Monday, February 2, 2015

PENDAPAT ALIM ULAMA TENTANG JAMAAH TABLIGH

a. Pendpt Syaikh Asyraf Ali Thanwi: Ketika Syaikh Muhammad Ilyas berusaha menerangkan ttg usaha Dakwah dan Tabligh ini kpd beliau, beliau berkata, “Sungguh masalah ini sudah sgt jelas. Tidak perlu dalil2 lagi. Pengaruh dan hasil usaha ini telah begitu jelas. Dikemukakan dalil hanyalah utk memper jelas kebenaran. Namun saya telah berpuas hati ketika menyaksikan dga mata kepala saya sendiri, sehingga saya tidak memerlukan penjelasan atau dalil2 lagi. Bahkan usaha Anda telah merubah keputusasaan saya menjadi harapan.”

b. Pendpt Mufti Muhammad Syafi’: Sesungguhnya, gerakan yg telah dirintis oleh Syaikh Muhammad Ilyas ini telah memberikan sumbangan dan jasa yg besar bagi seluruh dunia. Oleh krn itu, kpd para ulama hendaknya mau mempelajari manhaj Syaikh Muhammad Ilyas dan membukukan sejarah gerakan imaniyah ini secara terperinci sehingga dpt diambil pelajaran oleh pihak2 yg ingin berusaha menjlnkan dakwah, menyeru manusia kpd Allah swt, serta menjadi lampu penyuluh bagi generasi yg akan dtg.

c. Pendpt Syaikh Muhammad Manzhur Nu’mani: Saya yakin bahawa usaha ini satu2nya usaha yg dpt menghidupkan kembali ruh keimanan dgn sempurna dikalangan umat muslimin. Sesungguhnya kesimpulan ari hakekat usaha ini telah saya pelajari secara ilmiyah dgn matang. Saya tidak terpengaruh oleh pemikiran Syaikh Ilyas walaupun beliau sendiri sering menjelaskannya. Namun saya berusaha keras mempelajari dakwah ini melalui Alquran dan Assunah dan segala sesuatu yg diperlukan oleh umat dewasa ini. 

Dgn sentiasa mengaji dan menyertai perjlnan2 dakwah Syaikh ilyas, semakin kuatlah keyakinan saya, bahawa usaha dakwah dan tabligh ini yg spt inilah yg sgt diperlukan oleh umat pada saat inidan cara spt ini adalah suatu cara pembaharuan yg paling mudah dan menyeluruh.” Beliau berkata, “Mursyid saya berkata kpd saya, “Alangkah baiknya jika skrg engkau berkenan melwangkan waktu bersama Syaikh ini (Syaikh Ilyas). Sesungguhnya ini beliau sdg berjln dgn kecptan ribuan mil perhari.” Sungguh selama ini saya tidak percaya dgn apa yg saya baca dlm sejarah perjuangan dan pengorbanan para pemimpin Islam, para wali Allah dan para solehin dlm rangka menegak kan agama. 

Bahkan saya menganggap apa yg saya baca itu sesuatu yg berlebih2an. Hal tersebut telah menyebabkan saya termasuk org yg pada mulanya menentang usaha dakwah ini. Namun pada akhir2 ini, stlh saya melwangkan waktu bersama Syaikh ilyas dan menyaksikan sendiri pengorbanan, kerisauan dan kasih syg beliau dlm menegakkan kalimatullah, terbukalah mata saya terhadap kebenaran hal-hal yg saya baca dlm sejarah mengenai para pejuang yg gigih dan tangguh itu.”

d. Pendpt Syaikh Husain Ahmad MadanI: Beliau paling bersemangat membela JT dari serangan org2 yg anti JT dari kalangan kaum muslimin atau dari luar. Beliau sgt yakin bahawa negara2 Islam sgt memerlukan gerakan dakwah spt ini. Beliau berkata dlm ceramahnya, “Anda tidak mengetahui apa yg sdg Anda lakukan. Sesungguhnya itulah tugas ttp Rasulullah saw. Betapa bnyk generasi yg lalu tidak menghiraukan perjuangan dan pengorbanan ini, maka bersyukur lah Anda kpd Allah atas nikmat yg sgt besar ini. 

