Saturday, February 1, 2014

MANDI TAUBAT

Dlm istilah Fiqh diertikan mandinya sesorg stlh ia masuk Islam atau menjlni kefasikan. Menurut Imam Syafie dan Imam Hanafi mandi tersebut hukumnya sunah sdg Imam Maliki dan Imam Ahmad lebih cenderung menghukumi wajib. 

“Dan mandi Taubat adalah sunah, tidak wajib baik akibat taubat dari kekufuran ataupun kefasikan, pendpt ini yg dipilih oleh Syafie krn tidak terhitung jumlah sahabat saat mrk masuk islam, andaikan ada keterangan kewajiban mandi nescaya terdpt dalil Naql secara masyhur dan tawatur dan dgn berdasarkan sabda Nabi Muhammad saw pada sahabat Muaz saat diutus ke Yaman “Ajaklah mrk pada kesaksian Tiada tuhan selain Allah dan Muhammad utusan Allah, bila mrk tunduk dan mentaatinya beritahu kan pada mrk bahawa diwajibkan sedekah atas mrk dgn diambilkan dari harta2 para aghniya’ (org2 kaya) diberikan pada kaum fuqaraa’ mrk”

Andaikan mandi Taubat wajib nescaya Nabi jelaskan saat itu. Dan krn islam adalah ibadah yg diantara syarat2nya tidak mesti harus mandi spt halnya solat jumah. Sdg Imam Ahmad, Imam Maliki, Abu Tsaur dan Ibn Mundzir lebih cenderung menghukumi wajib “Bila seseorg masuk islam maka wajib baginya mandi baik ia kafir asli ataupun murtad, telah mandi seblm islamnya ataupun blm, mengalami hal yg diwajibkan mandi saat masa kufurnya ataupun tidak krn saat Qais Ibn ‘Aashim dan Tsamaamah Bin Atsal masuk islam, nabi memerintahkan keduanya mandi” dst. Tazakkurah al-Fuqahaa II/145-146.

Mandi TAUBAT dlm istilah riyadhah (ritual tertentu utk mendptkan yg dikehendaki) sering diertikan mandi sbg awal bentuk penyucian lahir dan bathin seseorg utk menghadap Sang Khaliq. Selama pelaksanaan tata caranya tidak bertentgn dgn syariat mandi semcm ini boleh dan bahkan sunah krn Islam sgt mengedpnkan kebersihan dan kerapian terlebih bila mandi semcm ini juga dpt menggairahkan serta membangkitkan psikogy seseorg utk menjlnkan suatu ibadah. Wallaahualam.

No comments:

Post a Comment