Tuesday, August 9, 2016

CARA BERTEMU ALLAH DAN RASULNYA

Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani mengatakan: “Wahai anak muda! Engkau mengaku sebagai Sufi, tetapi engkau merasa terganggu dan bingung. Sufi adalah org yg lahir dan batinnya telah dimurnikan (shafâ) dgn mengikuti Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya SAW semakin meningkat kemurniannya, dia semakin muncul dari lautan eksistensinya dan meninggalkan kehendak, pilihan serta kemauannnya sendiri dikarenakan kemurnian kalbunya. Ketika kalbu seseorang telah murni, maka Nabi SAW akan menjadi duta antara dia dan Rabbnya, sebagaimana halnya Jibril. 

Dasar kebaikan adalah mengikuti Nabi SAW dalam perkataan dan perbuatannya. Semakin murni kalbu si hamba, akan semakin sering dia melihat Nabi SAW dlm mimpinya, dimana beliau akan menyuruhnya melakukan sesuatu dan melarangnya mengerjakan sesuatu yang lain. Keseluruhan dirinya akan menajdi satu kalbu dan bentuk fisiknya akan terpisah. Dia menjadi sebuah rahsia (sirr) tanpa publikasi (jahr) kejelasan murni tanpa kekacauan yg keruh.

Mencabut segala sesuatu dari kalbu berarti membongkar gunung2 yang kukuh dan tak tergoyahkan. Ia memerlukan upaya yang keras dan kesabaran dalam menahan penderitaan dan bencana. Janganlah engkau pergi mencari apa yang tidak jatuh ke tanganmu. Adalah baik bagimu jika engkau mempraktikan apa yang tertulis ini, dan menjadi Muslim! Adalah baik bagimu pada Hari Kebangkitan jika engkau berada dalam kumpulan org2 Muslim dan bukan dalam kumpulan org2 kafir! Selamat atas ditempatkannya engkau di Syurga atau di pintuNya, dan tidak di tengah2 mereka yang ditetapkan untuk masuk ke kedalaman neraka! Engkau harus rendah hati dan tidak sombong. 

Kerendahan hati akan mengangkat derajat, sedangkan kesombongan akan mencampakkan. Spt dikatakan oleh Nabi saw: “Jika seseorang rendah hati terhadap Allah, maka Allah akan mengangkatnya.” Allah mempunyai sejumlah hamba khusus yang mengerjakan perbuatan2 baik sedemikian rupa sehingga amal2 mereka sebesar gunung, seperti amal2 baik para pendahulu mereka. Namun demikian, mereka merendahkan diri di hadapan Allah Yang Maha Berkuasa dan Maha Agung, dan mengatakan: “Kami belum mengerjakan sesuatu pun yang cukup baik untuk memastikan bahwa kami akan masuk surga. Kalaupun kami akan diterima di sana, itu adalah kerana Rahmat Allah, dan jika kami tidak diizinkan masuk, maka itu adalah kerana keadilan-Nya.” 

Mereka akan selalu siap melaksanakan perintah2Nya, selagi mereka berdiri di hadirat-Nya dalam keadaan kebangkratan peribadi (iflâs). Kalian harus bertaubat dan mengakui kekurangan2 kalian. Taubat adalah kekuatan hidup dari Tuhan Yang Maha Benar. Dia menghidupkan kembali bumi dgn hujan yg menyegar kan setelah ia mati, dan Dia menghidupkan kembali kalbu2 kita setelah mereka mati, melalui taubat dan kesadaran (yaqzhah). Wahai pendosa2 yg membangkang, bertaubatlah! “Janganlah kalian berputus asa dari Rahmat Allah, sesungguhnya Allah mengampuni semua dosa. Sungguh Dia Maha Pengampun, Maha Penyayang” (QS 39:53). Ingatlah Allah Maha Berkuasa dan Maha Agung! Kalian tidak boleh sekali-kali berputus asa dari Rahmat dan Kasih-Nya!”. (Syekh Abdul Qadir Jailani dlm Kitab Jala Al-Khawathir).

No comments:

Post a Comment