Saturday, February 1, 2014

TAUBAT NASUHA

Taubat Nasuha adalah kembalinya seseorg dari perilaku dosa ke perilaku yg baik yg dianjurkan Allah. Taubat nasuha adalah taubat yg betul2 dilakukan dgn serius atas dosa2 besar yg pernah dilakukan di masa lalu. Pelaku taubat nasuha betul2 menyesali dosa yg telah dilakukannya, tidak lagi ada keinginan utk mengulangi apalagi berbuat lagi, serta mtidak mahutinya dgn amal perbuatan yg baik dlm bentuk ibadah kpd Allah dan amal kebaikan kpd sesama manusia. 

Dosa ada 2 mcm: dosa pada Allah saja dan dosa kpd Allah dan manusia (haqqul adami). Cara taubat krn dosa pada Allah cukup meminta ampun kpd Allah sdg menygkut kesalahan pada sesama manusia harus meminta maaf langsung kpd org yg bersangkutan disamping kpd Allah. Seorg muslim wajib bertaubat nasuha atas dosa yg dilakukannya.

DALIL DASAR TAUBAT NASUHA

1). (QS Al-Maidah:39): “Maka brgsiapa bertaubat sesudah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayg”.

2). (QS Al-An’am:54): “Apb org2 yg beriman kpd ayat2 Kami itu dtg kpdmu, maka katakanlah: “Salaamun alaikum. Tuhanmu telah menetapkan atas diri-Nya kasih syg, (iaitu) bahawa brgsiapa yg berbuat kejahatan di antara kamu lantaran kejahilan, kemudian ia bertaubat stlh mengerjakannya dan mengada kan perbaikan, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayg”.

3). (QS At-Taubah:118): “dan terhadap 3 org yg ditangguhkan (penerimaan taubat) mrk, hingga apb bumi telah menjadi sempit bagi mrk, padahal bumi itu luas dan jiwa mrkpun telah sempit (pula terasa) oleh mrk, serta mrk telah mengetahui bahawa Tiada tmpt lari dari (siksa) Allah, melainkan kpdNya saja. Kemudian Allah menerima taubat mrk agar mrk ttp dlm taubatnya. Sesungguh nya Allahlah Yg maha Penerima taubat lagi Maha Penyayg”.

4). (QS At-Tahrim:8): “Hai org2 yg beriman, bertaubatlah kpd Allah dgn taubatan nasuha (taubat yg semurni2nya). Mudah2an Rabbmu akan menutupi kesalahan2mu dan memasukkanmu ke dlm jannah yg mengalir di bwhnya sungai2.

5). (QS Al-Baqarah:222): “Sesungguhnya Allah menyukai org2 yg taubat dan menyukai org2 yg mensucikan diri”.

6). (QS Ali Imran:133-134): “Bersegaralah kpd ampunan dari tuhanmu dan kpd syurga yg luasnya seluas langit dan bumi yg disediakan utk org2 yg bertakwa iaitu org2 yg menafkahkan hartanya baik di waktu lapang maupun sempit dan org2 yg menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan org dan Allah menyukai org2 yg berbuat kebajikan. Dan juga org2 yg apb mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri mrk ingat akan Allah, lalu memohon ampunan terhadap dosa2 mrk dan siapa lagi yg dpt mengampuni dosa selain dpd Allah? Dan mrk tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sdg mrk mengetahui”.

7). (QS An-Nisa:17): “Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi org2 yg mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yg kemudian mrk bertaubat dgn segera, maka mrk itulah yg diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”.

8). (QS At-Taubat:104): “Tidaklah mrk mengetahui, bahawa Allah menerima taubat dari hamba2Nya dan menerima zakat dan bahawa Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayg?”

9). Hadis diriwayatkan oleh sekelompok perawi hadis taubat nasuha: “Setiap anak Adam (cenderung) berbuat kesalahan. Dan sebaik-baik org yg salah adalah yg bertaubat”.

DEFINISI TAUBAT NASUHA: 

Taubat Nasuha adalah bertaubat dari dosa yg diperbuat saat ini dan menyesal atas dosa2 yg dilakukannya di masa lalu dan berniat sepenuh hati utk tidak melakukannya lagi di masa medtg. Apb dosa atau kesalahan tersebut terhadap esama manusia (haqqul adami), maka caranya adalah dgn meminta maaf yg dizalimi selain hal-hal yg disebut.

