Monday, February 2, 2015

MEMBONGKAR KESESATAN JAMAAH TABLIGH

Syeikh Abu Bakar Jabir al-Jazairi ialah seorg ulama Madinah terkenal yg mengajar di Universiti Islam Madinah. Beliau dilahirkan di Algeria pada tahun 1921. Ketika umurnya lebih kurang satu tahun, ayahnya telah meninggal dunia. Ibunya seorg yg soleh yg unggul dlm mendidik anak berdasarkan panduan Islam. Beliau belajar Al-Quran ketika beliau masih kanak2 saat umurnya dua belas tahun. Beliau selesai awal pendidikan di rumah, kemudian dipindahkan ke ibu kota Algeria dan bekerja sbgi seorg guru di sebuah sekolah. Selama masa itu, beliau menghadiri pelajaran oleh At-Tayyab Abu Qir dan telah mendpt penerangan2 dgn cahaya kepercayaan dlm tauhid dan sunat Nabi saw. Ketika penjajahan Perancis dimulai pada tahun 1952, beliau pindah ke Madinah. 

Raja Saud bin Abdul Aziz adalah penguasa saat itu dan Universiti Islam Madinah yg telah dibina. Beliau pertama bekerja sbg seorg guru di Madinah, kemudian ia bergabung dgn Universiti Madinah dan bekerja di sana hingga bersara. Beliau juga bekerja sbg penasihat dan penolong di beberapa lembaga berkaitan dgn dunia muslim selama waktu itu. Beliau menyerang ahli sufi dan tasauf yg sesat sbg alasan mengapa umat Islam hilang dlm perjuangan melawan kolonialisme Eropa.

Antara karya-karya yg terkenal:

1. Tafsir al-Aisar
2. Minhajul Muslimin
3. 90 Seruan Ilahi dlm Al-Quran

Tafsir al-Aisar ialah suatu kitab tafsir yg mudah difahami sbgmn nama tafsir ini iaitu ‘al-Aisar (termudah)’, yg menggabungkan antara erti ya dimaksud dlm firman Allah Taala dgn huraian2 bahasa yg mudah, sehingga kalangan awam pun dpt dgn mudah memahaminya. Kata2nya: Mrk mengatakan: “Org2 tabligh membuat bidaah berupa keluar di jln Allah swt secara berjamaah dan mem batasi keluar 3 hari, 40 haridan empat bln. Beliau katakan: Sesungguhnya keluar utk memperbaiki diri adalah spt keluar utk menuntut ilmu dan hidayah. Juga spt keluar utk menda’wah manusia kpd Allah swt dan mengajar mrk hal-hal yg bermanfaat di dunia dan di akhirat. 

Semuanya itu adalah keluar di jln Allah swt, apb dilandasi niat yg benar semata-mata utk meraih ridha Allah swt, bukan utk memperoleh harta dan pernghormatan atau hiburan, permainan dan kebatilan. Adalah termasuk kelakuan bodoh atau pura-pura bodoh apb ada org yg mengingkari keluarnya JT utk kepentingan hidayah bagi manusia, mengajar mrk, memperbaiki diri mrk dan mendidik ruhani mrk. Padahal Rasulullah saw bersabda: “Satu pagi atau satu ptg keluar di jln Allah, lebih baik dpd mendptkan dunia beserta seluruh isinya” Juga Nabi Muhammad saw bersabda: “Brgsiapa mendtgi masjid ini semata-mata utk kebaikan yg ia ajarkan atau ia pelajari, laksana mujahid (org yg berjuang) fi sabilillah”. Dan masih bnyk hadis lainnya yg sahih dan yg hasan yg mengajarkan dan memberikan semangat (dorongan) utk keluar di jln Allah swt.

