Monday, February 2, 2015

DAKWAH TABLIGH TANGGUNGJAWAB SIAPA

Terdpt penyebab kelalaian kita terhadap kewajiban yg sgt penting ini, iaitu:

PERTAMA: 

Kita sering menganggap bahawa kewajiban amar maaruf nahi mungkar hanyalah tggjwb alim ulama. Padahal, yg dituju oleh Allah di dlm Al-Quran adalah secara umum mutlak kpd setiap umat Muhammad saw.. Dan kehidupan para sahabat r.a. dlm masa Khairul-Qurun (generasi terbaik) adalah bukti yg adil atas kewajiban tersebut. 

Hanya mengkhususkan tggjwb dakwah dan amar ma’ruf nahi mungkar ke atas alim ulama, lalu meninggalkannya dan hanya mengharap dan mengandalkan mrk saja dlm tugas ini merupakan kebodohan yg sgt parah. Tugas ulama adalah menyampaikan yg hak dan menunjukkan jln yg lurus. Sdgkan menggerakkan hamba2 Allah agar mengamal kan dan berjln sesuai petunjuk merupakan tugas bagi org2 selain mrk. Ini sesuai dgn hadis: “Sesungguhnya kalian ialah pemimpindan setiap kalian akan ditanya ttg kepemimpinannya. 

Raja ialah pemimpin rakyatnya dan  akan ditanya ttg org2 yg dipimpinnya. Lelaki adalah pemimpin ahli rumahnya. Ia akan ditanya ttg keluarga yg dipimpin nya. Isteri adalah pemimpin di rumah suami dan anak2nya. Ia akan ditanya ttg rumah tangganya. Dan hamba sahaya adalah pemimpin atas harta majikannya. Ia akan ditanya ttg tggjwbnya. Singkatnya, kalian adalah pemimpindan setiap pemimpin akan ditanya atas kepemimpinan nya.” (HR Bukhari, Muslim). Dan dgn ringkas telah dijelaskan melalui hadis berikut ini: Rasulullah saw. bersabda, “Agama adalah nasihat.” 

Kami (para sahabat) bertanya, “Bagi siapa?” Beliau bersabda, “Bagi Allah, bagi Rasulullah dan bagi pemimpin2 umat Islam dan org awamnya.” (HR Muslim). Walaupun seandainya dpt diterima bahawa kerja ini mmg tugas ulama, dlm keadaan darurat dan situasi yg sgt kritis ini setiap org dituntut utk terjun dlm kerja ini dan bersedia meninggikan kalimat Allah serta menjaga agama yg kokoh ini.

KEDUA: 

Kita sering merasa bahawa kita sudah memiliki iman yg kuat, sehingga kita tidak perlu beramar maaruf nahi mungkar krn kesesatan org lain tidak akan merugikan kita, sbgmn kita memahami ayat: “Hai org2 beriman, pikirkanlah diri kalian, tidak dpt mencelakakan kalian org yg tersesat jika kalian berada di atas petunjuk.” (QS Al-Maidah:105). 

Sebenarnya, yg dimaksud dari ayat ini bukanlah spt memahami zahirnya, sbb hal itu jelas berttgn dgn hikmah Ilahi dan syariat. Syariat Islam telah menerangkan bahawa kehidupan ijtimai, ishlah bersama dan kemajuan bersama adalah sesuatu yg pokok. Dan telah dittpkan bahawa umat Islam itu spt satu jasad. Apb ada salah satu anggota tubuh yg sakit, maka seluruh tubuh akan merasa sakit juga. 

Namun maksud ayat di atas bukanlah demikian. Maksud sebenarnya adalah, meskipun Nabi saw. adalah seorg manusia yg telah mencapai kemajuan dan kesempurnaan, keberadaan org2 yg turut meluruskan org2 yg telah meninggal kan jln yg lurus ini ttplah penting. Ayat ini adalah penghibur bagi org2 beriman bahawa mrk yg berdiri tegak dlm jln hidayah dan jln yg lurus, mrk tidak akan terkena bahaya dari org2 yg telah meninggalkan jln hidayah tersebut. Di samping itu, hidayah yg sebenar nya adalah penerimaan manusia terhadap seluruh hukum Islam, salah satunya adalah perintah beramar ma’ruf nahi mungkar. 

Adapun yg menguatkan pendpt ini antara lain adalah perkataan Abu Bakar r.a.: “Wahai manusia, sesungguhnya kalian membaca ayat berikut ini, ‘Hai org2 beriman, waspadalah atas diri kalian. Tidak dpt mencelakakan kalian org yg tersesat jika kalian berada di atas petunjuk. Maka sesungguhnya aku telah mendgr Rasulullah saw. bersabda, ‘Sesungguhnya manusia apb melihat kemungkaran, lalu mrk tidak berusaha mengubahnya, maka hampir saja Allah menurunkan azab secara menyeluruh ke atas mrk.'”

Para ulama muhaqqiqin pun menyetujui makna tersebut. Imam Nawawi rah.a. dlm Syarah Muslim mengutip pendpt para ulama muhaqqiqin mengenai makna ayat di atas, “Apb kalian telah menunaikan apa yg diperintahkan kpdmu, maka kejahatan org2 yg menentangmu tidak akan membahayakanmu,” sbgmn firman Allah: “Dan tidak akan menanggung seseorg yg berdosa terhadap dosa org lain (QS Al-Fathir:15). 

Di antara seluruh perintah tersebut, salah satunya ialah amar maaruf nahi mungkar. Apb seseorg telah menyempurnakan tugas ini, maka ia tidak akan menanggung celaan dan dosa2 dari mrk yg tidak menerima ajakan nya, sbb ia telah menunaikan kewajibannya. Dan bukan menjadi tggjwbnya jika org lain tidak menerimanya. Wallaahu A’lam.

KETIGA: 

Masyarakat awam, cendekiawan, alim ulama, maupun org2 jahil, semua nya telah berputus asa terhadap usaha ishlah (perbaikan) ini. Dan mrk meyakini bahawa skrg ini sgt tidak mungkin bagi kaum muslimin utk dpt men capai kejayaan. Mrk berpendpt, “Bgmn Islam dpt maju jika tanpa kekuasaan, tanpa politik, tanpa pemerintahan, tanpa ekonomi, tanpa senjata, tanpa organisasi, tanpa kerja sama dan kesatuan?” Terutama dari kalangan ahli agama sendiri, mrk berpendpt bahawa skrg, empat belas abad telah berlalu dan jauh dari masa kenabian, sehingga wajar jika Islam dan kaum muslimin mengalami kemero-sotan. 

Jadi, berusaha keras utk melakukan perbaikan merupa kan perbuatan yg sia-sia dan tidak berguna. Mmg benar bahawa kita telah jauh dari cahaya Nubuwah dan Islam sudah mulai terpecah2, ttp bukan bererti tidak penting bagi kita utk berusaha dan bersungguh2 menjaga agama dan meng hidupkan syariat yg telah dibawa oleh Muhammad saw. ini. Seandainya org2 terdahulu berpikiran demikian, tentu Islam tidak akan smpi kpd kita hingga hari ini. 

Sebaliknya, jika hal ini sudah dianggap tidak sesuai lagi dgn zaman, justru kita hendaknya berusaha lebih memperhatikan bgmn agar usaha agama ini dpt dihidupkan kembali, iaitu dgn usaha dakwah ini. Suatu hal yg sgt menghairan kan adalah, agama yg seharusnya diamalkan dan diusaha kan dgn sungguh2 an, skrg justru ditinggalkan sama sekali oleh penganutnya. 

Padahal, hampir seluruh ayat Al-Quran dan hadis telah memberi pelajaran agar kaum muslimin berjuang sungguh2 utk menegakkan agama inidan org yg selalu menghabiskan mlmnya dgn ibadah dan siang harinya dgn berpuasa, juga selalu menjaga  zikirullah, ttp tidak akan dpt menyamai darjat org2 yg tidak pernah tenang krn memikirkan kebaikan bagi org lain dan merisaukan agar ora lain mendpt hidayah. 

Di dlm Al-Quran bnyk sekali ayat yg menekankan ttg perintah berjuang di jln Allah, ttg keutamaan mujahid, juga ttg keistimewaannya jika dibandingkan dgn amal lainnya, sbgmn disebutkan dlm ayat: “Tidaklah sama org2 mukmin yg tinggal di rumah tanpa ada uzur dgn org2 mukmin yg berjuang di jln Allah dgn harta dan jiwa mrk. Allah mengangkat org2 yg berjuang (di jlnNya) dgn harta dan jiwa mrk atas org2 yg tinggal di rumah mrk satu darjat. 

