Monday, January 5, 2015

BAYAN MASYEIKH PAKISTAN - BAI WAHAB

(DAKWAH ADALAH USAHA IMAN ATAS SELURUH MANUSIA) (Tempat: Kebun Jeruk, Indonesia). Berikut adalah beberapa pesanan yg disampaikan oleh Bhai Wahab, Amir Dakwah tabligh di Pakistan, org yg telah lama dlm usaha dakwah Rasulullah s.a.w. 

Kita dikirim oleh Allah s.w.t ke dunia ini dgn umur yg sgt singkat, namun dgn umur yg sgt singkat itu kita diperintah kan utk mendptkan dan membina akhirat yg selama2nya. Hendaknya kita jgn merasa menjadi org Indonesia atau org Jakarta atau org Pakistan atau lainnya, tapi hendaklah kita merasa diri kita ini adalah umat Rasululah s.a.w. Rasulullah s.a.w adalah nabi terakhir yg dikirim utk seluruh manusia seluruh alam hingga hari kiamat, nabi2 terdahulu hanya dikirim utk kaumnya atau negaranya saja. Dikatakan kpd Nabi Isa a.s, itu ada manusia kufur kpd Allah, tapi Nabi Isa a.s katakan aku tidak diutus kpd org itu, aku diutus hanya kpd kaum Bani Israel. Kini Rasulullah s.a.w telah wafat dan tak akan ada nabi lagi stlh Nabi Muhammad s.a.w, tapi risalah agama yg dibawa nabi ttp harus sampai keseluruh alam hingga hari kiamat. 

Maka kita sbg umat Rasulullah s.a.w mempunyai kewajiban utk meneruskan tugas ini, tugas dakwah menyampaikan agama ke seluruh alam. Baik yg muda, yg tua, yg sakit, yg sembuh, yg kaya, yg miskin, yg pejabat maupun rakyat, lelaki maupun perempuan, yg awam atau bodoh maupun yg pintar sbg umat Rasulullah s.a.w mempunyai kewajiban ini. Maka skrg diri kita pertama kali mohon ampun (istighfar) kpd Allah s.w.t, kerana kita telah lupa dan melalaikan tugas ini. Ada manusia yg menganggap petani adalah pekerjaan nya, pemandu teksi pekerjaannya, pedagang adalah pekerjaannya, berniaga adalah pekerjaannya, padahal kerja umat Rasulullah s.a.w yg sesungguhnya adalah kerja dakwah.

Maka kita mohon ampun (beristighfar) kpd Allah s.w.t kerana tidak menganggap kerja dakwah adalah pekerjaan kita. Kita harus merasa kasihan kpd org Amerika, org Eropa, dll yg tidak beriman kpd Allah s.w.t dan RasulNya, kerana apb mrk mati maka mereka akan masuk ke dlm kubur dgn 99 ular yg mematuk sampai hari kiamat selanjutnya akan disiksa abadi di dlm neraka selama2nya. Hendaknya usaha dakwah kita itu kita niatkan spt yg Rasulullah s.a.w niatkan iaitu utk seluruh alam dan bawa usaha ini dgn kasih sayang dan hikmah. Apb kita niatkan spt Rasulullah s.a.w maka doa kita, bicara dakwah kita, ibadah kita akan mendptkan pahala seluruh alam. Mendirikan solat akan mendptkan pahala tapi mengajak org lain utk mendiri kan solat akan mendpt pahala yg lebih besar dari Allah s.w.t. Apb kita buat kerja yg sama dgn kerja Rasulullah maka Allah s.w.t akan berikan pertolongan kpd kita sebagaimana Allah s.w.t tolong Rasulullah s.a.w dan doa kita akan dikabulkan oleh Allah s.w.t. Apb ada org yg menentang kita dlm usaha dakwah maka sesungguhnya dia bukan menentang kita tapi menentang pekerja dakwah dan oleh Allah s.w.t akan diberikan 2 keputusan apakah dia akan diberikan hidayah atau dihancurkan oleh Allah s.w.t.

Maka kita jgn takut kpd siapapun, hendaknya kita hanya takut kpd Allah s.w.t dan berharap hanya kpd Allah s.w.t. Maka kita hendaknya sampaikan kalimat Laa ilaaha illallaah kpd seluruh manusia yg ada diseluruh alam. Apb kita perbanyak bicarakan kalimat Laa ilaaha illallaah dan bicarakan kebesaran Allah, buat halaqah2 utk meningkatkan iman, mem bicarakan akhirat, surga dan neraka dgn terperinci, perbanyak taalim ttg keutamaan beramal, perbanyak zikir dan doa, kemudian baru solat kita akan mempunyai ruh. Mari kita sama2 niatkan dlm diri kita utk buat kerja yg sama dgn kerja Rasulullah s.a.w iaitu kerja dakwah sampaikan kalimah iman kpd umat seluruh alam, sampaikan risalah Rasulullah s.a.w hingga hari kiamat dgn begitu Allah s.w.t akan tolong kita, Allah s.w.t akan selesaikan masalah2 kita.

No comments:

Post a Comment