Allah berfirman, “Dan kamu tidak dpt menghendaki (menempuh jln itu) kecuali apb dikehendaki Allah, Tuhan semesta alam. “Mrk merasa telah memberimu nikmat dgn keIslaman mrk, katakanlah, Jgn kamu merasa telah memberi nikmat kpdku dgn keIslamanmu. Sesungguhnya Allah, Dialah yg melimpahkan nikmat kpdmu dgn menunjukimu kpd keimanan jika kamu adalah org2 yg benar.” Menurut beliau, cara dakwah spt inilah yg dahulu pernah dipakai dlm menyebarkan Islam ke seluruh dunia.”

e. Pendpt Syaikh Mufti Mahmud Ahmad: Gerakan dakwah Syaikh Muhammad Ilyas bukan merupakan pembaruan yg bersifat parsial dan terbatas, ttpi suatu pembaharuan dan penyelesaian yg menyeluruh. Gerakan tersebut merupakan gerakan pembangunan bagi seluruh manusia dan kehidupan agama secara sempurna. Ia adalah cara memasukkan hakikat agama ke dlm hati dan menyebarkan Islam ke seluruh dunia.

f. Pendpt Allamah Mufti Azizurrahman: Syaikh Mufti Azizurrahman telah menulis sebuah buku ttg Syaikh Muhammad Yusuf Al-Khandahlawi. Diantara ungabila nya ia menulis, “Dgn penuh keyakinan saya tegaskan bahawa usaha dakwah dgn cara inilah yg dpt menjamin kebahagiaan dunia dan akhirat. Usaha inilah satu2nya cara utk mengembalikan kaum muslimin kpd Islam sbgmn mula.

g. Pendpt Dr. Zakir Husain: Beliau berkata, “Sungguh, saya melihat kerja jamaah dakwah dan tabligh sgt sederhana. Namun saya menjumpai di dlm menyeru manusia utk taat kpd Allah.”

h. Pendpt Allamah Ubaidillah As-Sindhi: Syaikh Muhammad Ilyas berkata, “Dulu Syaikh Ubaidillah As-Sindhi berkata, “Gerakan ini telah dimulai pada waktu yg tidak tepat dan mustahil akan berhasil kecuali jika pemerintahan di negeri ini telah berubah, iaitu jika India telah merdeka dari penjajahan Inggeris. Namun kini Syaikh Ubaidillah berkata, “Saya telah berkunjung ke berbagai negara di dunia. Saya sgt berputus asa melihat negara2 yg saya kunjungi. Namun, kini saya telah melihat adanya harapan. Sungguh saya akan belajar dari gerakan dakwah ini. Saya akan mengunjungi Mewat utk melihat para pejuang yg bergerak menjlnkan dakwah dan pembaharuan mengikuti dakwah Syaikh Muhammad Ilyas.”

i. Pendpt Syaikh Athaillah Syah Al-Bukhari: Beliau pernah dtg ke Markas Nizhamuddin, utk melihat langsung usaha ini. Beliau berkata, “Saya percaya bahawa Syaikh Nizhamuddin yg dijuluki Auliya telah wafat. Namun, saya melihat bahawa beliau masih hidup dan diberi rezeki (iaitu adanya Syaikh Muhammad Ilyas). “Dan berkata, “Sungguh saya merasa baru masuk Islam ketika saya hadir di Markas Dakwah dan Tabligh di Nizhamuddin. Brg siapa ingin memperbaharui imannya dan ingin menjadi seorg muslim yg sempurna, hadirlah ke markas Dakwah dan Tabligh.” 

j. Pendpt Syeikh Adam Abdullah Al-Aluri: Penelitian secara ilmiah terhadap dakwah Syaikh Ilyas memerlukan pemahaman lingkungan maupun tmpt yg menyebabkan timbulnya kerisauan Syaikh Ilyas. Juga perlu dipelajari sejarah gerakan ini dan cara2 pembaharuannya di berbagai sejak awal. Sebenar nya, aturan yg berlaku di markas Syaikh Ilyas itu telah berlangsung lebih dari seperempat abad yg lalu. 