Allah telah menjanji kan (kpd mrk) semua dgn pahala yg baik. Dan Allah memberi kelebihan kpd org2 yg berjuang di jlnNya dibandingkan mrk yg tinggal di rumah dgn pahala yg sgt besar. Iaitu beberapa darjat dari sisi-Nya, diberi ampunan dan rahmat. Dan Allah Maha pengampun lagi Maha Penyayg.” (Q.s. An-Nisa: 95 – 96).

Meskipun yg dimaksud dgn jihad dlm ayat di bwh ini adalah memerangi org kafir agar umat Islam menjadi yg paling unggul dan kekufuran serta kemusyrik kan dpt dihancurkan, bila hari ini krn nasib buruk kita terhalang dari nikmat yg besar ini, jgn smpi kita melalaikan usaha utk mencapai maksud tersebut sesuai dgn kemampuan kita. 

Kemudian sedikit demi sedikit kita meningkatkan usaha dan perjuangan kita. “Brgsiapa bersungguh2 di jln Kami, pasti akan Kami tunjuk kan kpd mrk jln2 Kami.” (QS Al-Ankabut:69). Tidak disangkal lagi bahawa Allah berjanji akan menjaga agama yg dibawa oleh Nabi Muhammad saw., ttpi utk mencapai kemenangan dan kemajuan tersebut, dituntut pengorbanan dan usaha kita. Para sahabat r.a. telah berusaha keras utk mencapai tujuan tersebut, maka spt itulah hasil yg mrk saksikan. 

Mrk juga telah memperoleh pertolongan ghaibiyah dari Allah sehingga kita menyebut2 keharuman nama mrk. Seandainya kita skrg mengikuti jejak mrk dan berjuang menegakkan kalimatullah dan bersungguh2 menyebarkan Islam, kita pun akan mendptkan pertolongan Allah dan bantuan ghaibiyah-Nya. “Jika kalian membantu agama Allah, pasti Allah akan membantu kalian dan Allah akan menegakkan kaki2 kalian (di dpn musuh kalian).” (QS Muhammad:7).

KEEMPAT: 

Kita sering berpendpt bahawa jika kita tidak berkesan dgn ajakan kita dan kita merasa bukan ahlinya, maka tidak selayaknya kita menasihati org lain. Ini adalah tipuan yg sgt nyata. Jika kita menunaikan suatu tugas dan tugas itu adalah perintah Allah, maka kita tidak boleh mundur sedikit pun. Kita hendak nya memulai kerja ini dgn kepahaman bahawa ini adalah perintah Allah. Insya Allah, usaha dan kesungguhan yg kita lakukan akan membawa kemajuan, kekuatandan istiqamah. 

Hendaknya kita kerjakan terus-menerus sehingga kita akan mendpt kedktan dgn Allah swt.. Dan sesuatu yg mustahil jika kita ber usaha dgn sungguh2 utk melaksanakan perintah Allah, lalu Allah tidak meman-dang kita dgn pandangan rahmatNya. Ungbila saya tersebut dikuat kan dgn hadis berikut ini: Dari Anas r.a., ia berkata, kami bertanya, “Ya Rasulullah, kami tidak akan menyuruh org utk berbuat baik seblm kami sendiri mengamalkan semua kebaikan dan kami tidak akan mencegah kemungkaran seblm kami meninggalkan semua kemungkaran.” Maka Nabi saw. bersabda, “Tidak, bahkan serulah kpd kebaikan meskipun kalian blm mengamalkan semuanya dan cegahlah dari kemungkaran, meskipun kalian blm meninggalkan semua nya.” (Tabrani).

KELIMA: 

Kita sering memahami bahawa dgn berdirinya bnyk pondok pondok, adanya alim ulama dgn nasihatnya, para sufi dgn ahli-ahli suluknya, juga ada nya penulisan kitab2 agama, itu semua dianggap sbg cabang2 amar maaruf nahi mungkar sehingga kita merasa bahawa kewajiban dakwah sudah dilaksanakan. Mmg kita tidak meragukan kebenarannya. Memelihara hal-hal tersebut (pondok2 pondok, ahli2 tasawuf, penulisan buku2 agamadan sbgnya) mmg sgt penting. 

