Monday, February 2, 2015

HADIS NABI SAW MENGENAI INDIA

1. SAAT NABI ADAM AS. DI USIR DARI Syurga, MAKA ALLAH SWT TELAH TURUNKAN BELIAU DI BUMI INDIA: “Dari Qatadah ra, beliau berkata bahawa Allah swt meletakkan Baitullah (di bumi) bersama Nabi Adam as. Allah swt telah menurunkan Nabi Adam as di bumi dan tmpt di turunkannya adalah di tanah INDIA. Dan dlm keadaan kepalanya di langit dan kedua kakinya di bumi, lalu para malaikat sgt memuliakan Nabi Adam as, kemudian Nabi Adam as pelan2 berkuranglah tinggi beliau” (H.R. Musonif Abdur Razaq). Dari Ibnu Abbas r.huma. telah berkata: “Sesungguhnya tmpt pertama dimana Allah swt turunkan Nabi Adam as di bumi adalah di INDIA”. (H.R.Hakim).

2. INDIA ADALAH NEGERI YG WANGI: Dari Ali ra. Telah berkata: “Bumi yg paling wangi adalah tanah INDIA, di sanalah Nabi Adam as. Diturunkan dan pohonnya tercipta dari wangi syurga”. (Kanzul Ummal). Dari Ibnu Abbas r.ahum. telah meriwayatkan Ali Bin Abi Thalib ra. Telah berkata: “Di bumi tanah yg paling wangi adalah tanah INDIA (krn) Nabi Adam as. telah diturunkan di INDIA, maka pohon2 dari INDIA telah melekat wangi2an dari syurga.” (HR Hakim)

3. BANJIR BESAR YG TERJADI DI ZAMAN NABI NUH AS. BERASAL DARI INDIA: Dari Ibnu Abbas r.hum telah berkata bahawa jarak antara Nabi Nuh as dgn hancurnya kaumnya adalah 300 tahun. Dari tungku api (tannur) di INDIA telah keluar air dan kapalnya Nabi Nuh as. berminggu2 mengelilingi Kaabah. (HR Hakim).

4. HUBUNGAN DIPLOMATIK RAJA-RAJA INDIA Dgn RASULULLAH SAW Sgt BAIK: Dari Abu Said Al Khudri ra. mengatakan bahawa seorg raja dari INDIA telah mengirimkan kpd Nabi saw. sebuah tembikar yg berisi halia. Lalu Nabi saw. memberi makan kpd sahabat2nya sepotong demi sepotong dan Nabi saw pun memberikan saya sepotong makanan dari dlm tembikar itu” (HR Hakim).

5. FADHILAT KAYU INDIA YG DISEBUT LANGSUNG DARI LISAN RASULULLAH SAW: Dari Jabir ra. berkata bahawa suatu ketika bersama Ummul Mukminin Aisyah r.ha ada seorg bayi yg dari hidungnya keluar darah. Maka tiba2 Rasulullah saw. masuk lalu bersabda: ”Apa yg terjadi pada bayi ini?”. Aisyah ra. berkata bahawa dia terkena penyakit udzroh (sakit panas pada kerongkongan). Rasulullah saw. lalu bersabda: “Wahai seluruh wanita jgn bunuh anak2 kalian!! Dan siapa saja wanita yg terkena sakit udzroh dan terkena sakit kepala, maka gunakanlah kayu aud dari INDIA utk ubat”. Jabir ra. berkata bahawa Rasulullah saw lalu menyuruh Aisyah r.ha. utk melaksanakan nya, maka Aisyah r.ha pun melaksanakannya (mengubati anak yg sakit itu dgn kayu aud), maka bayi itupun telah sembuh. (HR Hakim). Keterangan: Qosth Hind adalah nama sejenis kayu aud yg hanya ada di INDIA.

6. PEPERANGAN DI INDIA YG TELAH DIJANJIKAN OLEH RASULULLAH SAW: Dari Abu Hurairah ra. berkata bahawa Nabi saw. telah menjanjikan kpd kami ttg perang yg akan terjadi di INDIA. Jika saya menemui peperangan itu maka saya akan korbankan diri dan harta saya. Apb saya terbunuh, maka saya akan menjadi salah satu syuhada yg paling baik dan jika saya kembali (dgn selamat) maka saya (Abu Hurairah ra.) adalah org yg terbebas (dari neraka). (HR An-Nasai)

7. INDIA ADALAH LEMBAH TERBAIK DI DUNIA: Dari Ali Ra. berkata bahawa dua lembah yg paling baik dikalangan manusia adalah lembah yg ada di MEKKAH dan lembah yg ada di INDIA, dimana Nabi Adam as. diturunkan. Didlm lembah itu ada satu bau yg wangi, yg darinya boleh membuat kamu jadi wangi. Dan 2 lembah yg paling buruk dikalangan manusia adalah lembah Ahqaf dan lembah yg ada di Hadramaut bernama Barhut. Dan sumur yg paling baik adalah sumur Zam Zam dan sumur yg paling buruk diantara manusia adalah sumur Barhut dan Barhut adalah (nama) seseorg yg tinggal di Barhut, sdg Barhut adalah tmpt akan dikumpulkannya arwah org2 kafir. (HR Musonif Abdu Razaq).

