Sunday, January 3, 2010

SYEIKH MUHAMMAD YASSIN

Musnid Dunya al-Muhaddith al-Alim al-'Allamah Syeikh Muhammad Yaasin bin Muhammad Isa al-Fadani al-Makki. (1916-1990). Seorang ulama Melayu Minang yang dilahirkan di Makkah. 

Gelaran Musnid Dunya adalah bermaksud seorang yang memiliki sanad hadis paling banyak di dunia. Manakala Muhaddith adalah gelaran bagi Ahli Hadis yang mengetahui jalan hadith, Nama-nama Perawi Hadis serta Matannya. Syeikh Yasin juga adalah pengasas bagi Madrasah Darul Ulum di Makkah. 

Kealimannya dari Ilmu Hadis, Ilmu Falak, Ilmu Usul Fiqh, Ilmu Tasawuf diperakui oleh Kebanyakan Tokoh ulama, Malah Mufti Mesir Syeikh Prof Dr Ali Jumuah juga mengambil ijazah kepada Syeikh Yassin Al-Fadani. 

Ramai ulama di Mekah senang dengan sikapnya yang begitu Tawadhu dan sangat mencintai anak-anak muridnya, Beliau dikenali sebagai Ulama yang sentiasa haus pada Ilmu dan sentiasa mencari Ilmu. 

Al-Marhum Syeikh Yaasin Al-Fadani adalah salah seorang tokoh ulama bani jawi yang mengharunkan nama Melayu, Kelahirannya dan keberadaannya di Mekah mengharumkan Tanah Melayu Nusantara ini. 

Bissirril Al-Fatihah. 

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment