Saturday, February 1, 2014

DAHSYATNYA TAUBAT DAN ISTIGHFAR

1. Penyesalan adalah suatu taubat. (Hr Abu Daud dan Al Hakim)

2. Iblis berkata kpd Rabbnya, “Dgn keagungan dan kebesaranMu, aku tidak akan berhenti menyesatkan bani Adam selama mrk masih bernyawa.” Lalu Allah berfirman: “Dgn berfirman: “Dgn keagungan dan kebesaranKu, Aku tidak akan berhenti mengampuni mrk selama mrk beristighfar”. (Hr Ahmad)

3. Semua anak Adam pembuat kesalahan dan sebaik2 pembuat kesalahan ialah mrk yg bertaubat. Allah berfirman: “Dgn keagungan dan kebesaranKu, Aku tidak akan berhenti mengampuni mrk selama mrk beristighfar”. (Hr Ahmad)

3. Semua anak Adam pembuat kesalahandan sebaik2 pembuat kesalahan ialah mrk yg bertaubat. (Hr Addarami)

4. Sesungguhnya Allah menerima taubat hambaNya selama nyawa blm smpi ke tenggorokan. (Hr Ahmad)

5. Sesungguhnya Allah merentangkan tgnNya pada mlm hari memberi kesempatan taubat bagi pelaku kesalahan pada siang hari dan merentangkan tgnNya pada siang hari memberi kesempatan taubat bagi pelaku kesalahan pada mlm hari, smpi kelak matahari terbit dari Barat. (Hr Muslim).

6. Sesungguhnya Allah menyukai seorg hamba mukmin yg terjerumus dosa ttpi bertaubat. (Hr Ahmad)

7. Apb kamu melakukan dosa maka lakukanlah pula taubat. Apb (dosa itu) dirahsiakan maka taubatnya juga dirahsiakan dan apb dosa itu terang2an maka taubatnya pun terang2an pula. (Hr Ad-Dailami)

8. Tiada sesuatu yg lebih disukai Allah dpd seorg pemuda yg bertaubat. (Hr Ad-Dailami)

9. Org yg bertaubat dari dosanya spt org yg tidak berdosa. (Hr Ath-Tabrani)

10. Tidak menjadi dosa besar sebuah dosa bila disertai dgn istighfar dan bukan dosa kecil lagi suatu perbuatan bila dilakukan terus menerus. (HR Tabrani). Dosa kecil apb dilakukan terus-menerus akan menjadi dosa besar.

11. Puncak istighfar ialah ucapan seorg hamba: “Ya Allah, Engkaulah Tuhanku. Tiada Tuhan kecuali Engkau. Engkau Penciptaku dan aku hambaMu yg ttp dlm kesetiaan dan janjiku sepjg kemampuanku. Aku kembali kpdMu dgn kenikmatan dan kembali kpdMu dgn dosaku. Maka ampunilah aku. Sesungguh nya tiada pengampun dosa2 kecuali Engkau”. Rasulullah bersabda: “Brgsiapa mengucap kan doa itu dgn penuh keyakinan pada siang hari dan ternyata wafat pada hari itu seblm senja maka dia tergolong penghuni syurga. Brgsiapa mengucapkan nya pada mlm hari dgn penuh keyakinan dan wafat seblm subuh maka dia tergolong penghuni syurga pula.” (Hr Bukhari)

12. Sesungguhnya Allah menurunkan kpdku dua keselamatan bagi umatku. Allah sekali2 tidak akan mengazab mrk, sdg kamu berada diantara mrk dan Allah tidak akan mengazab mrk sdg (mrk) beristighfar (minta ampun), bila aku (Nabi saw) pergi (tiada) maka aku tinggalkan bagimu istighfar smpi hari kiamat. (Hr Tirmizi)

13. Seusai solat (fardhu) Rasulullah saw beristighfar kpd Allah 3 kali, lalu berkata: “Ya Allah, Engkau maha pemberi ketentraman dan perdamaian. Dari Engkau lah dtgnya ketentraman dan perdamaian, wahai Tuhan yg maha memiliki keagungan dan kemuliaan.” (Hr Muslim)

