Saturday, August 13, 2016

NASIHAT SYEIKH ABDUL QADIR AL-JAILANI 2

“HENDAKLAH kamu berserah diri dan bertawakal sepenuhnya kepada Allah di dalam segala hal, agar Dia memanifestasikan kerjaNya melaluimu. Jika kebaikan yg didapati, maka bersyukurlah. Dan jika bencana yang menimpamu, bersabarlah dan kembalilah kepada Dia. 

Kemudian rasakan keuntungan yang didapati dari apa yang kamu anggap sebagai bencana itu, lalu tenggelamlah di dalam Dia melalui perkara itu sejauh kemampuan yang kamu miliki dgn cara keadaan rohani yang telah diberikan kepadamu. Dengan cara inilah kamu dinaikkan dari satu peringkat ke peringkat lainnya yang lebih tinggi dalam perjalan menuju Allah, supaya kamu dapat mencapai Dia. Kemudian kamu akan disampaikan kepada satu kedudukan yang telah dicapai oleh org2 Syiddiq, Para Syuhada dan org2 Soleh sebelummu. 

Dgn demikian kamu akan dekat dgn Allah, agar kamu dapat melihat kedudukan org2 sebelummu dalam menuju Raja Yang Maha Agung itu. Di sisi Allah lah kamu mendapatkan kesentosaan, keselamatan dan keuntungan. Biarlah bencana itu menimpamu dan jgn sekali-kali kamu mencuba menghindarkan nya dgn doa dan solatmu dan jangan pula kamu merasa tidak senang dgn kedatangan bencana itu, kerana panas api bencana itu tidak sehebat dan sepanas api neraka. 

Sebenarnya, bencana yg dtg kpdmu itu bukannya akan menghancurkanmu, melainkan sebenarnya adalah akan mengujimu, mengesahkan kesempurnaan imanmu, menguatkan dasar kepercayaanmu dan memberikan khabar baik ke dlm batinmu. Allah berfirman: “Dan sesungguhnya Kami benar2 akan menguji kamu agar Kami mengetahui org2 yg berjihad dan bersabar di antara kamu; dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal Ihwalmu.” (QS 47:31).”

No comments:

Post a Comment