Saturday, January 16, 2010

PERINGATAN BUAT PENDERHAKA RAJA-RAJA MELAYU

Tokoh Malaysia berbangsa india iaitu Tun V. T Sambathan pernah berkata pada tahun 1965, “Dimana mana anda boleh dapatkan bangsa yang sebaik budi, semurah hati dan sebaik seperti bangsa Melayu? Dimana anda boleh melihat layanan sedemikian rupa kepada bangsa pendatang? Dimana lagi layanan sebaik ini dalam sejarah dunia?”

Beliau amat menghormati Bangsa Melayu dan Perlembagaan Tanah Melayu, termasuklah Profesor Khoo Kay Kim dan Profesor Teo Kok Seong. Mereka antara tokoh dan individu yang bersyukur dan menyanjung tinggi asas yang telah membentuk negara berdaulat Malaysia. 

Tetapi generasi pendatang hari ini sangat biadap dan kurang ajar. Apakah mereka lupa pada "Kontrak Sosial" sejak tahun 1948 yang telah termaktub didalam perlembagaan hari ini. Kontrak sosial ni mengandungi persetujuan antara pemimpin cina (Tun Tan Cheng Lock) dan pemimpin india (Tun V.T Sambathan) yang bersetuju pada asas pembentukan negara Malaysia. 

Nak saya ingatkan balik tak apa asasnya? 

1). Raja Berperlembagaan
2). Agama Islam
3). Melayu 
4). Hak Istimewa Orang Melayu
5). Kerakyatan

Daripada asas-asas inilah kami orang melayu berkongsi kerakyatan kepada kaum cina dan india, kerana wakil pemimpin cina dan india bersetuju dengan asas tersebut. Kami tak paksa anda terima ketika itu, kerana kalian adalah pendatang yang dibawa british masuk ke tanah melayu untuk berkerja. Kalian telah diberikan pilihan jika tidak mahu terima asas itu kalian boleh balik ke negara asal atau pindah ke negara bawah jajahan british. Tetapi pemimpin-pemimpin kalian telah berbincang dengan moyang-moyang kalian untuk menetap di Tanah Melayu dan bersetuju menerima kesemua asas itu. 

Jadi sekiranya ada diantara kalian yang mempertikaikan hak keistimewaan orang melayu, menghina Agama Islam, tidak menghormati dan taat pada Institusi Raja Melayu dan tidak puas hati pada orang Melayu, kami bangsa Melayu mempunyai hak untuk melucutkan kewarganegaraan kalian dan menghalau kalian dari Malaysia. 

Jangan sesekali berani cuba mempertikaikan keputusan yang telah dibuat oleh DYMM YDPA AGONG. Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 adalah undang-undang tertinggi negara dan panduan pemerintahan negara. Jangan lupa diri kalau bukan sebab orang melayu bertolak ansur dan memberi kalian kerakyatan kalian tidak akan ada disini, kerana asal usul kalian hanyalah budak british yang dibawa masuk ke Tanah Melayu untuk menjadi buruh. 

Jangan pernah lupa syarat kerakyatan kaum cina dan india, haruslah menetap di (Persekutuan Tanah Melayu) tidak kurang daripada 10 tahun. Kedua-dua ibubapanya adalah warganegara PTM. Mereka hendaklah mengaku taat setia terhadap Tanah Melayu dan menganggap negara ini sebagai tanah tempat tumpah darahnya dan juga perlu fasih bertutur bahasa melayu, tapi ada diantara kalian sudah menetap di Malaysia puluhan tahun tapi masih tak fasih cakap bahasa melayu, tapi kami hanya diamkan. 

Kalian hari ini berani memperlekehkan dan mempertikaikan Raja Melayu sedangkan kedudukan Raja-raja Melayu di Malaysia adalah ketua negera dan ketua agama Islam. Dalam Rukun Negara juga ada ‘Kesetiaan kepada Raja’. Akta Hasutan 1948 ditubuhkan untuk melarang soalan mengenai hak, taraf kedudukan, hak istimewa, kedaulatan raja yang dilindungi oleh perlembagaan ke atas bahasa kebangsaan, kewarganegaraan, hak istimewa orang Melayu dan kuasa pemerintahan raja-raja. 

Saya bukan berniat ingin menghina kaum cina dan india, tetapi kami telah lama bersabar dan ditolak beransur-ansur sedangkan kami adalah tuan rumah. Saya hormati kaum cina india yang menghormati dan menyanjungi Raja-raja Melayu. Tapi ada diantara kalian yang tidak tahu sedar diri, tidak bersyukur dan menghormati Raja-raja Melayu kami. Sedangkan kalian tiada hak untuk mempertikaikan dan menghina Raja-raja kami. 

Sekarang bukan masanya untuk Melayu berdiam. Kita perlu berkurang ajar pada mereka yang tidak menghormati Raja-raja Melayu kita. Bukan itu saja malah ada diantara mereka yang menghina Agama dan Bangsa kita. Sampai bila kita perlu berdiam diri, hanya kerana kita mahu menjaga keharmonian negara kita membiarkan mereka pijak kita berpuluh-puluh tahun dan menurut segala kehendak mereka. Cukuplah Selama ini nenek moyang kita yang berjuang bermatian mempertahankan tanah kita bukannya mereka, mengapa kita pula yang terpaksa berkorban untuk mereka.

Saya bercakap dengan fakta dan undang-undang yang telah termaktub, bukan membuta tuli. Ini adalah kebenaran yang perlu dibangkitkan pada generasi mereka kini yang buta sejarah. Kerajaan perlu bersikap tegas kepada mereka, kalau tidak mahu melihat “Amuk Melayu”.

Kami masih boleh berdiam jika mereka menghina kami, tapi kami tidak boleh berdiam jika mereka terus menghina Islam dan Raja-raja Melayu. Kami tidak mahu menderhaka kepada pemerintah dan undang-undang, tetapi jika keadaan mendesak kami akan menderhaka demi mempertahankan Agama, Raja-raja Melayu, Bangsa dan Tanah Air. 

Kami masih berfikiran waras dan hormat pemerintah dan undang-undang sebab itulah kami menyerahkan segala pengkhianatan kepada Raja-raja Melayu, tetapi jangan salahkan kami kalau kerajaan terus manjakan mereka. 

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment