Tuesday, January 12, 2010

PESANAN PAKSU MID

Pesanan Al-alamah Arifbillah Tok Wali Paksu Mid Bukit Tembaga, “Kita ni jangan dok dabik dada kata kita ini orang Tariqat, orang sufi, padahai kita bukan ahli zikir lagi, kita ini baru dok belajaq-belajaq sebut Kalimah-kalimah zikir ini, pada haih, apa pun xdak dalam diri kita ini”. Ahli zikir apa, kalo sebut Nama ALLAH SWT pun tak rasa apa. 

Pesan Al-'Arifbillah Tuan Guru Paksu Mid, 

“Walaupun dia berlagak dengan jubah dan serban, dia bukannya ada ilmu apa pun. Ulaq kalau baru tumbuh siong memang suka patuk sana sini, bukan ada pantang larang langsung. Sama jugak ayam, kalau baru tumbuh susuh dan baru pandai berkokok, memang galak sangat, ligan sana ligan sini, pukul sana pukul sini. Kokok berderai derai, ekor penuh tahi. Ukurlah baju di badan sendiri. Nak buat baik bukan mudah. Dalam 28 huruf, hanya ALIF (ا) saja yang tak bengkok, yang lain semua bengkok. Jadilah kita seperti huruf Alif (ا). Jangan dok kona sana kona sini, bengkok sana bengkok sini. Jangan dok bohong kata cinta kat Nabi atau Syeikh, selagi tak sanggup terima bala dan fakir macam para sahabat..”

Nama Paksu Mid Bukit Tembaga gelaran yang orang beri kepada beliau, Bukit tembaga adalah nama kampung tempat tinggalnya, Usia beliau sudah hampir 100 tahun, Kehidupannya sangat zuhud. Beliau sangat menjaga sumber pemakanan dan sudah berpuasa selama hampir 40 tahun tanpa putus, setiap hari kecuali hari yang dilarang oleh Rasulullah Saw untuk puasa.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment