Saturday, February 15, 2014

KHAWARIJ ERTINYA ORANG2 YANG KELUAR DARI ISLAM

“Hai Muhammad, berlaku adillah!“, kata seorg Khawarij. Nabi saw bersabda: “Celaka engkau! Siapa lagi yg bertindak adil, bila aku tidak adil?” (Sahih Muslim). Ciri Khawarij ini adalah gemar membaca Al Quran, mengaku pembela Islam, namun tidak mengamalkannya. Dia dtgi umat Islam dgn pedang sambil menuduh umat Islam melakukan syirik padahal yg dilakukan Nabi adalah menghancurkan berhala. Bukan membunuh org2 yg dituduh Musyrik:

إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمْ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ حَتَّى إِذَا 

رُئِيَتْ بَهْجَتُهُ عَلَيْهِ، وَكَانَ رِدْئًا لِلْإِسْلَامِ، انْسَلَخَ 

مِنْهُ وَنَبَذَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ، وَسَعَى عَلَى جَارِهِ بِالسَّيْفِ، 

وَرَمَاهُ بِالشِّرْكِ، قَالَ: قُلْتُ: يَا نَبِيَّ اللَّهِ، أَيُّهُمَا 

أَوْلَى بِالشِّرْكِ، الْمَرْمِيُّ أَمِ الرَّامِي؟ قَالَ: بَلِ الرَّامِي

“Sesungguhnya yg paling aku khuatirkan atas kamu adalah seseorg yg telah membaca (menghafal) al-Quran, sehingga ketika telah tampak kebagusannya terhadap al-Quran dan dia menjadi pembela Islam, dia terlepas dari al-Quran, membuangnya di blkg punggungnya dan menyerang tetangganya dgn pedang dan menuduhnya musyrik”. Aku (Hudzaifah) bertanya, “Wahai nabi Allah, siapakah yg lebih pantas disebut musyrik, penuduh atau yg dituduh?”. Beliau menjawab, “Penuduhnya”. (HR Bukhari, Abu Yala, Ibnu Hibban dan al-Bazzar.).

Kafirnya Khawarij bukan krn aqidahnya sesat atau krn ibadahnya penuh bid’ah. Aqidah dan ibadahnya bersih. Namun sikap mrk yg mengkafirkan Muslim lain itulah yg mengakibat kan mrk jadi kafir. Keluar dari Islam. Khawarij ertinya org2 yg keluar (dari Islam).

يَخْرُجُ قَوْمٌ مِنْ أُمَّتِي يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ لَيْسَتْ قِرَاءَتُكُمْ إِلَى 

قِرَاءَتِهِمْ شَيْئًا وَلَا صَلَاتُكُمْ إِلَى صَلَاتِهِمْ 

شَيْئًا وَلَا صِيَامُكُمْ إِلَى صِيَامِهِمْ شَيْئًا يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ 

يَحْسِبُونَ أَنَّهُ لَهُمْ وَهُوَ عَلَيْهِمْ لَا تُجَاوِزُ صَلَاتُهُمْ 

تَرَاقِيَهُمْ يَمْرُقُونَ مِنْ الْإِسْلَامِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنْ 

الرَّمِيَّةِ

“Akan keluar suatu kaum dari umatku, mrk membaca Alquran, bacaan kamu dibandingkan dgn bacaan mrk Tiada apa-apanya, demikian pula solat dan puasa kamu dibandingkan dgn solat dan puasa mrk Tiada apa-apanya. Mrk membaca Al-Quran dan mengiranya sbg pembela mrk, padahal ia adalah hujjah yg menghancurkan alasan mrk. Solat mrk tidak smpi ke tenggorokan, mrk lepas dari Islam sbgmn melesatnya anak panah dari busurnya.” (HR Abu Daud). Bahkan mrk pun membawakan hadis2 Nabi saw, namun dipahami dgn pemahaman yg tidak benar, sabda Nabi,

يَأْتِي فِي آخِرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ حُدَثَاءُ الْأَسْنَانِ سُفَهَاءُ الْأَحْلَامِ 

يَقُولُونَ مِنْ خَيْرِ قَوْلِ الْبَرِيَّةِ يَمْرُقُونَ مِنْ 

الْإِسْلَامِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنْ الرَّمِيَّةِ لَا يُجَاوِزُ إِيمَانُهُمْ 

حَنَاجِرَهُمْ

“Akan ada di akhir zaman suatu kaum yg usianya muda dan pemahamannya dangkal, mrk mengucapkan perkataan manusia yg paling baik (Rasulullah), mrk lepas dari Islam sbgmn lepasnya anak panah dari busurnya, iman mrk tidak smpi ke tenggorokan..” (HR Bukhari)

Tmpt kaum Khawarij berasal ditunjukkan oleh Nabi saw iaitu ke arah Timur: Hadis riwayat Sahal bin Hunaif ra., Dari Yusair bin Amru, ia berkata: Saya berkata kpd Sahal: Apakah engkau pernah mendgr Nabi saw. menyebut2 Khawarij? Sahal menjawab: Aku mendgrnya, ia menunjuk dgn tgnnya ke arah Timur, mrk adalah kaum yg membaca Alquran dgn lisan mrk, ttp tidak melam-paui tenggorokan mrk. Mrk keluar dari agama secpt anak panah melesat dari busurnya. (HR Muslim)

No comments:

Post a Comment