Dgn adanya usaha2 tersebut, setidaknya cahaya Islam mengalami sedikit perkembangan dan menghasilkan pengaruh keberkatannya. Namun jika kita merenungkan dan memperhatikan keadaan kita pada saat ini, hal-hal tersebut masih kurang mencukupi. Dan merupakan kesalahan yg sgt besar jika kita hanya menyandarkan segalanya pada usaha ini. Krn, kita akan mendpt manfaat dari pondok pondok atau usaha2 di atas jika kita memiliki semangat dan gairah agama yg tinggi dan rasa takzim (memuliakan) serta penghormatan kpd agama yg tinggi pula.  Mmg, pada masa 50 tahun yg lalu, semangat dan gairah agama dlm hati umat ini masih adadan cahaya keimanan pun masih tampak, sehingga adanya usaha2 tersebut terasa cukup bagi kita dan dgn semangat tersebut, kita dpt mencipta kan suasana. 

Namun pada zaman ini, org2 di luar agama telah memusnahkan semangat agama kita dgn usaha2 mrk. Dan semangat serta gairah agama pun tampaknya berganti dgn rasa benci dan ingin membebaskan diri darinya. Dlm keadaan spt ini, penting sekali bagi kita utk memulai suatu gerakan yg dpt menumbuhkan semangat dan gairah agama di kalangan org2 awam dan membangkitkan semangat mrk yg telah lama tidur. Barulah stlh itu kita dpt mengambil manfaat dari badan2 tersebut yg sesuai dgn bidang masing2. Jika tidak, tentu agama akan dipelajari tanpa gairah dan tanpa perhatian sehingga jgnkan mengambil manfaat, men jaga kelestarian usaha2 itu pun merupakan sesuatu yg sgt sulit.

KEENAM:

Jika kita membawa usaha dakwah ini kpd org lain, maka mrk akan membalasnya dgn keburukan, kekasaran, bahkan menghina dan merendahkan kita. Walaupun demikian, hendaknya kita menyadari bahawa kerja dakwah ini adalah kerja mewakili para Nabidan mendpt penderitaan serta kesusahan termasuk bhg dlm kerja ini. Para Nabi bahkan mengalami penderitaan dan kesusahan yg lebih berat, namun mrk menghadapinya dgn penuh ketabahan, sngmn firman-Nya: “Sesungguhnya Kami telah mengirim (nabi-nabi) seblmmu dari golongan org2 terdahulu dan tiada seorg Rasul pun yg kami utus kecuali mrk akan mengolok2kannya”. 

Rasulullah saw. bersabda, “Aku telah mengalami berbagai penderitaan di jln Allah dgn penderitaan yg tidak pernah dialami oleh Nabi2 selainku.” Ringkas nya, jika Nabi saw. sbg pemimpin kita di dunia dan akhirat telah bersabar dlm menghadapi musibah dan penderitaan, maka kita sebagi pengikutnya dan penerus kerjanya, hendaknya tidak cemas dlm menghadapi musibah2 yg menimpa kita. Kita mesti tabah dlm menghadapinya.

Dari keterangan di atas dpt kita pahami bahawa penyakit kita yg sebenarnya adalah penyakit ruhani, krn ruh Islam dan hakikat iman pada diri kita sudah melemah, semangat Islam yg kita miliki telah punahdan kekuatan iman pun tlh hilang. Jika yg asas telah melemah, maka semua kebaikan dan kebenaran tentu akan berkurang. Segala kelemahan dan kekurangan tersebut bersumber dari ditinggalkannya sesuatu yg paling pokok yg menjadi tumpuan kelang sungan seluruh bhg agama, iaitu ditegakkannya amar ma’ruf nahi mungkar. Kenyataan menunjukkan bahawa suatu kaum tidak akan sukses jika setiap anggota dari kaum tersebut tidak berjln dlm kebaikan dan kesempurna -an agamanya. 

Adapun cara perbaikan kita hanyalah dgn menegakkan kewajiban dakwah dan tabligh yg akan menguatkan iman kita dan membangkit kan semangat Islam pada diri kita. Kita menyeru manusia kpd Allah dan Rasul Nya dgn mengedpnkan segala perintahNya. Oleh sbb itu, jln yg kita tempuh adalah sbgmn yg telah ditempuh oleh Rasulullah saw. ketika memperbaiki org2 musyrik Mekah. “Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yg baik bagimu.” (QS Al-Ahzab:21). Krn itu pulalah Imam Malik rah.a. berkata, “Tidak akan menjadi baik umat pada kurun (abad) terakhir ini kecuali (dgn cara) sbgmn perbaikan pada kurun umat terdahulu.”

