Sunday, January 3, 2010

FIKIRAN YANG SESAT

Setiap kali saya terbaca atau dengar seseorang yang kata Allah juga ada tangan, Ada kaki dan ada punggung. Allah tinggal kat arasy, Allah duduk kat kerusiNya. Saya pulak yang risau, Kalau ada dikalangan sahabat saya di sini dan yang follow saya, Hati-hatilah dengan kefahaman seperti ini, Jaga kata-kata kita dan perucapan kita. Kalam Allah di bawah jelas Menyatakan,

Allah berfirman. “Dia (Allah) tidak menyerupai sesuatupun dari makhluk-Nya (baik dari satu segi maupun semua segi), dan tidak ada sesuatupun yang menyerupai-Nya”.  (Surah As-Syura: 11).

Kalam Allah di atas menjelaskan kepada kita bahwa Allah ta’ala tidak menyerupai makhluk-Nya, Tidak juga kepada benda Lathif atau benda Katsif. Dan Dia tidak boleh disifati dengan apapun dari sifat-sifat benda. Allah itu suci dari segala sesuatu, Tidak memerlukan tempat dan arah. 

Sebab kalau Allah mempunyai dan memerlukan tempat dan arah, Maka ianya sama seperti Makhluk-Nya yang perlukan tempat. Sedangkan Allah itu langsung tidak menyerupai apapun dengan Makhluk-Nya, baik fizikal ataupun tempat.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment