Sunday, February 2, 2014

RAHSIA ANGKA 11

Kuliah Tahajjud. Solat dua rakaat di tengah mlm, lebih baik dpd dunia dan segala isinya. Itulah salah satu hadis Rasulullah mendorong kita utk mahu bangun mlm menegakkan solat sunat tahajjud. Syg beribu syg, kita termasuk yg sedikit ilmunya, sehingga dunia kita kejar, tapi solat mlm kita abaikan. Perjlnan kajian demi kajian Wisatahati, bnyk yg bersumber dari pengalaman peribadi seorg Yusuf Mansur dan ditambah dgn pengalaman dan pengajaran org lain. 

Termasuk ketika berjln mencari penyelesaian masalah yg saat itu dihadapinya. Termasuk kesenangan Yusuf Mansur adalah dkt dgn ulama, dgn kyai, dgn org bijak. Selain mencari ketenangan hati, juga utk menambah semangat dan dorongan serta mencari penyelesaian. Apalagi menurut Yusuf Mansur, org2 tuanya menasihati, carilah dua rumah: rumah Allah dan rumah ulama. Rumah Allah maksudnya, masjid dan rumah2nya org miskin dan rumah ilama, maksudnya mendtgi org alim utk belajar agama dan belajar bgmn caranya selamat dan menjadi org yg ditolong Allah.

Rahsia Angka 11 muncul, ketika Yusuf Mansur berada di balik jeruji penjara. Ketika dia mendpt kepastian bahawa manusia Tiada lagi yg boleh menolongnya, saat itu dia banting setir ”hanya” berserah diri kpd Allah. Menurutnya, perubahannya langsung drastis. Masalah blm selesai. Krn Tiada yg seketika. Tapi ketenangan sudah Allah berikan di hatinya. Dan Allah berikan sejumlah harapan dan pelwang. Yusuf Mansur muda menghadir kan Allah di hatinya, lewat munajat di solat mlm. Munajat2nya ini bnyk diabadikan dlm rangkaian munajat di buku Wisatahati Mencari Tuhan Yg Hilang. 

Buku pertama Yusuf Mansur yg ditulis ketika Yusuf Mansur berada di balik jeruji penjara. Blkgan, dia mengajarkan kpd dirinya, jgn menunggu kepentok, jgn menunggu bahawa Tiada lagi yg menolong, baru dtg kpd Allah. Maksudnya, jgn sampe telat. Kalau boleh dtg kpd Allah selagi kaya, ya dtgi Allah. Kalau boleh mendtgi Allah dlm keadaan sihat, ya dtgi Allah. Ttp tidak mengapa, krn manusia mmg suka lupa, tidak mengapa manusia mendtgi Allah di saat dia susah. Justru Allah mmg menanti. ”Walanudziiqannahum minal ’azaabii adnaa duunal ’azaabil akbari la’allahum yarji’uundan Allah menampakkan sebhg akibat buruk perbuatan buruk seblm dtgnya azab yg besar, adalah supaya manusia kembali.” (Qs. as Sajdah: 21).

Rahsia Angka 11 kemudian terus berkembang. Rhasia Angka 11, yg mengupas rahsia ttg tahajjud dari sisi spirit dan motivasinya, berkembang menjadi solusi hidup yg ditawarkan Yusuf Mansur utk dirinya, utk keluarganyadan utk org2 yg punya masalahatau ingin menjaga kehidupannya dgn mensyukuri hidup ini lewat bangun mlm. Untaian kalimat syukur yg langsung dipanjatkan langsung kpd Allah di mlm hari, adalah ungbila syukur yg indah. ya, bukankah Allah yg bilang bahawa Allah turun di pertengahan mlm dan di sptga yg terakhir. Ketika Allah menemui kita, kita ungkap kan segala rasa syukur dan munajat kita. 

Tahajjud, menjadi sebuah penawaran terbuka dari Allah bagi mrk yg mau berubah hidupnya: Wa minallaili fatahhajd bihii naafilatan laka ’asaa ay yab’atsaka rabbuka maqaaman mahmuudaadan dari sebhg mlm, bertahajjudlah sbg ibadah tambahan. Mudah2an Allah Tuhanmu akan menaikkan darjatmu ke tmpt yg lebih terpuji.” (QS Al-Isra:79).

Disajikan di kajian ini ttg fadilah, spirit dan motivasi utk kita boleh bangun mlm dan mau mengistiqamahkannya. Smpi nanti kita boleh mengaplikasikan tahajjud syukur. Yakni tahajjud yg kita lakukan, bukan krn kita punya masalah. Justru tahajjud yg kita lakukan sbb kita hendak mengungkapkan rasa syukur dan bentuk kecintaan kita kpd Allah. Di ilmu terapan, Rahsia Angka 11 ini (RA11) boleh dipakai utk urusan stroke, jantung, ginjaldan penyakit laindan urusan2 dunia yg lain.

No comments:

Post a Comment