Saturday, February 1, 2014

KEUTAMAAN TAUBAT NASUHA DI BULAN RAMADAN

Keutamaan Taubat Nasuha di Bln Ramadan. Di bln Ramadan merupakan saat yg tepat utk bertaubat. Allah Swt telah mencurahkan maghfirah atau ampunan Nya di bln mulia ini. Maka, waktunya kita bersungguh2 utk taubat nasuha. Taubat adalah sarana kita utk memperbaiki diri dari dosa dan kesalahan yg telah diperbuat. Allah taala berfirman: “Hai org2 yg beriman, bertaubatlah kpd Allah dgn taubat nasuha.” (QS. At-Tahrim:8). 

Berlumba2lah kamu kpd (mendpt kan) ampunan dari Tuhanmu dan syurga yg luasnya seluas langit dan bumi, yg disediakan bagi org2 yg beriman kpd Allah dan Rasul2Nya. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kpd siapa yg dikehendaki Nya. Dan Allah mempunyai kurnia yg besar (QS Al-Hadid:21). Oleh krn itu, taubat memiliki beberapa keutamaan terutama di bln Ramadan. Taubat nasuha memiliki beberapa syarat:

1. Ikhlas bertaubat utk mencari ridho Allah Swt semata.

2. Memohon ampun dan meminta maaf kpd Allah Swt.

3. Menyesali dan mengakui dosa yg telah diperbuat.

4. Berhenti melakukan dosa.

5. Bertekad utk tidak mengulangi dosa dan maksiat yg telah dilakukan.

6. Mengembalikan hak org yg pernah didzalimi

7. Boleh juga ditambah dgn melakukan solat taubat.

Selain syarat2 taubat yg harus dipenuhi, ada beberapa iabadah yg boleh kita lakukan demi mengundang limpahan maghfirah, terutama di bln Ramadan ini. Ibadah tersebut adalah:

1. Berpuasa di bln Ramadan. Rasulullah saw bersabda : ”Brgsiapa berpuasa Ramadan krn iman dan mengharap pahala Allah, nescaya ia diampuni dosanya yg telah lalu.”(Muttafaq ’Alaih).

2. Melakukan solat terawih dan tahajjud. Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa melakukan solat mlm di bln Ramadan krn iman dan mengharap pahala Allah, nescaya diampuni dosanya yg telah lalu.” (Muttafaq ’Alaih)

3. Melakukan solat dan ibadah di mlm atau 10 hari terakhir di bln Ramadan. Rasulullah saw bersabda : ”Brgsiapa melakukan solat di mlm lailatul qadar krn iman dan mengharap pahala Allah, nescaya ia diampuni dosanya yg telah lalu.”(Muttafaq ’Alaih). Memberi ifthar (makanan utk berbuka) kpd org yg berpuasa. Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa yg didlmnya (bln Ramadan) memberi ifthar kpd org berpuasa, nescaya hal itu menjadi (sbb) ampunan dari dosa2nyadan pembebasan dari api neraka.” (H.R. Ibnu Khuzaimah, Al-Baihaqi dllnya). Menurut Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban hadis ini sahih.

4. Memperbnyk zikir, doa dan istighfar. Rasulullah saw bersabda : ”Tuhan kami Yg Maha Suci dan Maha Tinggi turun pada setiap mlm ke langit dunia, (iaitu) ketika masih berlangsung sptga mlm yg akhir seraya berfirman: ”Brg siapa berdoa kpdKu nescaya Aku kabulkan utknya, brgsiapa memohon kpd-Ku nescaya Aku memberi-Nya dan brgsiapa memohon ampunan kpd Ku, nescaya Aku mengampuninya.” (HR Muslim). Mari kita memanfaatkan bln Ramadan sebaik mungkin utk meraih kemenangan dlm meraih ampunan Allah swt.

No comments:

Post a Comment