SYARAT DAN TATA CARA TAUBAT NASUHA: 

Ada 2  dosa kesalahan yg dilakukan oleh manusia iaitu dosa kpd Allah dan dosa atau salah kpd sesama manusia (haqqul adami). Rincian tata tacara taubatnya sbg berikut:

a). TAUBAT ATAS DOSA KEPADA ALLAH: 

Imam Nawawi dlm kitab Al-Azkar 2/845 mengatakan bahawa ada 3 (3) syarat dlm melaksanakan taubat nasuha atas dosa yg dilakukan kpd Allah: Ketahuilah bahawa setiap org yg melaksanakan dosa maka wajib baginya segera melakukan taubat (nasuha). Adapun taubat dari dosa kpd Allah (haqqullah) ada 3 syarat: Pertama, berhenti dari perbuatan dosa itu seketika itu juga. Kedua, menyesali perbuatannya. Ke3, berniat tidak mengulangi lagi. Apb tidak terpenuhi ke3 syarat di atas, maka tidak sah taubatnya.

b). TAUBAT DARI DOSA PADA SESAMA MANUSIA: 

Imam Nawawi dlm kitab Al-Azkar 2/845 menyatakan cara taubat dari dosa yg bersifat haqqul adami atau pada manusia adalah sbg berikut: Pertama, meninggalkan perilaku dosa itu sendiri. Kedua, menyesali perbuatan maksiat yg telah dilakukan. Ke3, berniat tidak melakukannya lagi selamanya. Keempat, membebaskan diri dari hak manusia yg dizalimi dg cara sbb: (a) Apb menygkut harta dgn cara mengembalikan harta tersebut; (b) Apb menygkut non-materi spt pernah memfitnah, ngerasani (ghibah), dll maka hendaknya meminta maaf kpd yg bersangkutan. Bertaubat pada sebhg dosa tertentu adalah sah pada dosa tersebut sdg dosa yg lain masih ttp demikian pendpt ahlul haq. Selain itu, taubat nasuha hendaknya diiringi dgn amal perbuatan yg baik sbg penebus dosa spt memperbnyk infaq dan sedekah kpd fakir miskin, yatim piatu atau yayasan sosial Islam spt masjid dan pondok serta amal ibadah sunat yg lain.

HARUSKAH MEMBERI TAHU DAN MENYEBUT JENIS KESALAHAN SAAT MEMINTA MAAF PADA SESAMA MANUSIA? 

Imam Nawawi dlm kitab Al-Azkar 2/845 menyebutkan ada dua pendpt di kalangan ulama mazhab Syafie sbg berikut: “Ada dua pendpt di kalangan ulama mazhab Syafie”. Pertama, disyarat kan menyebutkan jenis kesalahan yg dilakukan. Apb yg dizalimi memaafkan tanpa perlu, maka tidak sah sbgmn org membebaskan hutang dari harta yg tidak diketahui. Kedua, tidak disyaratkan menyebut kesalahannya krn hal ini termasuk dari perkara yg diminta maaf, maka tidak disyaratkan tahunya yg dizalimi, beza halnya dgn harta.

Pendpt pertama adalah lebih jelas krn manusia terkadang memaafkan dari suatu ghibah tapi tidak dari ghibah yg lain. Apb org yg digosipi itu meninggal atau tidak diketahui tmptnya, maka tidak perlu meminta maaf darinya. Akan ttp ulama berkata: Sebaiknya memperbnyk memintakan maaf buat dia, mendoa kannya dan memperbnyk beruat baik. Ibnu Muflih dlm Al-Adab Al-Syar’iyah 1/92 menyatakan: “Menurut satu pendpt (yg wajib meminta maaf) apb org yg dizalimi itu diketahui keberadaannya, apb tidak diketahui, maka si penggosip hendak nya mendoakannyadan meminta pengampunan atasnya. Menurut Syaikh Taqiuddin ini adalah pendpt kebnykan ulama. Apb seseorg bertaubat dari perbuatan gosip (ghibah) atau menuduh zina, apakah disyaratkan memberitahu org digosipi atau yg dituduh dan meminta maaf? Ada dua pendpt. Menurut Al-Qadhi tidak wajib memberitahu dan meminta maaf (a) berdasarkan sebuah hadis dari riwayat Abu Muhammad Al-Khilal dgn sanad dari Anas bin Malik (b) dan krn memberitahu org yg digosipi akan menimbulkan rasa sedih padanya. Ulama mazhab Hanbali memilih pendpt kedua yakni tidak perlu memberitahu org yg digosipi dan hendaknya didoakan baik sbg ganti atas kezaliman yg dilakukan sbgmn diriwayatkan dlm sebuah atsar (perkataan Sahabat).”

HUKUM MEMBERI MAAF KESALAHAN ORANG LAIN: 

Imam Nawawi dlm kitab Al-Azkar 2/845 berkata: Ketahuilah bahawa hukumnya sunat bagi org yg diumpat (sohibul ghibah) utk memaafkan kesalahan org yg mengumpatinya. Namun hal itu tidak wajib krn hal itu adalah perbuatan baik yg merupakan hak baginya. Maka hal itu menjadi kebaikannya. Akan ttp disunatkan baginya utk memaafkan kesalahan org lain dgn sunat muakkad (sgt dianjurkan) supaya dia dpt menyuci kan saudaranya sesama muslim dari perbuatan maksiat. Apb memaafkan, maka dia akan beruntung mendptkan pahala besar dan cinta dari Allah. Ini adalah pernyataan Imam Syafie.

