Sunday, January 3, 2010

PEMBANTAIAN KESULTANAN MELAYU ASAHAN

Satu-satunya Kerabat Raja Kesultanan Melayu Asahan yang selamat dari kekejaman (Parti Komunis Indonesia (PKI), Nasional Pelopor Indonesia (Napindo), Pemuda Sosialis Indonesia (Pesindo), Ku Tui Sin Tai (Barisan Harimau Liar), Barisan Merah/Partai Komunis Indonesia, Hizbullah dan buruh-buruh Jawa) yang menyerang dan merompak Istana Tanjung Balai pada Pukul 6 Pagi bersamaan 3 March 1946 adalah Al-Marhum Tuanku Sultan Syaibun Abdul Jalil Rahmatsyah. Beliau lahir pada 6 Oktober 1906 dan ditabalkan menjadi Sultan Kerajaan Asahan pada 15 June 1933. 

Jika kalian membaca dan mengkaji sejarah penghapusan Kesultanan Melayu di Indonesia pasti kalian akan merasa hiba dan sebak. Kesemua kerabat lelaki Al-Marhum Tengku Musa dan anaknya dibunuh dengan kejam, 140 orang yang memakai gelaran Raja, Tengku dan Wan semuanya dibunuh. Ada yang dipenggal kepalanya dan dibakar. Ya Allah tragiknya, tak dapat bayangkan bagaimana keadaan ketika pembantaian kerabat Kesultanan Melayu di seberang. Pembesar dan rakyat yang setia kepada Kesultanan Melayu Asahan dibawa ke kem tahanan di Tanah Karo Batak untuk diseksa, dirogol dan dibunuh. 

Jumlah keseluruhan kematian di Asahan saja seramai 1200 orang. Tu tak kira Kesultanan yang lain-lain lagi. Al-Marhum Sultan Syaibun yang terselamat kemudian pergi menyelamatkan diri ke Pematang Siantar Sumatera Utara dan meninggal dunia pada 17 April 1980 di Medan Sumatera Utara serta dimakamkan di perkarangan Masjid Raya Sultan Ahmadsyah Kota Tanjung Balai Sumatera Utara. 

Al-Fatihah untuk mereka yang telah terkorban.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment