Sunday, February 2, 2014

PERSIAPAN MERAIH KEAJAIBAN SOLAT TAHAJUD

1) Apb masuk waktu maghrib, niatkan dlm hati kita utk dpt mendirikan Qiyammullail iaitu selepas selesai solat Maghrib. “Para salafussoleh apb mrk stlh solat maghrib, mrk meniatkan qiyammullail”.

2) Biasakan diri kita agar tidak bercakap2 antara margrib dan Isyak, kecuali stlh melakukan 6 rakaat solat awwabin. Solat sunat yg dikerjakan antara maghrib dan isyak dinamakan sbg solat awwabin. Boleh juga kita melakukan solat istikharah pada waktu ini agar apa-apa yg akan kita lakukan pada mlm hari atas pilihan Allah. 

Dan bukankah pilihan Allah itu yg terbaik? Kata Imam AlMunzir dlm kitab At-Targrib wa At-Tarhib: Dari Makhul.ra bahawa Rasulullah saw smpikan padanya dgn berkata: “siapa yg bersolat 2 rakaat slps solat Maghrib (fardhu) seblm berkata2, Dlm riwayat lain: 4 rakaat, diangkat kan solatnya di illiyyin (darjat syurga yg tertinggi)”. 

Dari Abi Hurairah berkata: Rasulullah saw bersabda: “Siapa solat 6 rakaat selepas Maghrib (fardu), tidak berkata diantara dgn sesuatu yg tidak baik, baginya sama spt ibadah 12 tahun”. Riwayat Tirmizi. Faedah: Para salafussoleh itu berebut2 dlm menyibukkan diri mrk dgn ibadah dan meninggalkan segala urusan dunia pada waktu itu.

Di Darul Mustafa(DM)/ Darul-Zahra Tarim Hadramaut: Begitulah habib Umar bin Hafidz mengaturkan waktu buat kami. Selepas solat Maghrib itu, stlh diberikan waktu utk melakukan solat2 sunat, kemudian baru masing2 ke halaqah Al-Quran masing2 utk pembacaan Al-Quran selama setengah jam, stlh itu, mem baca wirid hinggalah masuk waktu isyak. Di Darul Mustafa/Darul Az-Zahra’, Sayyidi Al-Habib Umar telah mentarbiyah kita dgn segala peraturan yg dicintai oleh Rasulullah saw. Tiada peraturan yg disusun Beliau kecuali suatu yg dicintai Rasulullah saw. Krn itu, kita ketahui bahawa Murabbina seorg pencinta Rasulullah saw.

3) Stlh selesai menunaikan solat2 sunat, isikan waktu tersebut dgn ibadah khusus spt Bacaan Al-Quran, wirid dan sbgnya.

4) Khususkan waktu antara Maghrib-Isyak pada waktu itu bermunajat kpdNya. Dan tepikan utk s'mtara waktu (Maghrib-Isyak) dari segala urusan dunia dan hubungan dgn manusia. Kata Habib Umar Ibn Hafiz: “Sayyidina Abu Bakar meletakkan batu di mulutnya agar beliau tidak bercakap kecuali yg penting atau yg baik. Kalau sayyidina Abu Bakar yg sebegitu berbuat sedemikian, kita sebetulnya harus lebih perlu berbuat demikian”. 

Allah…Hakaza tarbiyah ashabun Nabiyy! Sollu ‘alaihi! Kalau kita boleh berhasil berbuat yg demikian ini, (iaitu menahan diri dari bercakap2 antara magrib dan isyak) selama dlm 40 hari berturut2, insyaAllah ia akan menjadi suatu kebiasaan seharian kita dan kita akan hanya (ditolong oleh Allah swt) berbicara hanya pada saat2 yg perlu di waktu2 lainnya. Jauh dari fudul al-kalam( berbicara yg berlebihan).

5) Seblm tidur, Hendaklah menjaga adab2 tidur spt yg diajarkan dan dicontoh kan oleh Rasulullah saw, agar tidur kita diangkat dan dijadikan oleh Allah swt sbg ibadah bukan tidur ghaflah (lalai) dan supaya mudah utk bangun Qiyam mullail. Kata Habib Umar: “Siapa yg menjaga adab tidur, jadilah tidurnya itu tidur dlm keadaan yg sedar, tidak sia-sia umurnya”.

No comments:

Post a Comment