Monday, February 2, 2015

KARGUZARI SYEIKH GULAM MUSTAFA HASAN

Catatan karguzari (laporan) Syeikh Gulam Mustafa Hasan dan Syaikh Muhammad Aman bin Al-Jamy rah (1349-1416H) spt mana yg terdpt di dlm buku Jilaaul Azhan terjemahan Indonesia, Menyingkap Tabir Kesalahfahaman terhadap Jamaah Tabligh.

Karguzari Syaikh Muhammad Aman bin Al-Jamy: 

Surah syeikh rah berisi laporan kunjungannya ke Ijtima’ Dhaka, Bangladesh (Jan,1979). Pihak Universiti Islam Madinah telah menghantar syeikh rah yg pada masa itu menjawat jawatan sbg Dekan Fakulti Hadis dan Pengajian Islam dan turut bersamanya, Syeikh Abdul Karim Murad dpd Fakulti Syariah. Catatan mengambil sedikit dpd laporan tersebut, kisah seorg pemuda yg turut menghadiri ijtima’ serta pandangan ringkas syaikh rah. terhadap jemaah tabligh.

Syeikh rah dlm surahnya mengatakan: “Saya sebutkan sebuah kisah pendek ttg seorg pemuda dari Riyadh, yg telah hadir di ijtima’ Dakka bersama sekumpulan pemuda dari Amerika. Ia telah diselamatkan oleh Allah dari kehidupan jahiliyyah yg telah mengakar di Amerika dgn sbb jamaah ini. Pemuda tersebut menyatakan keinginannya kpd saya utk melaksanakan umrah, dgn harapan ibadah ini menghapus keburukan dosa2nya dan membersihkan jahiliyyahnya. Tentu saja, saya mendorongnya utk melakukan itu, sesudah saya terangkan kpdnya keutamaan taubat, bahkan ia dpt menghapus dosa2 seblmnya. 

Dgn perasaan malu yg sgt tampak di wajahnya, ia berkata, “Syeikh Muhammad, saya ingin melaksanakan Umrah, ttp saya tidak tahu apa yg harus saya lakukan kalau saya smpi di Mekah. Sbb, saya telah lupa semuanya yg saya pelajari di (SMA) dahulu, seblm saya pergi ke Amerika. Saya telah kehilangan segalanya.” Ia mengatakan hal ini dgn penuh keharuan. Saya pun sgt terharu mendgr peng akuannya. Saya katakan kpdnya, “Mari kita sedikit menjauh dari keramaian org, saya akan menerangkan amalan2 Umrah.” Ia berkata, “Bolehkah saya merakamnya?” Saya berkata, “Silakan, kalau engkau memiliki tape recorder dan kaset.” Kemudian, saya juga diminta utk menerangkan semuanya dgn ringkas dan saya beri dorongan kpdnya utk mengunjungi Masjid Nabawy dan Universitas Islam di Madinah Munawwarah utk mendpt bekal berupa buku2 dan risalah2 yg bermanfaat.

Satu hal yg ingin saya kemukakan secara ringkas dari kisah ini dan kisah seblm nya, bahawa Jamaah Tabligh mempunyai hasil kerja yg sgt pjg utk disebutkan, yg tidak dimiliki oleh Jamaah dakwah lain dan di dunia Islam lainnya. Hasil kerja mrk dpt dilihat dgn jelas dan tidak dpt dipungkiri oleh siapa pun, baik kawan maupun lawan. Rahsia keberhasilan ini adalah krn jamaah ini menjadikan dakwah ilallah dan usaha perbaikan manusia sbg tujuan hidupnya. 

Bagi jamaah ini, hanya memegang dakwah dgn tgn kiri dan hidup dgn menyandang nama nya dgn tgn kanan saja blmlah cukup, ttp, mrk memegang dakwah dgn kedua tgnnya. Kemudian, mrk menjauhi ambisi utk cinta kpd pujian dan sanjungan. Pujian manusia, ejekan bagi mrk sama saja, sehingga hidup ini menjadi sederhana. Krn masalahnya sgt jelas dan kesan dakwah mrk juga sgt jelas, isyarat ini saya cukupkan. Dan bagi org2 yg beramal, pengaruh amal dan usaha mrk menjadi bukti bagi mrk. Semoga Allah swt memberikan taufiq kpd kita.”

Di akhir surah, Syeikh rah menyertakan beberapa usulan, ini termasuklah menyarankan supaya pihak  Universiti Islam di Madinah menggalakkan mahasiswa2 dan dewan tenaga pengajar menyertai muktamar2 yg diadakan oleh jemaah tabligh. Biografi Syeikh rah serta pujian2 ulama kpdnya spt  Syaikh Abdul Aziz bin Baz rah, Syaikh Rabi’ bin Hadi al-Madkhali dan Syaikh Soleh al-Fauzan, boleh rujuk di laman ini, Para Ulama Ahlul Hadis.

