Friday, January 6, 2012

AWET MUDA: DOA CAHAYA AIR PINUM


Bacaan amalan ini berbunyi begini, 

“BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM, AYER HILIR SUNGAI LISUM, TELASEH SELEMBAR DAUN, CAHAYA AKU SEPERTI AYER PINUM, KASEH HAMBA BERIBU TAHUN, BERKAT LAAILLAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH”. 

Ianya adalah doa atau jampi berkias bahasa melayu Sarawak. Cara amalannya adalah spt berikut. 

(1). Sbg amalan awet muda dan pemanis (pengasih umum). 

(a). Amalkan setiap kali semasa mencuci muka terutamanya di pagi hari. Caranya setelah berkumur2 beberapa kali, tadahkan air paip ke dlm 2 telapak tangan kemudian bacakan 1 kali doa tadi. Minum sedikit iar tersebut (pastikan bersih) dan teruskan mencuci muka dgnnya. Lakukan spt itu sebanyak 3 kali (dgn 3 kali bacaan). 

(b). Boleh diamalkan semasa minum segelas air putih. Caranya bacakan doa tadi 3x dan tiupkan pada air putih di dlm gelas kemudian diminum. 

(2). Sbg pengasih khusus (ditujukan utk seseorang yg disukai). Cara mengamalkannya sama spt tadi (semasa mencuci muka atau minum air putih) namun perkataan “hamba” ditukar kpd nama org yg diminati tersebut. 

Kesan amalan ini 

(1). Wajah akan kelihatan awet muda selalu dan sukar dimamah usia. Mungkin saja umur telah lanjut namun boleh saja kelihatan jauh lebih muda pada pandangan org. 

(2). Wajah sukar dihinggapi jerawat dan penyakit2 julit, tidak berminyak namun selalu bersih dan gebu, serah dan ceria. 

(3). Wajah kita menjadi bercahaya di mata masyarakat atau org2 yg memandang kita. Akan wujud tenang dan rasa sayang terhadap kita di hati mereka. 

(4). Org tersebut akan sukar menjadi marah apb memandang, akan lembut hatinya, sejuk dan lapang dadanya, reda perasaan marahnya jika ada. Tuturkata akan berubah menjadi sopan terhadap kita. 

(5) Org tersebut akan suka memandang kita, apalagi jika amalan tadi dikhusus kan utk seseorg yg kita suka. Org itu akan mudah mesra dan terpikat hatinya, menjadi cinta kasih kpd kita. Serba serbi berkaitan kita menjadi baik pada pandangan matanya. 

(6). Pengamalnya akan mudah menjadi sahabat kpd org lain. Mereka akan tertarik dgn sopan santun pengamalnya, seri pada wajah, manis senyumannya dll. Org akan mudah ingin menekati dan bersahabat.

No comments:

Post a Comment