HUKUM TAUBAT NASUHA: 

Hukum taubat nasuha adalah wajib berdasarkan pada perintah dlm beberapa ayat Quran di atas spt dlm QS At-Tahrim :8; Ali Imron :133-134 dan ulama sepakat (ijmak) atas wajibnya seorg muslim bertaubat atas dosa yg dilakukannya.

TANDA TAUBAT YANG DITERIMA: 

Taubat yg diterima dpt ditandai dgn perubahan perilaku org yg bertaubat dlm segi meninggalkan perbuatan dosa dan taat menjlnkan perintah Allah. Selain itu, ia semakin meningkat ghirah atau spirit Islamnya dgn mendasarkan segala perbuatannya pada pertimbangan syariah Islam. Kiat-kiat taubat nashuha:

1. “Annadm” penyesalan atas ma’siyat yg pernah dilakukan bahkan perih hati dan mudah menangis kalau ingat masa lalu.

2. “Al i’tiqod” berjanji bersumpah utk tidak pernah lagi mengulanginya, Allah Swt berfirman: Dan (juga) org2 yg apb mengerjakan perbuatan keji atau Meng-aniaya diri sendiri (melakukan dosa besar), mrk ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa2 mrk dan siapa lagi yg dpt mengampuni dosa selain dpd Allah? dan mrk tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sdg mrk mengetahui. (QS Ali Imran:135).

3. “Dawaamul istigfaar” terus menerus minta ampunan allah, Abu Bakar ash Shiddiq mohon kpd Rasulullah, “Ajarkanlah aku suatu doa yg boleh aku panjat kan saat munajat”, maka Beliau Saw pun berkata, “Bacalah: ‘Allahumma innii zholamtu nafsii zhulman katsiiran wa laa yaghfirudz dzunuuba illaa anta faghfirlii maghfiratan min ‘indika warhamnii innaka antal ghafuurur rahiim, (Ya allah, sungguh aku telah menzalimi diriku sendiri dgn kezaliman yg bnyk, sdg kan Tiada yg dpt mengampuni dosa2 kecuali hanya engkau, maka itu ampuni lah aku dgn suatu pengampunan dari sisiMu dan rahmatilah aku. Sesungguh nya Engkau maha pengampun lagi maha penyayg”, (HR Muttafaqun alaihi).

4. “Al iman bimagfirotihi”, yakin sepenuh hati bahawa Allah maha pengampun dan maha menerima taubat, “Katakanlah: “Hai hamba2Ku yg melampaui batas dlm perbuatan maksiat, jgnlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, sesungguh nya Allah mengampuni dosa2 semuanya, sesungguhnya Dia-lah yg maha pengampun lagi maha penyayg.” (QS Az Zumar : 53).

5. “Azdzunuubu almatrukah” dosa yg Allah tidak ampuni smpi yg dizaliminya memaafkannya, spt org dipukul, dihina, difitnah, dipergunjing, kecuali yg dibunuh, maka keluarganya punya haq hukum utk memaafkan atau menuntutnya, kalau tidak dilakukan maka ttp di akhirat akan dibalas, segeralah mohon maaf pada org2 yg pernah kita zalimi.

6. “Iaadatul maal” mengembalikan harta hasil kezaliman kpd yg dizalimi, kalau tidak menjumpainya lagi maka berikan kpd ahli warisnya, kalau Tiada juga maka sedekahkan sejumlah hasil kezaliman itu, diniatkan atas nama org yg dizalimi itu, spt hasil korupsi, menipu, sogokan dan sbgnya, kalau tidak dilakukan ini Rasulullah mengecamnya, “Sungguh semua hasil kezalimannya akan digantungkan dilehernya walau sekecil jarum”.

7. Solat sunat taubat adalah solat yg dianjurkan berdasarkan kesepakatan empat mazhab. “Tidaklah seorg hamba melakukan dosa lalu ia berwudhu, lalu berdiri utk melakukan solat dua raka’at, lalu meminta ampun kpd Allah, kecuali Allah akan mengampuninya” (HR Tirmidji, Abu Daud, Ibnu Majah), kecuali yg berzina, dianjurkan seblm solat taubatnya mandi dulu.

8. Semuanya dilakukan dgn niat benar2 ingin keridhoan Allah.

Subhanallah, sahabatku tercinta setiap menulis ttg taubat hatiku sesak krn aku amat sgt mohon kp Allah agar aku dan kalian sungguh2 bertaubat, tidak main-main lagi dgn kehidupan sesaat ini, kabulkan doa kami ya Allah, Aamiin.

No comments:

Post a Comment