Alangkah menghairankannya perkataan mrk, bahawa keluarnya JT adalah bidaah. Dan lebih menghairan kan lagi, mrk berhujjah bahawa “keluar fi sabilillah secara berjamaah adalah bidaah” dgn sangkaan bahawa Rasulullah saw mengutus Muaz bin Jabal ke Yaman seorg diri saja, tidak berjamaah. Mrk lupa atau tidak tahu bahawa Rasulullah saw tidak mengutus Mu’az sendirian, ttp beliau mengutus juga Abu Musa Al-Asy’ari bersamanya. “Hendaklah kamu berdua menggembirakan mrk dan jgnlah membuat mrk lari, hendaklah kamu berdua memudahkan mrk dan jgnlah mempersulit mrkdan bertolong2lah kamu berdua dan jgn berselisih”. Dan beliau telah mengirim Ali Bin Abi Thalib r.a dan Khalid bin Sa’id bin Al’Ash r.a. Bersama mrk beliau mengirimkan rombongan besar utk da’wah , ta’lim dan memutuskan perkara di antara manusia.

Ttg pembatasan masa keluar yg mrk (para penyerang) katakan sbg bidaah, adalah pengaturan dakwah sbgmn peraturan sekolah dan universitas yg mengenal batasan masa belajar dan libur utk menyiapkan bekal dan per belanjaan selama masa keluar. Apakah dgn demikian org2 tabligh dianggap membuat bidaah krn mrk mengatur hari2, utk kepentingan dakwah dan khuruj fi sabilillah (keluar di jln Allah swt?). Subhanallah, mrk yg mengatakan demikian spt dikatakan dlm syair: “Pandangan ridha atau senang selalu tumpul (buta) terhadap setiap aib, sdgkan benci selalu membongkar keburukan”. 

Apakah yg menyebabkan kemarahan kalian wahai hamba2 Allah? Seorg hamba Allah, mendakwah manusia kpd Allah, kemudian ia mendpt keridhaan utk dirinya dan kpd saudaranya yg dia dakwahi. Jiwa mrk menjadi suci, hati mrk menjadi bersih dan akhlaq mrk menjadi mulia disbbkan mrk selalu mengucapkan kata2 yg baik dan melakukan amal2 yg soleh. Apakah yg menjadikan kalian marah, wahai hamba2 Allah? Semoga Allah swt sentiasa menjaga kita. Kami tidak mengata kan bahawa dlm JT ada suatu yg dpt dianggap sbg penghalang manusia dari jln Allah swt. Alhamdulillah.

Dan org2 yg maksum hanyalah org yg dijaga oleh Allah swt. Dan supaya para pembaca yg ingin mencari kebenaran dan menghindari tujuan2 rusak dan gambaran2 yg salah mengetahui bahawa saya blm pernah keluar satu haripun bersama jama’ah tablighdan saya tidak bergabung dgn mrk. Hal ini bukan krn adanya kesalahan2 mrk. Kesalahan JT tidak dpt dihilangkan tanpa bekerja sama dgn mrk dan mengajar mrk hal-hal yg terkadang tidak mrk ketahui. Yg demikian itu krn kesalahan2 itu sgt sedikit dan pengaruhnya tidak bererti. 

Siapakah manusia yg tidak pernah berbuat salah selain para Nabi dan Rasul saw? Yg menjadi penghalang kebenaran adalah krn kita mampu utk berkorban, bersifat memberi, bertahan dgn ketabahan sbgmn yg mrk lakukan. Maka dari itu cukuplah bagi kita utk memberi nasihat kpd mrk, memperbaiki kesalahan2 mrk dlm dakwah yg terlihat oleh kita dan menahan lisan kita dari mengkritik mrk dan menjelek2kan mrk, sehingga kita tidak menjadi bhg dari org2 yg menghalangi manusia dari jln Allah swt. Ttp saudara2 kita, ketika merasa tidak mampu berbuat spt apa yg telah diperbuat oleh org2 tabligh, lalu cenderung utk mengkritik mrk, menjelek2kan mrk, menyebutkan kejelekan mrk dan mtidak mahuggu mrk. Perbuat ini sgt tidak pantas. Semoga Allah swt menolong kita.

No comments:

Post a Comment