8. TEMPAT TINGGAL NABI ADAM AS. ADALAH DI INDIA: Dari Ibnu Abbas ra. meriyawatkan dari Nabi saw telah bersabda bahawa Sesungguhnya Nabi Adam as. telah pergi haji dari INDIA ke Baitullah sebnyk 1000 kali dgn berjln kaki tanpa pernah naik kendaraan walau sekalipun. (HR Tabrani)

9. SAHABAT NABI SAW. PUN INGIN KHURUJ KE INDIA, Knp KITA TIDAK? Dari Ubay bin Ka’ab ra. mengatakan: “Saya berkeinginan utk keluar di jln Allah ke INDIA”. Ubay bin Ka’ab ra. bertanya kpd Hasan ra.: “Berilah saya nasihat!”. Hasan ra. berkata : “Muliakanlah perintah Allah dimanapun kamu berada maka Allah akan memuliakan kamu”. (HR Baihaqi).

10. BATU HAJAR ASWAD DITURUNKAN DARI Syurga KE INDIA: “Dan (ingatlah), ketika Ibrahim meninggikan (membina) dasar2 Baitullah bersama Ismail (seraya berdoa): “Ya Tuhan kami terimalah dpd kami (amalan kami), Sesungguhnya Engkaulah yg Maha mendgr lagi Maha Mengetahui”. Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua org yg tunduk patuh kpd Engkau dan (jadikanlah) diantara anak cucu kami umat yg tunduk patuh kpd Engkau dan tunjukkanlah kpd kami cara-cara dan tmpt2 ibadat haji kamidan terimalah Taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah yg Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayg. (QS Al-Baqarah:127-128). Ibnu Katsir mengatakan (dlm menafsirkan QS Al-Baqarah:127-128): Nabi Ibrahim as. telah berkata: “saya harus meninggikan dasar2 Baitulah.” 

Nabi Ismail as pun pergi utk mencari batu buat diletakkan di Baitullah. Lalu Nabi Ismail as. segera dtg kpd Nabi Ibrahim as. dgn membawa sebuah batu, tapi Nabi Ibrahim as. tidak menyukai batu tersebut dan menyuruh nya mencari batu yg lebih baik. Maka Nabi Ismail as pun kembali pergi utk mencari batu utknya. Dan dtglah Jibril as. membawa batu Hajar Aswad dari INDIA yg berwarna sgt putih sekali terbuat dari Batu Yakut Putih persis pohon staghomah (pohon yg daun dan buahnya berwarna putih). Dan Nabi Adam as itu diturunkan bersama2 dgn Batu Hajar Aswad dari syurga. Kemudian (pelan2) Batu Hajar Aswad pun menjadi hitam disbbkan oleh dosa2 manusia. 

Ketika Nabi Ismail as. dtg membawa sebuah batu kpd Nabi Ibrahim as. tiba2 dia melihat Batu Hajar Aswad sudah ada di Rukun Yamani. (Dgn hairan) Nabi Ismail as. bertanya : “Wahai Bapau siapakah yg membawanya?”. Nabi Ibrahim as. menjawab: “Yg membawa nya adalah seseorg yg lebih cekatan kerjanya dari kamu.” Kemudian mrk berdua membangun Kaabah sambil berdoa dgn kalimat2 yg mana Allah swt. telah uji Nabi Ibrahim as. (Tafsir Ibnu Katsir)

11. PERISTIWA QOBIL DAN HABIL TERJADI DI INDIA: Kemudian Allah menyuruh seekor burung gagak menggali2di bumi utk memperlihatkan kpd Qabil bgmn seharusnya menguburkan mayat saudaranya. Berkata Qabil: “Aduhai celaka aku, Mengapa Aku tidak mampu berbuat spt burung gagak ini, lalu Aku dpt menguburkan mayat saudaraku ini?” Krn itu jadilah dia seorg diantara org2 yg menyesal.(QS Al-Maidah:31). 

Dari Tafsir Baghwi (dlm menafsirkan surah Al-Maidah:31) mengatakan: Dari Muqatil bin Sulaiman ra. telah meriyawatkan dari Dhihak, dari Ibnu Abbas r.hum. berkata bahawa Ketika Qobil telah membunuh Habil, Nabi Adam as. berada di Mekkah. Maka tiba2 keluar duri dari pohon2 serta berubah rasanya dan buah2an menjadi masam dan air menjadi pahit rasanya. Nabi Adam as. lalu berkata bahawa telah terjadi sesuatu di bumi, kemudian baginda a.s dtg ke INDIA, ternyata Qobil telah membunuh Habil. Nabi Adam as. pun mengucapkan syair dan dialah org yg pertama kali bersyair. Bunyi syairnya :

Telah berubah kota2 dan apa saja yg ada di atasnya
maka permukaan bumi menjadi berdebu yg kotor
semua zat yg berwarna dan yg mempunyai rasa 
telah berubah (warna & rasanya)
dan keceriaan wajah yg indah menjadi berkurang

Keterangan: maka dpt diketahui bahawa Qabil membunuh Habil di tanah INDIA. Jadi kematian yg pertama kali terjadi adalah di INDIA.