14. Seorg yg berbuat dosa lalu membersihkan diri (wudhu atau mandi), kemu-dian ia solat dan memohon pengampunan Allah maka Allah akan mengampuni dosanya. Stlh berkata demikian Rasulullah mengucapkan firman Allah surah Ali Imran ayat 135: “Dan org2 yg apb melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mrk ingat akan Allah, lalu memohon ampun atas dosa2 mrkdan siapa lagi yg dpt mengampuni dosa2 selain dari Allah? Dan mrk tidak menerus kan perbuatan keji mrk itu sdg mrk mengetahui.” (Hr Bukhari dan Muslim)

15. Brgsiapa memperbnyk istighfar maka Allah akan membebaskannya dari kedukaan dan memberinya jln ke luar bagi kesempitannya dan memberinya rezeki dari arah yg tidak diduga2nya. (Hr Abu Daud)

16. Apb kamu tidak pernah berbuat dosa maka Allah swt akan menciptakan makhluk lain yg berbuat dosa kemudian Allah mengampuni mrk. (HR Muslim)

17. Allah swt berfirman dlm hadis Qudsi: “Hai anak Adam, Aku menyuruhmu ttp kamu berpalingdan Aku melarangmu ttp kamu tidak mengindahkandan Aku menutup2 (kesalahan2)mu ttp kamu tambah beranidan Aku membiarkanmu dan kamu tidak mempedulikan Aku. Wahai org yg esok hari bila diseru oleh manusia akan menyambutnyadan bila diseru oleh Yg Maha Besar (Allah) dia berpaling dan mengesampingkan, ketahuilah, apb kamu minta Aku memberimu, jika kamu berdoa kpd-Ku Aku kabulkandan apb kamu sakit Aku sembuhkandan jika kamu berserah diri Aku memberimu rezeki dan jika kamu mendtgiKu Aku menerima mu dan bila kamu bertaubat Aku ampuni (dosa2) kamudan Aku Maha Penerima Taubat dan Maha Pengasih”. (Hr Tirmizi dan Al Hakim)

18. Aku Muhammad dan Ahmad (terpuji), yg dihormati, yg menghimpun manusia, nabi (penyeru) taubatdan nabi (penyebar) rahmat. (Hr Muslim)

19. Sebaik2 umatku adalah apb bersafar dia berbuka puasa dan solat Qasar dan jika berbuat kebaikan merasa gembira, ttpi apb melakukan keburukan dia beristighfar dan seburuk2 umatku adalah yg dilahirkan dlm kenikmatan dan dibesarkan dgnnya, makanannya sebaik2 makanan, dia mengenakan pakaian mewah2 dan bila berkata tidak benar (tidak jujur). (HR Tabrani)

20. Brgsiapa dikurniai Allah kenikmatan, hendaklah dia bertahmid (memuji) kpd Allahdan brgsiapa merasa diperlambat rezekinya, hendaklah dia beristighfar kpd Allah. Brgsiapa dilanda kesusahan dlm suatu masalah, hendaklah meng-ucapkan “Laa haula walaa quwwata illaa illaahil’aliyyil’azhim (Tiada daya dan tiada kekuatan kecuali dgn pertolongan Allah Yg Maha Tinggi lagi Maha Agung)”. (HR Baihaqi dan Ar-Rabii’)

21. Seorg mayit dlm kuburnya spt org tenggelam ya sdg minta pertolongan. Dia menanti2 doa ayah, ibu, anak dan kawan yg terpercaya. Apb doa itu smpi kpdnya, baginya lebih disukai dari dunia berikut segala isinya. Dan sesungguh nya Allah swt menyampaikan doa penghuni dunia utk ahli kubur sebesar gunung2 Adapun hadiah org2 yg hidup kpd org2 mati ialah mohon istighfar kpd Allah utk mrk dan bersedekah atas nama mrk. (Hr Ad-Dailami).

