Saturday, July 23, 2016

HAKIKAT DOA KEPADA ALLAH

"Permintaanmu dari Allah mengandung pengertian menuduh Allah, khawatir tidak memberimu. Dan engkau memohon kepada Allah supaya mendekatkan dirimu kepada-Nya, berarti engkau masih merasa jauh dari pada-Nya.” Dan engkau memohon kepada Allah utk mencapai kedudukan dunia dan akhirat, membuktikan tiada malunya engkau kepada-Nya, dan permohonanmu kepada sesuatu selain dari Allah menunjukkan engkau jauh dari pada-Nya.

Permohonan seorg hamba kpd Allah terbagi dlm 4 macam, dan kemudian kesemuanya itu tidak tepat bila diteliti dgn saksama dan mendalam. Permintaan kpd Allah mempunyai pengertian menuduh, sebab sekiranya ia percaya bahwa Allah akan memberi tanpa minta, ia tidak akan minta, disebabkan kerana khawatir tidak diberi apa yg diperlukannya menurut pendapatnya, atau menyangka Allah melupakannya, dan lebih jahat lagi bila ia merasa berhak, tetapi oleh Allah belum juga diberi. Dan permintaanmu untuk taqarrub, menunjukkan bahwa engkau merasa ghaib dari padaNya. 

Sedang permintaanmu sesuatu dari kepentingan2 duniawi membuktikan tiada malunya engkau dari padaNya, sbb sekiranya engkau malu dari Allah tentu tidak merasa ada kepentingan bagimu selain mendekat kpdNya. Sedang bila engkau minta dari sesuatu selain Allah, membuktikan jauhmu dari padaNya, sebab sekiranya engkau mengetahui bahwa Allah dekat kepadamu, tentu engkau tidak akan meminta selain kpdNya. Kecuali permintaan yg semata-mata utk menurut perintah Allah, kerana hanya inilah yg benar. (Imam Ibnu Atha'illah As Sakandary).

No comments:

Post a Comment