Tuesday, July 26, 2016

KEUNTUNGAN BERZIKIR

IBNU QAYYIM ra. seorang ulama hadist yang terkenal, menulis sebuah risalah bernama 'Al wabilush' yang berisi berbagai penjelasan mengenai keuntungan zikir. Dalam risalah itu beliau berkata zikir mempunyai lebih dari 100 faedah, dan berikut adalah di antara faedah faedah yang dinyatakan: 

1) Zikir menjauhkan syaitan dan meNghancurkan kekuatannya.

2) Zikir mendatangkan keredhaan Allah.

3) Zikir menjauhkan duka cita dari hati manusia.

4) Zikir dapat mengembirakan hati.

5) Zikir menguatkan badan dan memperindah sanubari.

6) Zikir adalah cahaya hati dan wajah.

7) Zikir adalah penarik rezeki.

8) Org yg berzikir akan dipakaikan kpdnya pakaian kegagahan dan kemegahan, sehingga org yg melihatnya akan merasa gentar dan damai.

9) Zikir melahirkan cinta sejati kepada Allah swt. karena cinta merupakan roh Islam, jiwa agama dan sumber kejayaan dan kebahagiaan. Barangsiapa ingin mendapatkan cinta Ilahi, maka hendaklah ia berzikir sebanyak2nya, sebagaimana belajar dan mengulangi ilmu merupa pintu ilmu, demikian pula zikirullah merupakan pintu cinta Ilahi.

10) Zikir mendatangkan hakekat muraqabah dan muraqabah itu membawa seseorang kepada martabat ihsan. Dengan martabat ihsan seorang manusia dapat beribadah kepada Allah seolah2 ia melihat Allah inilah derajat terkhir para ahli Sufi).

11) Zikir membawa seseorang untuk menyerahkan diri sebulat2nya kpd Allah. Dengan demikian lama kelamaan setiap urusan dan setiap keadaan akan dikembalikan kepada Allah dan Allah menjadi pelindung dan penolongnya.

12) Zikir membawa seseorang kepada taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah. Jika zikir bertambah banyak, maka dengan sendirinya ia bertambah dekat kepada Allah swt. Sebaliknya, jika ia bertambah lalai maka ia bertamah jauh dari Allah.

13) Zikir membukakan pintu ma’rifat kepada Allah swt.

14) Zikir melahirkan keagungan dan kehebatan Allah swt. didalam hati seseorang dan melahirkan semangat untuk mendekatkan diri kepada-Nya.

15) Zikir menyebabkan seseorang diingat oleh Allah swt. seperti diisebutkan dalam alQuran: “Maka ingatlah kepada-Ku, niscaya Aku ingat pula kepadamu….. (QS. al-Baqarah ayat 152). Dan diterangkan pula didlm hadist “Barangsiapa menginggat aku dlm hatinya, maka Aku menginggatnya dlm hati-Ku”.

16) Zikir menghidupakn hati. Hafizh Ibnu Taimiyah ra mengatakan bahwa pengaruh zikirullah untuk menghidupan hati adalah seperti pengaruh air terhadap kehidupan ikan.

17) Zikir adalah santapan hati dan roh. Apabila keduanya tidak mendapatkan santapan, maka bagaikan badan tidak mendapatkan makanan.

18) Zikir membersihkan hati dari karat spt disebutkan dlm hadist, bahwa sesuatu akan berkarat dan kotor. Sedangkan karat hati adalah kelalaian dan nafsu yg tidak dpt dibersihkan kecuali dgn zikir.

19) Zikir dapat menghapuskan dosa dan maksiat.

20) Zikir menghapuskan keraguan seseorang terhadap Allah swt. Sebenarnya hati org2 lalai itu diselubungi oleh keraguan dan kegelisahan terhadap Allah.

21) Apabila seorang hamba berzikir, maka empat penjuru Arasy Ilahi akan berzikir kepadanya.

22) Barangsiapa ingat kpd Allah ketika senang, maka Allah akan menginggatnya ketika ia dlm kesusahan.

23) Zikir melepaskan org yg melakukannya dari adzab Allah swt.

24) Zikir menyebabkan turunnya sakinah dan para Malaikat, mengelilinginya.

25) Majlis2 zikir adalah majlis para Malaikat, sebaliknya majlis lalai majlis setan. Kini terserah masing2, majlis manakah yg disukai.

26) Zikir menyelamatkan lidah dari mengumpat, mencela, dusta dan berbicara sia2, karena menurut kenyataannya, org yg membiasakan lidahnya dgn berzikir, maka ia akan diselamatkan dari perbuatan keji. Sebaliknya, lidah yg tidak dibiasakan utk berzikir, maka segala perbuatan yg sia2 akan dilakukan.

No comments:

Post a Comment