22. Apb tersisa sptga dari mlm hari, Allah swt turun ke langit bumi dan ber-firman: “Adakah org yg berdoa kpdKu akan Kukabulkan? Adakah org yg beristighfar kpd-Ku akan Kuampuni dosa2nya? Adakah org yg mohon rezeki kpd-Ku akan Kuberinya rezeki? Adakah org yg mohon dibebaskan dari kesulitan yg dialaminya akan Kuatasi kesulitan2nya?” Yg demikian (berlaku) smpi tiba waktu fajar (subuh). (Hr Ahmad).

23. Apb seseorg mengantuk saat akan solat hendaklah ia tidur smpi hilang ngantuknya, sbb bila solat dlm keadaan mengantuk dia tidak menyadari bahawa ketika beristighfar ternyata dia memaki dirinya. (Hr Bukhari)

24. Di antara wahyu Allah kpd nabi Daud As: “Tiada seorg hamba yg taat kpdKu melainkan Aku memberinya seblm dia mintadan mengabulkan permohonannya seblm dia berdoadan mengampuni dosanya seblm dia mohon pengampunan (istighfar)”. (Hr Ad-Dailami)

25. Apb kamu saling berjumpa maka saling mengucap salam dan bersalam2an dan bila berpisah maka berpisahlah dgn ucapan istighfar. (Hr Ath-Thahawi)

26. Apb dua org muslim saling berjumpa lalu berjabatan tgn dan mengucap “Alhamdulillah” dan beristighfar maka Allah mengampuni mrk. (HR Abu Daud)

27. Brgsiapa diuji lalu bersabar, diberi lalu bersyukur, dizalimi lalu memaaf kan dan menzalimi lalu beristighfar maka bagi mrk keselamatan dan mrk tergolong org2 yg memperoleh hidayah. (Hr Al-Baihaqi)

28. Demi Allah, sesungguhnya saya itu nescayalah memohonkan peng-ampunan kpd Allah serta bertaubat kpdNya dlm sehari lebih dari 70 kali. (Hr Bukhari).

29. Nescayalah Allah itu lebih gembira dgn taubat hambaNya dpd gembiranya seseorg dari engkau semua yg jatuh di atas untanyadan oleh Allah ia disesat kan di suatu tanah yg luas. (Muttafaq’alaih)

30. Nabi saw bersabda: “Ada seorg lelaki dari golongan umat yg seblmmu telah membunuh 99 manusia, kemudian ia menanyakan ttg org yg teralim dari penduduk bumi, ialu ia ditunjukkan pada seorg pendeta. Ia pun mendtginya dan selanjutnya berkata bahawa sesungguhnya ia telah membunuh 99 manusia, apakah masih diterima utk bertaubat. Pendeta itu menjawab: “Tidak dpt”. Kemudian pendeta itu dibunuhnya dan dgn demikian ia telah menyempurnakan jumlah 100 org dgn ditambah seorg lagi itu. Lalu ia bertanya lagi ttg org yg teralim dari penduduk bumi, kemudian ditunjukkan pada seorg yg alim, selanjut nya ia mengatakan bahawa sesungguhnya ia telah membunuh 100 manusia, apakah masih diterima taubatnya. 

Org alim itu menjawab: “Ya, masih dpt. Siapa yg dpt menghalang antara dirinya dgn taubat itu. Pergilah engkau ke tanah begini2, sbb di situ ada beberapa kelompok manusia yg sama menyembah Allah taala, maka menyembahlah engkau kpd Allah itu bersama2 dgn mrk dan jgnlah engkau kembali ke tanahmu sendiri, sbb tanahmu adalah negeri yg buruk”. Org itu terus pergi, sehingga di waktu ia telah smpi separuh perjlnan, tiba2 ia didtgi oleh kematian. Kemudian bertengkarlah utk mempersoalkan diri org tadi malaikat rahmat dan malaikat azab. Malaikat Rahmat berkata: “Org ini telah dtg utk bertaubat sambil menghadapkan hatinya kpd Allah taala”. 

Malaikat Azab berkata: “Bahawa org ini sama sekali blm pernah melakukan kebaikan sedikit pun”. Selanjutnya ada seorg malaikat yg mendtgi mrk dlm bentuk seorg manusia, lalu ia dijadikan sbg hakim antara malaikat2 yg berselisih tadi, dia berkata: “Ukurlah olehmu semua antara dua tmpt di bumi itu, ke mana ia lebih dkt letaknya, maka org ini adalah utknya (maksudnya jikalau lebih dkt ke arah bumi yg dituju utk melaksanakan taubatnya, maka ia adalah milik Malaikat Rahmatdan jikalau lebih dkt dgn bumi asalnya, maka ia adalah milik Malaikat Azab)”. Malaikat2 itu mengukur, kemudian didptinya bahawa org tersebut adalah lebih dkt kpd bumi yg dikehendaki (yakni yg dituju utk melaksanakan taubatnya). Oleh sbb itu maka ia dijemputlah oleh Malaikat Rahmat”. (Muttafaq’alaih)

31. Tiada alasan bagi seseorg utk diampuni dan kembali kpd jln Allah yg telah Allah tangguhkan ajalnya sehingga dia sudah mencapai usia 60 tahun. (Hr Bukhari). Penjelasan: Bila sudah mencapai usia 60 tahun dan blm mau ber-taubat atas perbuatan dosanya, maka Tiada lagi alasan baginya pada saat menghadapi perhitungan Allah.

32. Allah menyukai akan rukhsah2Nya diterima dan diamalkan, sbgmn seorg hamba menyukai pengampunan-Nya. (HR Tabari)

33. Seorg yg mati syahid, diberi 6 perkara pada saat titisan darah pertama mengalir dari tubuhnya:

     1) semua dosanya diampuni (tertebus),
     2) diperlihatkan tmptnya di syurga,
     3) dikawinkan dgn bidadari,
     4) diamankan dari kesusahan kedahsyatan yg besar (pada hari kiamat),
     5) diselamatkan dari siksa kubur,
     6) dan dihiasi dgn pakaian keimanan. (Hr Bukhari)

34. Bermohonlah kpd Rabbmu di saat kamu senang (bahagia). Sesungguhnya Allah berfirman (dlm hadis Qudsi): “Brgsiapa berdoa (memohon) kpdKu di waktu dia senang (bahagia), maka Aku akan mengabulkan doanya di waktu dia dlm kesulitandan brgsiapa memohon, maka Aku kabulkandan brgsiapa rendah diri kpdKu, maka aku angkat darjatnyadan brgsiapa mohon kpdKu dgn rendah diri maka Aku merahmatinya dan brgsiapa mohon pengampunan Ku, maka Aku ampuni dosa2nya”. (Ar-Rabii’)

35. Apb kamu berdoa, jgnlah berkata, “Ya Allah, ampunilah aku kalau Engkau menghendaki, rahmati lah aku kalau Engkau menghendakidan berilah aku rezeki kalau Engkau menghendaki”. Hendaklah kamu bermohon dgn kesung-guhan hati, sbb Allah berbuat segala apa yg dikehendakiNya dan Tiada paksaan terhadap-Nya. (Hr Bukhari dan Muslim)

36. Solat pada awal waktu adalah keridhoan Allahdan solat pada akhir waktu adalah pengampunan Allah. (Hr Tirmizi)

37. Brgsiapa sesudah solat (fardhu) mengucapkan zikir “Subhanallah (Maha Suci Allah)” 33 kalidan “Alhamdulillah (Segala puji bagi Allah)” 33 kalidan “Allahu Akbar (Allah Maha Besar)” 33 kali, lalu digenapkan yg ke100nya dgn (membaca) “Laailaaha illallah wahdahu la syariika lahu, lahulmulku walahul hamdu wa huwa ‘alaa kulli syai’in Qodir (Tiada Tuhan kecuali Allah yg Maha Esa yg Tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nyalah segala kekuasaan dan pujian. Dan Dia atas segala sesuatu Maha Kuasa)”, maka akan terampuni dosa2nya (walaupun) sebnyk buih di lautan. (Hr Muslim)

38. Rasulullah saw apb bangun tengah mlm utk solat mlm (Tahajjud), beliau mengucapkan: “Tiada Tuhan kecuali Engkau. Maha suci Engkau, ya Allah, aku mohon ampunanMu atas dosaku dan aku mohon rahmatMu. Ya Allah, tambah lah ilmu bagiku dan jgn Engkau memalingkan hatiku stlh Engkau memberiku hidayah (petunjuk)dan kurniakanlah dari sisimu rahmat. Sesungguhnya Engkau Maha pemberi rahmat”. (Hr Abu Daud)

39. Brgsiapa berpuasa Ramadan dgn keimanan dan mengharap pahala (keridhoan) Allah, maka diampuni dosa2nya yg terdahulu. (Hr Bukhari)

40. Rasulullah saw menaiki mimbar (utk berkhutbah). Menginjak anak tangga (tingkat) pertama beliau mengucapkan, “Aamin”, begitu pula pada anak tangga kedua dan ke3. Seusai solat para sahabat bertanya, “Mengapa Rasulullah mengucapkan “Aamin”? Beliau lalu menjawab, “Malaikat Jibril dtg dan berkata, “Kecewa dan merugi seorg yg bila namamu (Muhammad saw) disebut dan dia tidak mengucap selawat atasmu”, lalu aku berucap “Aamin”. Kemudian malaikat berkata lagi, “Kecewa dan merugi org yg berkesempatan hidup bersama kedua org tuanya ttp dia tidak smpi boleh masuk syurga”. Lalu aku mengucapkan “aamin”. Kemudian katanya lagi, “Kecewa dan merugi org yg berkesempatan (hidup) pada bln Ramadan ttp tidak terampuni dosa2nya”. Lalu aku mengucap kan “Aamin”. (Hr Ahmad).

41. Brgsiapa solat mlm pada mlm Lailatul Qadar dgn keimanan dan harapan pahala dari Allah, maka akan terampuni dosa2nya yg terdahulu. (Hr Bukhari)

42. Rasulullah saw menyambut org yg pergi haji: “Semoga Allah menerima hajimu, mengampuni dosamu dan mtidak mahuti perbelanjaanmu”. (HR Dainuri).

43. Wahai segenap manusia, menyerulah kpd yg ma’ruf dan cegahlah dari yg mungkar seblm kamu berdoa kpd Allah dan tidak dikabulkan, serta seblm kamu memohon ampunan dan tidak diampuni. Amar ma’ruf tidak mendktkan ajal. Sesungguhnya para rabi yahudi dan rahib nasrani ketika mrk meninggalkan amar ma’ruf dan nahi mungkar dilaknat oleh Allah melalui ucapan nabi-nabi mrk. Mrk juga ditimpa bencana dan malapetaka. (HR Tabrani)

44. Apb imam (solat) mengucapkan “Sami allaahuliman hamidah (Allah mendgr siapa yg memuji Nya)”, maka ucapkanlah “Allaahumma Rabbanaa lakal hamdu (Ya Allah Tuhan kami, bagimu segala puji)”. Sesungguhnya kalau ucapannya bersamaan dgn ucapan malaikat, maka akan terampuni dosa2nya yg terdahulu. (Mutafaq’alaih)

45. Seorg yg berbuat dosa lalu membersihkan diri (wudhu atau mandi), kemu-dian ia solat dan memohon pengampunan Allah, maka Allah akan mengampuni dosanya. Stlh berkata demikian Rasulullah saw mengucap kan firman Allah surah Ali Imran ayat 135: “Dan org2 yg apb melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mrk ingat akan Allah, lalu memohon ampun atas dosa2 mrkdan siapa lagi yg dpt mengampuni dosa2 selain dari Allah? Dan mrk tidak meneruskan perbuatan keji mrk itu sdg mrk mengetahui”. (Hr Bukhari dan Muslim)

46. Pengampunan Allah lebih besar dari dosamu. (HR Tabrani dan Baihaqi)

47. Seorg wanita di zaman Rasulullah saw sesudah Fathu Mekah telah mencuri. Lalu Rasulullah saw memerintahkan agar tgn wanita itu dipotong. Usamah bin Zaid menemui Rasulullah saw utk meminta keringanan hukuman bagi wanita tersebut. Mendgr penuturan Usamah, wajah Rasulullah saw langsung berubah. Beliau lalu bersabda: “Apakah kamu akan minta pertolongan (mensyafa’ati) utk melanggar hukum2 Allah Azza Wajalla?”. Usamah lalu menjawab, “Mohonkan ampunan Allah utkku, ya Rasulullah”. 