13. BERJIHAD DI INDIA: Dari Sauban r.a dari Rasulullah saw beliau bersabda: “Dua golongan dari umatku yg diselamatkan Allah dari Neraka. Iaitu golongan yg berperang di India dan golongan yg berkumpul bersama Isa a.s.” (HR Nasai dan Ahmad). Hadis ini saya ambil dari buku Nuzuulu Isa Ibn maryama Aakhiraz Zaman’. Karangan Imam As-Sauyuthi. Lengkap hadisnya sbgmn yg dikeluarkan oleh Allamah Ali Al-Qari di dlm kitab Al-Marqaah 5:658 di dlm sebuah hadis yg pjg dari Ali Zainul Abidin bin Husain r.a bahawa Rasulullah saw dlm sabdanya berkata: “bergembiralah! bergembiralah! Sesungguhnya perumpamaan umatku spt hujan, tiada diketahui yg mana satu lebih baik, yg mulanya atau yg peng habisannnya atau spt sebuah kebun yg luas, yg dpt memberi makan kpd segolongan manusia buat setahun. 

Kemudiannya kpd golongan yg lain buat setahun. Moga2 golongan yg terakhir itulah yg akan memperolehi bahagian yg paling bnyk, yg paling baik dan yg paling bagus dari kebun itu. Bgmn boleh binasa sesuatu umat sdgkan aku yg menjadi pangkalnya, Al-Mahdi pula men jadi pertengahannya dan Isa Al-Masih menjadi penghujungnya. Namun di dlm antara masa2 itu mmg ada masa2 yg ‘bengkok’. Mrk yg terlibat di dlmnya tidak tergolong sbg umatku. Dan aku pun tidak tergolong dari mrk”

Sedikit Huraian: Bila kita lihat terjemahan hadis di atas Syeikh Ahmad Semait, Mufti Singapura menterjemahkan perkataan ‘Jihad’ dgn ‘berperang’. Namun ulama terkenal Indonesia, H.Salim Bahreisy mengekalkan terjemahannya dgn ‘berjihad’ yg boleh difahami dgn ‘perang’ dan juga ‘dakwah’. Jika dikekalkan ‘Jihad’ dgn perkataan ‘berperang’ sekali pun pasti dan pasti kaedah berperang yg akan dilaksanakan ketika itu adalah mengikut tertib Nabi saw. Iaitu di dahului dgn ‘Dakwah’ (sbgmn yg pernah kita terangkan di sini), jika sekiranya ‘dakwah’ tidak diterima maka ‘Jizyah’ perlu dijelaskan. 

Dan jika ‘jizyah’ tidak diterima maka barulah akan berlaku ‘ Perang’ (Qital). Maka masih ‘dakwah’ mengambil tmpt yg utama. Sebaliknya jika kita mengunapakai terjemahan ‘berjihad’ dgn diistilahkan sbg ‘berdakwah’. Maka lengkap hadis itu mungkin begini bunyinya: Dari Sauban r.a dari Rasulullah saw beliau bersabda: “Dua golongan umatku yg diselamatkan oleh Allah dari Neraka, Iaitu golongan yg ber’Dakwah’ di India dan golongan yg bersama Isa a.s” (HR Nasai dan Ahmad).

Targhib: Jadi jika JT membuat ‘tasykil’ (mengajak) berdakwah ke India, Pakistan dan Bangladesh, maka jgn langsung kita mengatakan tidak berkait dgn hadis atau pun mengatakan taksub dgn India krn masih ianya bersabit dari hadis Nabi saw. Perlu diingatkan bahawa asal ke3-3 negara itu (India, Pakistan dan Bangladesh) adalah ‘Benua India’ atau ‘Hind’. 

Hanya slps dijajah oleh British barulah dipecahkan menjadi 3 negara. Bukti nyata bnyknya Jamaah Dakwah berdtgan ke India. Dahulu Muslim India kurang dari 100 juta. Skrg sudah men duduki urutan ke 2. Jumlah populasi Muslim terbesar ke 2 didunia. Stlh Indonesia. Itulah kerisauan Masyaikh. Juga pertolongan Allah. Hidayah tercurah2 di India.

Populasi Muslim Terbnyk di Dunia (2012)

1. Indonesia 209,120,000
2. India 176,190,000
3. Pakistan 167,410,000
4. Bangladesh 133,540,000.

No comments:

Post a Comment