Wednesday, June 8, 2016

AKU DAN KAU

AKU (Sifat) ADALAH KAU (Allah)
KAU (Nur Allah) ADALAH AKU (Nur Muhammad)
KAU (ZAT) TETAP KAU (ZAT)

AKU ALLAH (Sifat Ketuhanan): Dalam diri bermaksud, aku adalah makhluk, hamba & pelakon Allah.Semua sifat yang aku ada, Sifat Maha Allah yang punya termasuk nama aku sendiri,Nur Allah yang menjadikan aku. AKU MUHAMMAD (Sifat Kenabian): Dalam diri bermaksud, Nur Muhammad (ciptaan pertama) yang membentuk aku,Nabi Adam asal keturunanku.Rasullullah adalah kesempurnaan sifatku.Aku sebagai khalifah yang menguruskan makhluk ciptaanNYA yang lain

ZAT tetap ZAT: Dilarang kita bersangka2 terhadap ZAT Allah kerana adalah perkara mustahil persamaan SifatNYA dengan makhluk ciptaanNYA.Semua ciptaan berasal dari ZAT Allah. Menerusi keilmuan, kefahaman, penyaksian & anugerahNYA saja bisa punyai bicara begini. Insan yang belum sampai ke peringkat Makam Ma'rifatullah tidak bisa bicara begini dikhuatiri gegaran pada kalbunya & lari dari akidah. Inilah perbezaan martabat seseorang insan pilihanNya. Tidak bisa sesuka hati dibicarakan oleh umum (bukan ahlinya) kecuali dalam perbincangan ilmu Ketuhanan saja berpandukan Guru Mursyid (nyata) & Guru Maha Mursyid (ghaib).

No comments:

Post a Comment