Tentu saja, itu suatu bukti yg jelas bahawa Syaikh Ilyas telah berusaha menghidupkan semua yg dibawa oleh Nabi sawdan mungkin Tiada duanya di seluruh dunia Islam. Meskipun di seluruh dunia bnyk Markas yg menjadi pusat2 dakwah, ttp tidak satu pun dari markas2 tersebut yg memiliki contoh sempurna dari kegiatan Masjid Nabawi Syarif pada zaman Rasulullah saw, bukanlah hal itu telah cukup menunjukkan bahawa beliau mmg mendptkan taufik dari Allah utk berkorban dlm usaha ini?

k. Pendpt Syaikh Adam Abdullah Al-Aluri: JT berdiri di India dgn kegiatan dakwahnya menyeru manusia kpd Allah, Taklim wat taklum dan pendidikan ruhani yg menyeluruh. Jamaah ini didirikan oleh Syaikh Muhammad Ilyas pada tahun 1920 M. beliau menganjurkan agar di dlm dakwah lebih bnyk bergerak dpd sekadar menasihati lewat ceramah atau tulisan. Beliau mendidik kaum muslimin agar mengikuti cara2 yg telah ditempuh oleh para sahabatdan beliau juga menulis buku mengenainya sehingga JT tersebar ke seluruh dunia.

l. Pendpt Imam Abu Zahrah: Beliau menyaksikan langsung pergerakan jamaah2 di markas Raiwind Lahore. Beliau berkata, “Sesungguhnya perang salib dan huru-hara Tartar telah melemahkan semangat bangsa Arab. Maka muncullah di India dan Pakistan semangat yg sgt kuat utk melanjutkan dakwah Islamiyah hingga menyebar ke seluruh negara Asia Timur spt Indonesia, Malaysiadan lain2nya. 

Bnyk kaum muslimin India yg telah keluar utk berdakwah Islamiyah. Mrk berbekal sendiri di punggungnya serta menanggung segala kesusahan demi melaksanakan usaha dakwah sehingga Islam berkembang di beberapa wilayah di India Timur, di Philipina dan tmpt2 lainnya. Bahkan di tgn mrklah bnyk negro Amerika masuk Islam dan Islam berkembang di sana. Sungguh kita dpt melihat jamaah2 itu di India dan Pakistan. Mrk keluar berdakwah, menyeru manusia kpd Islam. Mrk menyediakan diri dan harta mrk utk menyiarkan Islam. Bahkan para pegawai pemerintah juga menyediakan waktu 10 persen, seolah2 nisab zakat mrk.”

m. Pendpt Syaikh Abu Bakar Al-Jazairi: Beliau dlm salah satu tulisannya menyatakan, “Di tengah masyarakat yg dipenuhi kelalaian, kejahilandan syahwat spt itulah Syaikh Muhammad Ilyas bangkit mendirikan Jamaah Tabligh memikirkan alat dan cara yg tepat utk menyelamatkan umat dari bahaya tenggelam dlm kejahilan, kegelapan, kefasikandan kemusyrikan. Kemudian Allah menunjukkan beliau cara yg sgt tepat dan efektif, yg dgn cara tersebut bnyk sekali manusia yg tak terhitung jumlahnya dpt diselamatkan dari lemah iman menjadi kuat iman, dari jahil terdpt Islam kpd cahaya ilmu, dari bahaya kelalaian kpd benteng  zikir, serta dari kefasikan dan kedurhakaan kpd ketaatan.” 

Skrg, saya akan jelaskan mengenai alat yg dipakai oleh JT yg telah diilhamkan Allah kpa hamba-Nya, Syaikh Muhammad Ilyasdan telah dipraktek kannya sehingga dpt menyelamatkan sejumlah besar manusia. Alat tersebut sgt sederhana, ttp sgt efektif dan tiada duanya, suatu alat dan cara yg menakjub kan yg tidak lebih dari enam point atau enam sifat.”

n. Syaikh Ibnu Sirrin rah ra, berkata, “Jika smpi kpdmu berita ttg saudaramu, maka carilah alasan yg membenarkan tindakannya. Jika kamu tidak menemu kannya, maka katakanlah, “Mungkin dia mempunyai alasan.” Abu Qilabah rah.a. berkata, “Apb smpi kpdmu berita ttg saudaramu yg tidak menyenangkan, maka carilah baginya suatu alasan dgn sungguh2. Dan jika tidak menemukan nya, maka katakanlah kpd dirimu, “Brgkali dia mempunyai alasan yg aku tidak mengetahuinya.”

