Tuesday, January 12, 2010

JANGAN MENUNTUT BILA BERDOA

Nabi Musa Alayhi Salam berdoa agar Firauan Yang Zalim dijatuhkan dan 40 tahun kemudian barulah doa itu dimakbulkan oleh Allah S.W.T, Yakni pada waktu yang Allah Ta'ala kehendaki bukan pada saat Nabi Musa Alayhi Salam kehendaki. 

Berkata Syeikh Tok Pulau Manis Rahimahullah Ta'ala "Dan antaranya syarat berdoa ialah tidak menuntut atau meminta supaya Allah segera diperkenankan"

Jangan bersedih andai doa kita belum dimakbulkan Allah Ta’ala dan jangan sesekali berdoa mendesak Allah agar dicepatkan apa yang kita minta. Kita ini adalah HAMBA, Siapa kita untuk mendesak Allah? 

Andai doa kita tidak dimakbulkan atau lambat dimakbulkan jangan sesekali bersangka buruk pada Allah dengan mengatakan Tuhan tidak adil. Sedangkan Allah itu Maha Mengetahui mana yang baik dan buruk buat kita. Teruskan berdoa dan jangan sesekali berputus asa. 

Berkata Sayyidina Umar Al-Khattab Radhiyallahu Anhu, "Aku tidak takut doaku tidak dimakbulkan, Tetapi aku takut aku tidak mendapat hidayah agar terus berdoa."

Ingatlah pesanan ku wahai sahabat-sahabat ku sekalian, Andai doa kita belum dimakbulkan, Teruskanlah berkata Alhamdulillah, Jangan kita terlalu berfikir dengan apa yang kita belum ada, Tetapi syukurilah nikmat yang sedia ada. 

Nikmat yang diberikan Allah kepada kita tidak pernah putus. Dari kita berada di dalam perut mak kita lagi, sehinggalah di akhirat kelak. Maka Nikmat yang manakah lagi ingin kita dustakan?

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment