Saturday, August 13, 2016

BERTUHANKAN HAWA NAFSU

IBLIS adalah ketua ahli ibadah dahulu. Penghulu kepada ahli ibadah. Dia adalah penghulu kepada seluruh muqarabbin. Iblis, namanya adalah Azazil. Dalam bahasa hebrew yunani lama. "il" itu adalah maknanya tuhan. Azazil itu maknanya hamba tuhan yang mulia. Hamba Allah yang mulia. Jibrail, hamba Allah, Mikail, hamba Allah, Israfil, hamba Allah Izrail hamba Allah. Azazil hamba Allah yang mulia. Dikatakan begitu hebatnya ibadahnya Azazil itu sehinggakan tidak ada tanah diatas muka bumi ini yg digunakannya untuk sujud kepada Allah. Azazil, yakni iblis yg beribadat berpuluh2 ribu tahun di langit & bumi sujud kpd Allah dan menjadi ketua dalam ibadat. 

Dan dia telah beribadat kepada Allah sehingga ada berkesan sujud di langit & bumi. Begitu hebat ibadahnya sehingga beribadah beribu2 tahun kepada Allah swt. Sehinggakan dia menjadi penghulu kepada ahli ibadah penghulu kepada seluruh malaikat. Azazil itu bukanlah dari kalangan malaikat. Azazil adalah dari kalangan jin bukan daripada malaikat. Begitu hebat ibadahnya sehingga dia terlupa yang ibadah nya itu daripada taufik Allah swt. Ibadah itu datang dpd Allah. Dia merasakan dirinya hebat dalam ibadah. Ibadah itu atas usaha dirinya sendiri. Maka suatu ketika apabila para malaikat, dapat tahu didalam luh mahfuz ada yang akan terlaknat.

Maka para malaikat takut kerana laknat itu akan terkena pada mereka. Maka para malaikat berjumpa dengan Azazil, untuk memintanya berdoa untuk mereka. Wahai syeikh, doakan kami supaya kami tidak terkena laknat daripada Allah swt. Dia mendoakan semua para malaikat tetapi, dia terlupa utk mendoakan untuk dirinya sendiri. Kerana menyangka ibadahnya hebat dan tak akan terkena laknat tersebut. Mustahil aku akan terkena laknat tersebut. Maka setelah itu, disaat Allahswt menciptakan Nabi Adam a.s. Dan diperintahkan sujud kpd Nabi Adam, namun Azazil enggan sujud kerana sifat Sombong & Hasad yang ada pada dirinya. 

Dia mengatakan; “Wahai Allah, aku lebih baik dpd dia. Ana saya aku. Mentaliti berpenyakit, ana, aku. Wahai Allah, Aku lebih mulia daripada Adam.” Aku dijadikan daripada Api manakala Adam hanya dijadikan dpd Tanah. Dia mengunakan logik akal. Sedikit pon tidak ada rasa takut kepada Allah swt. Sebab apa sebab ada rasa takabur. Maka dengan sifat ini lah Azazil telah dimurkai oleh Allah. Dia tidak menyangka, yg sujud itu adalah satu perintah dpd Allah swt. Sujud itu adalah sujud penghormatan, bukan sujud sembahan. Sepertimana kiblat. Seperti mana, kita sujud pada Kaabah, bukan bermakna kita sembah, kaabah. Kaabah Itu adalah kiblat kita. Dan Sujud itu, adalah perintah dari Allah swt.

Maka, namanya adalah perintah. Maka, wajib bagi hamba utk menunaikannya. Namun iblis enggan. Dia berkata "Ya Allah, aku lebih baik dpd dia. Maka, terlaknatlah iblis pada hari itu, krn enggan sujud. Azazil berkata, Wahai Allah, panjangkan umurku sehingga hari kiamat supaya aku dapat mengoda anak anak adam. Supaya mereka mengikuti ku menjadi pengikutku masuk ke dlm neraka. Mereka bersama2 dgn ku. Kecuali org2 yg ikhlas. Maka doanya diperkenankan oleh Allah swt segala amalannya ibadahnya selama beribu-ribu tahun habis. 

Dahulu dia menjadi ketua didalam beribadat, tapi nanti dia akan menjadi ketua membawa ahlinya menuju ke Neraka Allah swt. Dia tidak merasakan sifat kehambaan. Dia merasakan, dia yg beribadah bukan Allah yg mengerakkannya. Segalanya adalah dgn izin Allah swt. Hakikat sujud itu adalah kehambaan. Berapa ramai orang yang bertuhankan dirinya sendiri? Menyangka segala kekayaan, kejayaan atas usaha dirinya sendiri, aku yang hebat. Aku yang buat semua ini. Semuanya aku, aku.

Didalam Al-Quran, Allah swt berfirman; “Maka tidakkah kamu melihat? Org2 yang menjadikan hawa nafsu, sebagai tuhan mereka. Dan Allah membiarkan mrk sesat berdasarkan ilmuNya, dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan hijab keatas penglihatannya?”. Kemudian Allah swt berfirman: “Maka siapakah yg akan memberinya petunjuk? Sesudah Allah membiarkan mrk sesat. Maka mengapa kamu, tidak mahu mengambil pelajaran? Moga2 Allah swt, menjauhkan kita dari sifat mengikut hawa nafsu, sombong, riak, takabbur ini, dan selamat dpd Azab Allah swt.” (Ustaz Iqbal Zain Al-Jauhari).

No comments:

Post a Comment