Karguzari Syeikh Ghulam Musthafa Hasan: 

Syaikh Ghulam Musthafa Hasan merupakan alumni dari Universiti Islam Madinah, Rektor Universiti AlMuham Madiyah Khusus utk Wanita dan pengarang buku Jilaaul Azhan ini. Di bahagian mukaddimah, syaikh menceritakan pengalaman awalnya menyertai jemaah dan menyertakan karguzari yg berikut ini: “Pada tahun 1395H (1975), saya mem perolehi kesempatan utk khuruj fi sabilillah selama 40 hari ke Sudan. Akhirnya, tahulah saya bahawa mrk adalah org2 yg hatinya telah dirasuki kesedihan dan kerisauan yg dlm krn melihat keadaan umat Islam pada hari ini. Dlm kerja besar ini, mrk tidak mempunyai kepentingan dan tujuan pribadi. Krn keikhlasan dan kesungguhan mrk dlm berda’wah. 

Allah swt telah memberikan hidayah kpd bnyk hamba2Nya. Dlm perjlnan tersebut, di sebuah stasiun kereta api di Syindi, saya melihat seorg pemuda Tunis bersama seorg gadis Amerika. Pada waktu itu, kami sdg dlm perjlnan menuju Port Sudan. Pemuda Tunis tersebut ber sama2 naik kenderaan kami. Maka seorg di antara kami berbicara kpdnya ttg iman sehingga Allah swt telah memberikan kurnia hidayah kpdnya. Sekembali nya kami  ke Saudi Arabia, pemuda tersebut telah dtg utk melaksanakan Umrah. Ia juga telah hafal beberapa juz Al Quran. Rupanya, pemuda tersebut termasuk keturunan As-Sadaat ia mempunyai famili di Madinah AlMunawwarah. 

Stlh tamat dari Fakultas Dakwah dan Ushuluddin di Universitas Islam Madinah AlMunawwarah, saya menjadi tenaga dai di Lembaga Riset Ilmiah, Fatwa, Da’wah dan Bimbingan Islam di Mauritius, kemudian di negeri Bahrain dan berkerja di sana selama 12 tahun. Selama masa tersebut, saya telah men gunjungi bnyk negara. Sungguh, saya blm pernah melihat pengaruh jamaah mana pun yg menyamai pengaruh JT. 

Krn takut akan pengaruh jamaah ini, sebhg org menentangnya dan melemparkan berbagai tuduhan ya berbahaya. Ttp, krn keikhlasan mrk, Allah swt selalu menolong dan membela mrk melalui bantuan ghaib-Nya”. Semoga Allah swt memberi ganjaran yg besar kpd alim ulama atas pengorbanan mrk dlm usaha da’wah tabligh dan membuka dada2 para alim ulama lainnya utk turut mengorbankan tenaga, fikiran dan memberi kan kerjasama dlm usaha yg mulia ini demi ad-deen Allah Taala. Aamiiin.

Nota: Buku Jilaaul Azhan menampilkan surah2 para ulama yg mukhlis di Kerajaan Saudi Arabia, diketuai oleh Syaikh Abdul Aziz bin Abdillah bin Baz. Dipaparkan juga penjelasan serta pandangan Syaikh Abu Bakar Jabir Al Jazairy dan Syaikh Yusuf bin `Isa Al-Malahy.

Karguzari Syaikh Soleh bin Aly Asy-Syuwaiman di Ijtima’ Raiwind, 1986: Karguzari (laporan) ijtima’ Raiwind dpd Syeikh Soleh bin Aly Asy-Syuwaiman kpd Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz melalui surah dgn berisi pujian, penafian keburukan dan tuduhan terhadap usaha dakwah dan tabligh berserta tasykil (ajakan). Surah ditulis pada tahun 1407H. Catatan bersumber dpd terjemahan Indonesia buku Jilaaul Azhan (Menyingkap Tabir Kesalahfahaman terhadap Jamaah Tabligh) di bahagian ke3; Kumpulan Surah2 Dari Para Pemimpin, Tokoh Ulamadan Masyaikh yg Mendukung Jamaah Tabligh di Kerajaan Saudi Arabia susunan Syaikh Ghulam Musthafa Hasan. Di dlm bab ini juga turut melampirkan surah dpd Syaikh Maulana Muhammad Ilyas dan Syaikh Muhammad Ihtisyamul Hasan rah kpd yg mulia Raja Abdul Aziz 1, Aali Saud rah pada tahun 1357H.