Ketika Nabi saw. mulai berdakwah, beliau memulainya seorg diri tanpa sahabat dan kawan, tanpa kekuatan dunia sedikit pun. Bahkan hati kaumnya sendiri telah menentangnya dgn keras. Tiada seorg pun yg mau mendgr dan berniat mengikutinya. Terutama ketika Rasulullah saw. mendakwahkan kalimat hak, Laa ilaha illallah, kaumnya bnyk yg membencinya dan berpaling darinya. Dlm keadaan spt itu, tanpa sesuatu apa pun, tanpa sahabat serta kawan yg membantunya, kekuatan apa yg menyebabkan beliau berhasil menarik manusia kpd seruannya? 

Marilah skrg kita renungkan, apakah sebenarnya yg beliau seru? sehingga walaupun kaumnya telah menentangnya dgn keras, org2 yg telah menerima seruannya akan mengiringi beliau selamanya. Seluruh dunia mengetahui bahawa satu pelajaran saja yg menjadi buah pikiran dan maksud hidup beliau yg sesungguhnya iaitu apa yg telah beliau tawarkan kpd kaumnya: “Tiada yg kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dgn sesuatu pundan tidak (pula) sebhg kita menjadikan sebhg yg lain sbg tuhan selain Allah.” (QS Ali Imran:64).

Ayat tersebut menunjukkan larangan beribadah dan mentaati segala sesuatu selain Allah dan meninggal kan segala kecintaan terhadap manusia atau benda, lalu menetapkan satu aturan beramal, iaitu menyeru dan beribadah hanya kpdNya tanpa berpaling kpd selain Dia. “Ikutilah apa yg diturunkan kpdmu dari Tuhanmudan jgnlah kamu mengikuti pemimpin2 selainNya. Amat sedikit kamu mengambil pelajaran (dpdnya). (QS Al-A’raf:3). Inilah pelajaran sebenar nya yg telah diajarkan oleh Rasulullah saw dan kita telah diperintahkan agar menyebar kannya. “Ajaklah mrk (wahai Muhammad) ke jln Tuhanmu dgn hikmah dan nasihat yg baik. Dan berdebatlah dgn cara yg terbaik. 

Sesungguh nya Rabbmu lebih mengetahui org2 yg sesat dari jlnNya dan Dia lebih mengetahui org yg mendpt petunjuk.” (QS An-Nahl:125). Inilah jln yg telah ditempuh Rasulullah saw. dan yg juga harus ditempuh oleh setiap pengikutnya. “Katakanlah (wahai Muhammad), inilah jlnku menyeru ke jln Allah dgn bashirah. Jlnku dan jln bagi mrk yg mengikutiku. Maha Suci Allah dan aku bukanlah termasuk org2 yg syirik.” (QS Yusuf:108).

“Dan siapakah yg lebih baik perkataannya dpd org yg menyeru (manusia) ke jln Allah dan beramal soleh dan ia berkata, ‘Sesungguhnya aku termasuk org2 yg berserah diri (muslim).'” (QS Fushshilat:33). Menyeru manusia kpd Allah swt., menunjukkan manusia yg sesat ke jln yg benar, menunjukkan jln hidayah kpd org yg sesat, adalah amalan Rasulullah saw. dan maksud hidup beliau. Dan utk maksud itulah Allah swt. telah mengutus ribuan Nabi ke dunia. “Dan tidaklah Kami mengutus Rasul sblmmu, kecuali Kami wahyukan kpdnya bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yg wajib disembah kecuali Aku. 

Maka sembahlah Aku.” (QS Al-Anbiyaa:25). Apb kita melihat kehidupan Rasulullah saw. dan para Nabi lainnya yg suci, maka dpt diketahui bahawa seluruhnya mempunyai maksud yg satu, iaitu meyakini sifat2 Allah swt. Inilah makna iman dan Islam dan utk itulah manusia dikirim ke muka bumi ini. “Dan tidak Kami ciptakan jin dan manusia kecuali utk beribadah kpdKu.” (QS Az-Zariyat:56). Skrg menge-tahui dgn jelas penyakit dan pengubatan yg sesungguhnya, maka usaha penyembuhannya pun tidak akan sulit. 

Dgn pertimbangan tersebut, insyaAllah jika cara pengubatan di bwh ini diusahakan akan bermanfaat bagi kita dan membuahkan hasil.  Sesuai dgn kepahaman kami yg lemah ini, utk mencapai kejayaan dan kesuksesan kaum muslimin mesti memerlukan suatu aturan kerja yg dpt mewujudkan contoh kehidupan Islam atau teladan kehidupan org2 terdahulu yg telah berhasil, yg gambaran globalnya akan kami smpikan.

No comments:

Post a Comment