Pada ptg harinya Nabi saw berkhutbah stlh terlebih dulu memuji dan bersyukur kpd Allah. Inilah sabdanya: “Amma ba’du. Org2 seblm kamu telah binasa disbb kan bila seorg bangsawan mencuri dibiarkan (tanpa hukuman), ttpi jika yg mencuri seorg awam (lemah) maka dia ditindak dgn hukuman. Demi yg jiwaku dlm geng gamanNya, apb Fatimah binti Muhammad mencuri, maka aku pun akan memotong tgnnya”. Stlh bersabda begitu, beliau pun kembali menyuruh memotong tgn wanita yg mencuri itu. (Hr Bukhari)

48. Kami bersama Rasulullah saw dlm suatu majlis. Rasulullah saw bersabda: “Berbai’atlah kamu utk tidak syirik kpd Allah dgn sesuatu apapun, tidak berzina, tidak mencuridan tidak membunuh jiwa yg diharamkan Allah (membunuhnya), kecuali dgn (alasan) yg benar. Brgsiapa menepatinya, maka baginya pahala di sisi Allahdan brgsiapa yg melanggar sesuatu dari perkara2 itu, maka dia di hukum dan itulah tebusannya (kafarat). Namun brgsiapa yg melanggar perkara2 itu dan dirahsiakan oleh Allah, maka persoalannya adalah di tgn Allah. Bila Dia menghendaki, maka akan diampuniNya atau disiksaNya (di akhirat)”. (Hr Muslim)

49. Brgsiapa pada mlm hari merasakan kelelahan dari upaya ketrampilan kedua tgnnya pada siang hari, maka pada mlm itu ia diampuni oleh Allah. (Hr Ahmad)

50. Semua (dosa) umatku akan diampuni, kecuali org yg berbuat (dosa) terang2an, iaitu yg melakukan perbuatan dosa pada mlm hari, lalu Allah menutup2inya, kemudian pada esok harinya dia bercerita kpd kawannya: “Tadi mlm aku berbuat begini…begini…”, lalu dia membongkar rahsia yg telah ditutup2i Allah ‘Azza wajalla. (Mutafaq’alaih)

51. Brgsiapa ditimpa musibah dlm hartanya atau pada dirinya, lalu dirahsia kannya dan tidak dikeluhkannya kpd siapapun, maka menjadi hak atas Allah utk mengampuninya. (HR Tabrani)

52. Aman bagi umatku dari bahaya tenggelam apb pada saat menaiki kapal mrk mengucapkan: “Dgn nama Allah di waktu berlayar dan berlabuhnya. Sesungguh nya Rabbku Maha Pengampun lagi Maha Penyayg. Mrk tidak mengagungkan Allah dgn pengagungan yg semestinya, padahal bumi seluruhnya dlm genggaman Nya pada hari kiamatdan langit digulung dgn tgn kananNya. Maha Suci dan Maha Tinggi Dia dari apa yg mrk persekutukan” (HR Abu Yala,Dainuri)

53. Seorg wanita pelacur melihat seekor anjing di atas sumur dan hampir mati krn kehausan. Lalu wanita itu melepas sepatunya, diikatnya dgn kerudungnya dan diambilnya air dari sumur (lalu diminumkan ke anjing itu). Dgn perbuatannya itu dosanya diampuni. (Hr Bukhari)

54. Tidaklah seorg hamba yg pada saat Allah mengembalikan ruhnya (sesudah tidur), kemudian mengucapkan: “Laa ilaaha illallaahu wahdahulaa syariikalahu, lahul mulku walahul hamdu wahuwa ‘alaa kulli syai in qadiir”, melainkan pasti Allah akan mengampuni dosa2nya, sekalipun sebnyk buih di lautan”. (HR Ibnu Sunni).

No comments:

Post a Comment