Syaikh Soleh bin Aly Asy-Syuwaiman menyatakan di dlm surah tersebut: “Bismillahirrahmanirrahim, Yg mulia org tua kami, Syaikh Abdul-Aziz bin Abdullah bin Baz, Ketua Umum Lembaga Riset Ilmiah, Fatwa, Dakwahdan Bimbingan Islam, semoga Allah menjaganya dari segala keburukan dan memberikan taufiq dlm langkah2hnya. Amin. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Liburan saya dimulia pada tanggal 1/3/1407Hdan saya telah melakukan perjlnan ke Pakistan pada tanggal 3/3/1407H bersama rombongan ulama dan mahasiswa dari berbagai Universitas, antara lain Universitas Islam, Universitas Imam Muhammad bin Saud, Universitas Raja Saud dan lain2nya. Kami benar2 telah menyaksikan suatu keajaiban. 

Begitu kami smpi di Bandara Lahore, kami disambut oleh sekelompok pemuda soleh, yg memancarkan cahaya ilmu dan iman dari janggut2 dan wajah2 mrk. Kami menuju ke masjid bandara dan melaksanakan solat sunat. Kemudian, kami duduk berkumpul dgn rombongan yg berasal dari berbagai negeri. Maka, seorg di antara mrk men yampaikan kalimat2 ajaib yg sgt mengesankan hati.

Kemudian, mobil dtg mengangkut kami ke tmpt pertemuan di Raiwind. Pertemuan yg indah, yg menyebabkan kekhusyukan hati dan berlinangnya air mata krn rasa gembira dan rasa takut kpd Allah. Pertemuan yg menyerupai pertemuan penduduk syurga. Di dlmnya Tiada kata2 teriakan, Tiada  perasaan lelah, Tiada perkataan sia-sia, Tiada kekacauandan Tiada kebohongan. Juga sgt bersih, Tiada bau busuk dan Tiada kotoran. Pertemuan yg diatur dgn sgt tertibnya, tanpa polantas, tanpa polisi keamanan, tanpa patroli polisi dan tanpa penjaga. Padahal, pertemuan ini meliputi satu juta org lebih. 

Demi Allah, inilah pertemuan yg menghidupkan hati, menyinarkan dan meningkatkan iman, sebuah kehidupan alami dan fitrah yg diliputi oleh zikrullah, ilmu, ceramah umum, pelajaran (majlis taklim) dan halaqah  zikir siang dan mlm. Alangkah elok dan alangkah indahnya krn ia memberikan kpd kita gambaran yg hidup ttg kehidupan para sahabat, tabi’in dan tabiit-tabi’in r.a, yakni gambaran ttg perjuangan, ilmu dan  zikir, kata2 yg baik, perbuatan2 yg baik, gerakan2 Islami yg indah dan wajah2 yg memancarkan cahaya iman dan ilmu.

Anda tidak akan mendgrkan kecuali kata2 Tauhid dan  zikir, tasbih, tahmid, takbir, membaca Al-Quran, salam, jawaban salam, ucapan jazakallahu khairan dan sbgnya. Anda tidak memandang kecuali yg menyenangkan Anda dan menyemangatkan hati Anda berupa kegiatan menghidupkan sunat Rasulullah saw dgn segar utk Anda nikmati setiap saat. Sungguh, ini merupakan pertemuan Islami yg agung, indah dan manis. Secara umum, ia merupakan praktek penerapan Al-Quran dan As-Sunat. 

Betapa sunat menimbulkan kehidupan yg baik dan membahagiakandan betapa saya sgt mendambakan pertemuan spt ini dpt dilaksanakan di negeri Saudi Arabia. Sbb, negeri ini sgt pantas bagi setiap kebaikan dan selalu melebihi negeri2i lain dlm setiap kebaikan semenjak masa kerajaan Raja Abdul Aziz, semoga Allah mengampuni nya dan menyucikan ruhnya di jannatun-na’im dan mengumpulkan kia semua di Syurga Firdaus.

Peribadi2 Jamaah ini berasal dari seluruh pelosok dunia. Mrk memiliki satu bentuk, satu tabiat, satu kata dan satu tujuan. Seakan2 mrk keturunan dari satu org atau seakan2 Allah swt menciptakan satu hati dan membagi2kannya kpd mrk. Mrk tidak mempunyai ambisi dan cita2 selain ingin berpegang teguh pada agama dan mengadakan perbaikan terhadap pemuda-pemudi muslim dan membimbing nonMuslim kpd jln Allah yg terpuji. Bgmnkah org2 yg bingung berani menyerang org2 yg soleh ini? Syeikh Abdul Majid Az-Zindany mengatakan ttg mrk, “Mrk adalah penduduk langit yg berjln di atas bumi”. 

