Tuesday, July 26, 2016

SOLAT MIKRAJ MUKMIN

Jika Rasulullah saw dibawa menembus ke alam tinggi dalam peristiwa Isra Mikraj, yang menghantarkan baginda menyaksikan rahsia2 suci, serta menyaksikan Khaliq, maka seorang mukmin sejati juga boleh merasakan mikraj ini. Mediumnya tak lain adalah solat. Solat adalah mikraj rohani mukmin, sebagai kendaraan untuk seseorang sampai dan menggapai ketinggian dan kemuliaan. Solat adalah mikrajnya kaum beriman yakni bermi`raj secara rohani. Solat yg khusyu' membolehkan seorang mukmin berjumpa, bermuwajahah, bermunajat dan berkomunikasi secara intim dengan Allah swt. Bagaimana caranya?

Imam Gazali dalam Ihya Ulumuddin menyebut enam makna batin yang dapat menyempurnakan makna solat, yaitu ; (1) kehadiran hati, (2) kefahaman, (3) ta`zim, mengagungkan Allah, (4) segan, haibah, (5). Berharap, raja, dan (6) malu.

1. Yang dimaksud dengan kehadiran hati (hudur al qalb) dalam solat ialah bersihnya hati dari hal-hal yang tidak semestinya terlintas di dalam solat, selari antara apa yg diucapkan dlm solat dgn apa yg difikirkan.

2. Yang dimaksud dengan kefahaman, tafahhum, adalah faham terhadap makna dari apa yang diucapkan dalam solat. Kefahaman akan makna yang dibaca akan dapat membantu menghadirkan hati.

3. Yang dimaksud dengan ta`zhim ialah sikap hormat kepada Allah. Tazhim merupakan buah dari dua pengetahuan, yaitu pengetahuan penghayatan atas kebesaran Allah dan kesedaran akan kehinaan dan keterbatasan dirinya sebagai makhluk.

4. Yang dimaksud dengan haibah ialah perasaan takut kepada Allah yang bersumber dari kesedaran bahwa kekuasaan Allah itu amat besar dan efektif serta menyedari bahwa hukum Allah atau sunnatullah itu pasti berlaku. Oleh kerana itu dia sangat takut melanggar hukun-hukumnya, kerana akibatnya merupakan satu kepastian.

5. Yang dimaksud dengan raja’, penuh harap, adalah selalu berfikir positif bahwa Allah Maha lembut dan luas kasih sayangNya. Di dalam solat, perasaan harap dan cemas silih berganti, cemas takut melanggar, dan berharap memperoleh rahmatNya.

6. Sedangkan perasaan malu, haya’ kepada Allah bersumber dari kesadaran akan banyaknya kekurangan pada dirinya dalam menjalankan ibadah kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala..

Menurut Imam Ghazali, jika ke enam hal itu berkumpul pada org solat, maka hatinya akan menjadi khusyu kerana seluruh citarasanya, seluruh kesedarannya, tertuju hanya kepada Yang Satu, Yang Maha Agung, yg dihormati, ditakuti, tapi menjadi tumpuan harapannya. Sayyidatina Aisyah r.ha pernah menceritakan bahawa di luar solat, Rasulullah saw biasa berbincang2 akrab dgn siapapun, tetapi ketika sedang solat, beliau seakan2 tidak mengenal orang lain dan Aisyah pun bersikap seperti tidak mengenal beliau.

Khusyu akan mudah dicapai oleh orang yang lurus pandangan hidupnya, kerana kekeliruan pandangan hidup akan menyulitkan pemusatan perhatian dalam beribadah. Kelazatan bermunajat hanya dimiliki oleh orang yang sudah tidak lagi mencintai harta benda duniawi, kerana seperti yang dikatakan oleh al Ghazali bahwa orang yang masih bergembira dengan harta benda, apalagi yang masih mencampur adukkan kebaikan dengan keburukan, dia tidak dapat bergembira dalam bermunajat kepada Allah. Cinta harta dan cinta kepada akhirat tidak boleh menyatu dalam satu wadah. (Ust Iqbal)

No comments:

Post a Comment