah pesan lagi, org yg solat subuh berjamaah di masjid seolah-olah dia sudah solat sepjg mlm. Baygkan ketika hari masih gelap, dingiiin, org2 ini rela ke masjid lebih dahulu, solat sunat 2 rakaat seblm subuh, pertanda dia dtg lebih dulu. Ketika Allah Yg Maha Pemilik Rezeki mmggil di pagi hari, dia berangkat menyambutnya… “ini dia Tuhanku, yg memberiku hidup hari ini, yg menjamin rezekiku hari ini.. Subuh ini kuratakan kepalaku dgn tanah hanya menyembah Mu” Di lain waktu, ustaz Yusuf Mansur bercerita di satu ceramah, “Saya kalo di Jogja nginep di rumah Mas Jodi rasanya adem dan seneng aja.. Kalo subuh mas Jodi, Mbak Aniekdan anak2nya berangkat barengan ke masjid. 

Hari masih gelap, org masih bnyk nyaman berselimut, mrk sudah bersama2 menyambut panggilan Allah.. Merapat ke masjid. Seneng bener ngelihatnya” Bener kata Nabi, dunia dan seisinya gak ada harganya, mudah bagi Allah menjadikan mas Jodi sukses dgn jaringan Waroeng Steak n Shake-nya yg rame dimana-mana.. lah tiap subuh sudah menyambut Dia Yg Maha Kaya. Rumah saya kebetulan di bhg dpn perumahan, suara gerbang yg dibuka di mlm hari kadang terdgr. Sekali waktu seblm waktu subuh gerbang dibuka, sudah ada lelaki naik motor yg membukanya, lengkap dgn baju koko, sarung dan pecinya… Aaah dia pak Fulan, pemilik dealer mobil terbesar di daerah sini.. Rajinnya dia subuhan di masjid, bahkan ketika azan blm berkumandang, dia sudah berangkat duluan.

Lain waktu saya sering melihat mas Arul dan isterinya berjln ke masjid, kadang boncengan motor dgn mesranya di subuh buta. Juragan tempe yg punya sales hingga 30 org lebih. Konsisten tiap pagi menyambut Yg Maha Pemberi Rezeki. Dan pesan Kanjeng Nabi benar adanya. Dunia dan seisinya gak ada harganya, ketika Allah sudah ridho gampang bagi Allah memberi rezeki yg berkelimpahan bagi hamba2Nya yg percaya. Ketika minggu lalu dia lewat dpn rumah menyapa, plat putih masih menempel di mobil Pajero Sport yg baru dibelinya. Sungguh saya iri kpd para pemburu subuh. Org2 yg bergegas ketika Tuhannya mmggil. Memilih meratakan jidatnya ke bumi menyembah Yg Maha Pemilik Rezeki. Meninggalkan jauh org2 yg selalu terlambat, solat subuh terburu-buru ketika matahari sudah terang benderang menggeliat.

No comments:

Post a Comment