o. Sheikh Abu Bakar Jabir Al-Jazairy, Mudir di Masjid Nabawi dan Universiti Madinah AlMunawarrah. Mrk berkata: Org2 Tabligh membuat bida’ah berupa keluar di jln Allah secara berjemaah dan membatasi masa keluar 3 hari, 40 hari dan 4 bln. Kami katakan: Sesungguhnya keluar utk memperbaiki diri adalah spt keluar utk menuntut ilmu dan hidayah. Juga spt keluar utk mendakwah manusia kpd Allah dan mengajar mrk hal-hal yg bermenafaat di dunia dan akhirat. Semuanya itu adalah keluar di Jln Allah, apb di landasi niat yg benar dan utk mengapai redha Allah swt, bukan utk memperolehi harta dan penghormatan atau utk hiburan, permainan dan kebatilan. 

Adalah termasuk kelakuan bodoh atau pura2 bodoh apb ada org yg mengingkari keluarnya JT utk kepentingan hidayah bagi manusia, mengajar mrk, memperbaiki diri mrk dan mendidik rohani mrk. Padahal Rasulullah saw bersabda, “Septg atau sepagi keluar di jln Allah, lebih baik dpd mendptkan dunia dan segala isinya. Juga sabda Rasulullah saw, “Brgsiapa mendtgi masjid ini, semata-mata utk kebaikan yg ia ajarkan atau ia pelajari, laksana mujahid fi sabilillah.” 

Dan bnyk lagi hadis sahih dan hassan yg mengajarkan dan memberi semangat utk keluar di Jln Allah. Alangkah ajaibnya perkataan mrk bahawa keluarnya JT adalah bidaah! Dan lebih ajaib lagi mrk berhujah terhadap “keluar fi sabilillah secara berjemaah adalah bidaah” dan jangkaan mrk bahawa Rasulullah saw mengirimkan Mu’az r.a ke Yaman bersendirian saja dan tidak berjemaah. Mrk lupa atau tidak tahu bahawa Rasulullah saw tidak mengirimkan Mu’az r.a sendirian ttpi mengirimkan Abu Musa Al Asyary r.a bersamanya. Baginda saw bersabda kpd keduanya, “Gembirakanlah mrk dan jgn kalian buat mrk lari. Mudahkan mrk dan jgn kalian menyusahkan. Bertolong2lah kalian dan jgn berselisih.”

Juga beliau mengirimkan Ali bin Abi Talib dan Khalid bin Sa’id bin al Ash r.huma. Bersama mrk baginda saw mengirimkan rombongan besar utk dakwah, ta’lim dan memutuskan perkara diantara manusia. Ttg pembatasan masa keluar yg mrk katakan sbg bidaah, adalah peraturan dakwah sbgmn peraturan sekolah dan universiti yg mengenal batasan masa belajar dan kerehatan, utk menyiap kan bekal dan perbelanjaan selama masa keluar. Apakah dgn demikian, org2 Tabligh dianggap membuat bida’ah kerena mrk mengatur hari2 utk kepentingan dan khuruj fi sabilillah (keluar di jln Allah)?

Alhamdulillah. Ditulis oleh Sheikh Abu Bakar Jabir Al-Jazairy, Mudir di Masjid Nabawi dan Universiti Madinah AlMunawarrah. Demikianlah sekilas ‘Apa itu Jamaah Tabligh’ dan beberapa pendpt ulama mengenainya. Uraian di atas setidaknya menyibak keasingan JT dan membuka hati terhadap maksud dan tujuan JT, yg semata-mata gerakan keimanan atas diri dan umat. Umar bin khattab ra. berkata, “Jgnlah kamu berprasangka buruk terhadap kalimat yg keluar dari saudaramu mukmin, kecuali dgn prasangka yg baik selama kamu dpti kemungkinan utk memahaminya dgn pemahaman yg baik.”

No comments:

Post a Comment