Saturday, February 1, 2014

KISAH ORG YANG INGIN MEMBAKAR KITAB IHYA

Siapa yg tidak kenal dgn kitab Ihya Ulumiddin? Kitab fenomenal karya hujjatul islam Imam Ghazali ini sgt dikenal di seantero negeri. di pondok2 salaf, kitab ini menjadi rujukan dan kajian utama dan “makanan” sehari2 para santri. Di kalangan ulama tasawuf, kitab ihya’ juga menjadi kitab rujukan utama dari berbagai aliran thariqah yg ada. Namun demikian, ada sebhg kelompok yg mengingkari kitab ihya’ ini dgn mengatakan bahawa di dlmnya bnyk sekali hadis dhaif. Padahal jumhur ulama sepakat bahawa hadis dhaif masih dpt digunakan utk berhujjah khususnya yg berkaitan dgn fadhailul ‘amal. 

Terlebih dgn ulama sekaliber imam Ghazali, tentu saja tidak sembarangan menggunakan hadis dan dlm membuat karyanya tersebut. Beliau sgt berhati-hati dlm menulis karyanya tersebut. Hal ini sbgmn dijelaskan oleh Habib Muhammad Luthfi bin Yahya bahawa seblm dimasukkan dan ditulis ke dlm kitab ihya’, Imam Ghazali sentiasa konsultasi dulu secara bathiniyah dgn Rasulullah saw. dan ini yg di kalangan sufi merupakan sesuatu yg lumrah s'mtara di luar mrk sgt sulit utk mempercayainya.Spt kisah seorg ulama bernama Abul Hasan Ali bin Harzahim al-Faqih atau lebih dikenal dgn al-Maghrabi yg mengingkari kitab Ihya’. Berikut kisah selengkapnya yg dikutip dari kitab ta’rifil ahya’ bifadhailil ihya’:

“Dikisahkan bahawa Abul Hasan Ali bin Harzahim al-Faqih adaah org yg sgt mengingkari kitab ihya’ ulumiddin. Saat itu dia adalah org ya sgt ditaati dan didgrkan kata2nya oleh masyarakat luas. Maka dia memerintahkan para santrinya utk mencari dan mengumpulkan naskah2 kitab ihya’ dan bermaksud utk membakar naskah2 kitab ihya’ tersebut di masjid jami’ pada hari jumaat. Dan ternyata pada mlm hari jumaatnya dia bermimpi seakan-akan sdg masuk ke masjid jami’. 

Tiba2 di situ dia bertemu Nabi saw bersama Abu Bakar dan Umardan Imam Ghazali juga sdg berada di hadapan Nabi. Ketika Ibnu Harzahim dtg, Imam Ghazali berkata, “Ya Rasulullah, dialah orgnya yg memusuhiku. Jika yg benar adalah spt yg dia yakini, maka aku bertaubat kpd Allah. dan jika yg benar adalah apa yg aku tulis, krn mengharap berkatmu dan mengikuti sunatmu, maka ambilkan utkku hakku dari org yg memusuhiku”. Kemudian Nabi saw meminta kitab ihya dan dibukanya lembaran demi lembaran dari awal hingga akhir. Lalu berkata, “Demi Allah, sesungguhnya ini adalah sesuatu yg bagus.”

Kemudian Abu Bakar berganti membuka dan memandangi isinya. Demikian juga Umar, yg keduanya sama2 berkomentar bagus. Maka Nabi saw memerin-tahkan agar baju al-Faqih Ali bin Harzahim dilepas utk menerima cambukan dan hadd (hukuman) sbg pembohong. Ketika smpi cambukan kelima Abu Bakar meminta tolong utknya dan berkata, “Ya Rasulullah, brgkali dia mengira telah mengikuti sunatmu dan ternyata ia keliru.” Dan imam Ghazali berkenen serta menerima permintaan tolongnya Abu Bakar. Smpi disitu bangunlah Ibnu Harzahim dan di punggungnya terdpt bekas cambukan. 

Lalu ia memberitahu kan hal tersebut kpd kawan2nya dan ia pun bertaubat kpd Allah atas keing-karannya terhadap imam Ghazali dan beristighfar kpdNya. Selama beberapa waktu Ibnu Harzahim masih merasakan kesakitan dari bekas cambukan itu. Maka iapun mengiba (tadlarru’) kpd Allah dan memohon pertolongan Rasulullah smpi suatu ketika ia bermimpi lagi bertemu beliau yg dtg kpdnya dan mengusap kan tgnnya yg mulia pada punggung nya. Maka sembuhlah ia dgn izin Allah. Kemudian stlh itu ia menekuni mengkaji kitab Ihya’ dan lewat itulah Allah memberikan futuh kpdnya serta memperoleh ma’rifatullah dan menjadi salah satu seorg pembesarnya para masyayikh, menjadi org yg ahli ilmu dan ilmu bathin. Rahimahullah.

Sayyidis Syaikh Abul Hasan Ali Asy-Syazili yg hidup semasa dgn Ibnu Harzahim mengatakan, “Dan pada hari wafatnya syaikh Ibu Harzahim, bekas cambukan itu masih tampak jelas pada punggung beliau.” Berikut wejgn Habib Lutfi bin Yahya ttg menggunakan hadis dhaif: “Hadis nabi saw ibarat air Zam-zam. Dan dhaifnya sebuah hadis adalah lemah dlm hal isnad (jalur perawian) bukan lemah dlm hal matan (isi hadis) yg juga ttp merupakan sabda Nabi saw. Jada kalau diibaratkan isi hadis itu sbg wadah air (gelas) s'mtara matan hadis itu sbg air zam-zamnya, maka hadis sahih adalah spt air zam-zam yg ditaruh di gelas yg utuh dan bagus dan hadis dhaif adalah air zam-zam yg berada di gelas yg retak dan kotor. 

Kalau seseorg tahu ada air zam-zam dlm gelas yg tidak bagus itu, tentu dia tidak akan begitu saja membuangnya krn wadahnya yg jelek, ttpi dia akan ttp meminum atau memanfaatkan air zam-zam tersebut meskipun wadahnya dibuang. Spt inilah kita mensikapi dan memposisikan hadis yg dinilai dhaif.” Semoga kisah di atas boleh menjadi bahan renungan utk kita semua. 

No comments:

Post a Comment