Betapa lancangnya hati yg berani memaki mrk dan menuduh mrk dgn hal-hal yg Tiada pada diri mrk. Saya memperkirakan, tujuan jemaah ini sama dgn tujuan Pemerintah Saudi Arabia, yiaitu membuat perbaikan terhadap manusia di seluruh dunia, menyebarkan perasaan aman dan keamanan di seluruh pelosok negeri. Dari sudut manakah mrk dpt diserang? Stlh ceramah selesai waktu Isya’, apb Anda mengarahkan pandangan Anda ke kanan dan ke kiri, Anda akan melihat halaqah2 ilmiah yg dpt Anda ikuti, mana saja yg Anda suka. Di halaqah mana saja Anda duduk, Anda pasti akan mendpt pelajaran.

Apb keadaan sudah sepi, saat menjelang tidur, Anda pasti melihat mrk tegak spt tiang. Mrk mengerjakan solat seblm tidur. Pada akhir mlm, Anda pasti mendgr suara mrk spt suara sarang lebah krn menangis, merintih dan merengek2 kpd Allah agar mengampuni dosa2 mrk dan dosa2 kaum muslimin, menyelamatkan mrk dan saudara2 sesama muslim dari neraka dan memberi kan hidayah kpd seluruh manusia agar mampu menghidupkan sunat Rasulullah saw. Ringkasnya, sesungguhnya pertemuan ini sgt pantas dihadiri para ulama dan penuntut ilmu. 

Bahkan, oleh setiap muslim yg takut kpd Allah dan mengharapkan kebahagiaan di kampung akhirat. Semoga Allah memberi balasan yg baik kpd pelaksananya, meneguhkan mrk dan menjadikan (usaha) mrk bermanfaat utk kaum muslimin. Sesungguhnya, Ia Maha Mendgr dan Maha Mengabulkan doa.

Ada pun yg menangani semuanya adalah para hafiz Al-Quran. Penumbuk gandum menumbuk dgn basmallah, tasbih, tahmid dan takbir. Pembakar roti bekerja dgn basmalah, tasbih, tahmid dan takbir. Kami telah menyaksikan dan mendgrkan mrk tanpa mrk sedari. Maha Suci Allah yg telah membuka pandangan mrk, memberikan taufiq kpd mrk utk sentiasa ber zikir kpdNya dan menunjukkan kpd mrk jln yg benar yg dicita2kan oleh setiap muslim. Pada hakikatnya Syeikh yg mulia, siapa saja menyertai mrk pasti akan menjadi da’i ilallah melalui latihan dan lamanya persahabatan. 

Alangkah baiknya seandainya saya mengenal mrk semenjak saya masih mahasiswa di Universitas dulu, pasti hari ini saya sudah menjadi ‘allamah dlm dakwah dan seluruh ilmu. Demi Allah, inilah yg saya pertaruhkan kpdNya. Dan Ia Yg Maha Berkuasa pasti akan meminta pertggjwban saya terhadap hal ini pada hari ketika harta maupun keturunan tidak berguna dan tidak seorg pun yg dpt menolong org lain. Alang kah baiknya seandainya para da’i di bwh lembaga Syeikh yg penuh berkat ini terlibat dlm pertemuan ini dan keluar bersama Jamaah utk belajar keikhlasan, sistem dakwah, akhlak para sahabat, tabi’in dan tabiit-tabi’in. Semoga Allah meridhai mrk semuanya.

Sbg penutup, saya berdoa kpd Allah agar menunjukkan bahawa yg haq adalah haq dan memberikan kekuatan kpd kita utk mengikutinya. Semoga Ia meng ilhamkan kpd kita kebaikan urusan kita; memberikan keikhlasan dan kettpan kpd kita; melindungi kita dari keburukan diri, hawa nafsu, syaitan; menolong agama-Nya, meninggikan kalimah-Nya, memuliakan pemerintahan kita dgn Islam dan memuliakan Islam dgn pemerintahan kita. 

Sesungguhnya Dialah Pemilik dan Penguasa segala urusan. Selawat dan salam semoga ttp dilimpahkan ke atas Nabi kita, Muhammmad saw, keluarganya dan sahabat2 nya. (Ditulis oleh ananda murid Syaikh Soleh bin Aly Asy-Syuwaiman. Perwakilan Da’wah dan Bimbingan Islam di Unaizah).

No comments:

Post a Comment